Inlägg från: jeanettejohansson |Visa alla inlägg
  • jeanettejohansson

17 år och förlovad, behöver hjälp med ringar!

Fundera först på vilken vigselring du vill ha. Om du har sten på förlovningsringen så får du inte plats med en vigselring med sten, utan att det blir klumpigt på fingret. Jag har en förlovningsring utan sten för stt sedan få plats med en lyxigare vigselring med sten om ett år :). Vigselringen ska ju vara finare än förlovningsringen, och enligt svensk tradition så är förlovningsringen utan sten.

Nu är det upp till dig hur du vill ha det, men jag tror att du inte tänkt på att vigselringen ska passa in den också ;)

• jeanettejohansson
    sisabelle skrev 2013-02-11 16:45:57 följande:
    Eftersom att jag är från Canada går jag efter traditionen där då förlovningsringen är en enstensring! Jag vill sedan ha en tunn aliansring som kommer att platsa under enstensringen som vigselring, därför ska fattningen vara lite högre på den! stenen ska inte vara större än 0.15-0.25ct! :)
    Då förstår jag :)
  • jeanettejohansson

I billigt vitt guld så kan det vara en massa skräp i guldet! Jag läste på om vitguld och blev förvånad över kvalitetsskillnaderna. Med en massa skräp i guldet så kan man få utslag och en ring som ser ful ut med åren, så ta redan på lite info om olika blandningar.

Dessutom så kan du se till så det är lite tyngd i ringen och inte bara sten. En "ihålig" billig ring ser billigare ut än en ring med lite tyngd och kvalitet.

Låt inte priset styra! Nöj dig inte med en dålig diamant och kasst guld, då ångrar du dig inom ett par år

• jeanettejohansson
    Tilda93 skrev 2013-02-11 17:02:55 följande:
    Japp, Han sa att det är ABSOLUT inga problem med att dem kommer trilla ur.
    Sen beror det nog på hur ringen ser hur.. Han har varit smed i hur många år som helst så litar på honom:D.

Så här kommer min ring se ut

Fast med 7 diamanter.

Jag har pratat med två olika smedjor (?) och den båda säger det samma, silver är inte så mjukt som folk verkar tro.. Har haft min förlovnings ring sen 1/1 - 10 och den är fortfarande jätte fin, inte mer repig än en guld ring.. faktiskt!! Även fast jag har gått transport och alltid haft på mig den och min sambo jobbar med att meka med bilar/bildelar och hans är också fortfarande jätte fin.. :)

Både guld o silver har en hårdhet på 2,5. Men sen handlar det ju om den specifika blandningen som används
  • jeanettejohansson
    Tilda93 skrev 2013-02-11 17:02:55 följande:
    Japp, Han sa att det är ABSOLUT inga problem med att dem kommer trilla ur.
    Sen beror det nog på hur ringen ser hur.. Han har varit smed i hur många år som helst så litar på honom:D.

Så här kommer min ring se ut

Fast med 7 diamanter.

Jag har pratat med två olika smedjor (?) och den båda säger det samma, silver är inte så mjukt som folk verkar tro.. Har haft min förlovnings ring sen 1/1 - 10 och den är fortfarande jätte fin, inte mer repig än en guld ring.. faktiskt!! Även fast jag har gått transport och alltid haft på mig den och min sambo jobbar med att meka med bilar/bildelar och hans är också fortfarande jätte fin.. :)

Underbar ring btw :)
Svar på tråden 17 år och förlovad, behöver hjälp med ringar!