• amerika

Sjunga själv vid vigseln?

Jag har sjungit på flera bröllop åt kompisar och släktingar som gifter sig och det finns ju så många underbara kärlekslåtar!!
    Nu ska jag själv gifta mig nästa år och jag skulle vilja sjunga en sång till min man, en kärleksförklaring helt enkelt. Jag vet att han tycker om när jag sjunger, han brukar be att jag ska sjunga nåt när vi åker bil eller så...
    Jag har tyckt att det är lite "Carola-pretto" att sjunga på sitt eget bröllop men så såg jag videon som någon lagt upp här när hennes man sjöng på deras bröllop och det var ju så himla fint!!!
    Vad tycker ni? Är det ego "allt ljus på mig" eller är det fint och ger stämning? 

• Svar på tråden Sjunga själv vid vigseln?
  • sommar2014

Det kan vara fint om man är duktig på att sjunga. Men det kan också vara rätt nervöst tänker jag... Ett alternativ är att sjunga vid middagen/festen om man känner sig mer bekväm med det.

• baboo

Jag har också funderat på det och oroat mig för att det känns som att det blir en massa fokus på mig.

• MariaochDaniel

Jag tycker inte det är pretto, om man kan sjunga och om man har nerverna i styr. Snarare fint. Skulle nog dock  valt att sjunga på middagen/festen istället om det var jag.

• sommar2014
    MariaochDaniel skrev 2013-02-16 19:46:25 följande:
    Jag tycker inte det är pretto, om man kan sjunga och om man har nerverna i styr. Snarare fint. Skulle nog dock  valt att sjunga på middagen/festen istället om det var jag.
    Jag med. Att sjunga på middagen/festen är ju ungefär som att hålla tal och det vet ju alla hur fint det blev när Daniel höll sitt tal till kronprinsessan Victoria på deras bröllop 2010. Hjärta
  • Chicita

Jag tycker inte att det är pretto.
    Tanken är jättefin. Men förutom eventuella nerver som ska hållas i schack när det gäller ditt eget bröllop och det att någon kanske tycker att det är lite väl pretentiöst så kan det väl vara så att du liksom "går miste om en del av bröllopet".
    Det är nog lätt att hänga upp sig lite på detaljerna "var är micken, oj sitter kantorn/musikern på plats nu, ska jag vända mig mot gästerna eller maken, vart ska jag göra av buketten om jag ska hålla i micken" osv... Och därför tappa bort en del av den där stämningshöjaren som det väl var tänkt att vara.

Mitt råd är att slappna av och njuta under själva vigseln helt enkelt.
    Och som många andra sagt - spara det till middagen där både du och maken är lite mer avslappnade och kan njuta av musiken Glad 

• Unexpected song

Jag har också sjungit på ett antal vigslar, men det är något helt annat på sin egen! Vi hade lovsånger som alla sjöng med i och då fick man verkligen fokusera för att inte börja gråta. Jag jobbar ändå med musiken men jag skulle aldrig utsätta mig för att sjunga solo på mitt eget bröllop. Inte för att jag inte hade kunnat men för att det blir bara jobbigt helt enkelt och skulle rösten spricka eller något annat gå snett så hade jag klandrat mig själv hela livet, haha! :)

Kanske bättre att hyra in levande musik till festen och göra det där? :)

• jannovich

När två kompisar till mig gifte sig för några år sedan sjöng bruden för sin nyblivne man, fast på festen. Det var tokroligt, charmigt och härligt så jag tycker absolut du ska köra på.. fast på festen, som många andra säger. 

• Starstripe

Jag tycker absolut att du ska sjunga! Min kompis gifte sig förra sommaren och hon sjöng för sin man under vigselakten i kyrkan. Jag och de andra brudtärnorna kämpade hårt för att hålla tårarna tillbaka. Brudgummen grät dock mest av alla Det var så otroligt vackert och personligt, en gåva som bara hon kunde ge.

• jimsan78

Klart du ska sjunga! Det är ett sätt av många att visa sin kärlek till sin blivande make.

Skulle själv med vilja kunna sjunga men avstår då min sångröst är obefintlig. Risken finns att putsen på väggarna hade börjat släppa.

• amerika

Jag är inte så rädd för att bli nervös, faktiskt, låter väl kaxigt men jag sjöng t ex på båda mina barns dop och min farmors begravning, vilket var rätt känslomässiga alla tre, och det gick bra. Och förra gången jag gifte mig (för 17 år sedan) var jag inte nervös på det sättet, bara pirrig. Men visst, kanske blir det inte alls som man tänkt sig!
    Vi kommer inte ha någon middag/fest på det sättet, det blir troligen nåt slags mingel efter vigseln så känns mer malplacerat då, enligt mig.
    Tack för alla era synpunkter! Jag har ju nåt år till på mig att fundera Flört  

• a ring on my finger

En av våra vänner sjöng för sin man i kyrkan och det var fantastiskt vackert! Jag har aldrig någonsin hört henne sjunga så fint, känslosamt och avslappnat på något bröllop/dop/begravning tidigare.

Svar på tråden Sjunga själv vid vigseln?