• VictoriaE

Det har med mellannamn och flygbiljetter...

Hur gor ni som har mellannamn? Skriver ni in bade mellannamn och efternamn i biljetten?

Ska namligen resa till Sverige nasta vecka for att byta pass, och kommer da att resa in under mitt gamla efternamn, men resa ut med ett nytt pass med nytt mellannamn (dock samma efternamn). Funderar da hur jag ska gora med biljetten. Nagon som har erfarenhet med det har? Om jag bokar en returbiljett med bara efternamnet, borde jag da kunna aka tillbaka till England med mitt nya pass? Alternativet ar ju att boka 2 olika biljetter.

Forsokte ringa flybolaget, men deras callcentre ar i ett Engelsktalande land, och det har konceptet med mellannamn gick inte riktigt att forklara...

• Svar på tråden Det har med mellannamn och flygbiljetter...
  • Aniara4

Hmm, det var knepigt. Men det brukar inte göra någon skillnad om man bokar tur&retur eller två enkelbiljetter, eller rättare sagt, det brukar vara två enkelbiljetter hur man än gör.

Mellannamn räknas f.ö. som efternamn i passet. Det var något jag grubblade över när vi bokade flygbiljetter till bröllopsresan, eftersom jag skulle hinna byta namn och pass. Var tvungen att dubbelkolla med folk jag kände med mellannamn hur deras pass ser ut. Men det har du säkert redan koll på!

• Principisessan

Du ska skriva exakt så som det står i passet. Så har du mellannamnet med så ska även det stå med. Den infon fick jag när jag ringde polisen och pass"avdelningen" för att fråga.

• TheD

Om inga andra anvisningar ska du skriva exakt som det står i passet. Vissa vill endast ha ett förnamn och ett efternamn. Jag har bara ett av varje så för mig är det inget krångel ;) Om någon heter Marie Lund Andersson så är Lund Andersson efternamnet så klart... Om inte biljett och pass stämmer överens så kan det bli struligt. När jag jobbade som reseledare var det en kille som inte hade bokat med fullständigt namn så tjejen i incheckningsdisken tittade på mig och sa att hon inte kunde hitta killen men han skompis gick att hitta och båda kom ner med flyget från Sverige ;) jag så åt henne att checka in killen "men då blir du ansvarig!" ja och? Han stod ju på min lista över gäster som skulle hem. Vissa är som sagt jättepetiga vilket jag är tacksam över.

Du kan ju chansa...men det skulle inte jag göra.

• VictoriaE

Tack for alla rad =)

Aniara4 hade helt ratt, det blev samma pris att boka en returbiljett som att boka tva olika biljetter, sa det loste sig =) 

Usch, kommer ju att  ta ett tag att vanja mig vid att ha ett mellannamn!! 

• anne på grönkulla

Ja, för alla utom svenska skatteverket ser mellannamnet ut som ett efternamn (står på efternamnsraden i passet!) och behöver då stå.

Svar på tråden Det har med mellannamn och flygbiljetter...