• Koyal

Brudsminkning med mineralsmink

Jag vill gärna ha mineralsmink på bröllopsdagen då jag normalt använder det och tycker det känns så lätt på huden. Men jag hittar inga bilder direkt på brudar som haft mineralsmink på sin dag. Är det någon som haft det och kan lägga upp en bild på hur det såg ut??

• Svar på tråden Brudsminkning med mineralsmink
  • Chicita

Nu hade jag inte mineralsmink. Men jag tror inte att du hittar så mycket om du söker efter brudar med mineralmakeup eftersom de flesta bara visar hur dom var sminkade, inte vilka produkter dom använde Flört

Nackdelen (som jag förstått det) med mineralsmink kan vara att många av dom innehåller solskyddsfaktor och kan vara reflekterande. 
    Vilket alltså betyder att man kan se väldigt blek ut på bilderna och till och med få "pandaeyes" av sin concealer om man har otur
    Så här alltså:

• Koyal

Ja det där såg ju inte bra ut, även om pandor är rätt söta haha.. Det är verkligen svårt att hitta brudsminkning. Eftersom jag normalt använder det vet jag att det inte känns sådär kladdigt som foundation kan göra. Sist när jag skulle på bröllop blev jag sminkad med make-up stores produkter och det kändes i ansiktet kan jag säga. Kändes som spackel, tjockt och kletigt. Dessutom tyckte jag att varje rynka framhävdes. Men man såg inte mina acneärr. Det gör man lite med mineralsminket. Så det hade varit kul att se bilder på just brudsmink, tänker att man sminkar extra bra då. Sedan ville jag veta hur det höll. Visst kan jag betala 1000 kr för att provsminka mig men det känns surt om jag inte kommer att välja det sen. Det blir ju en dubbelkostnad

• kitkät

Jag har varit i kontakt med en makeupartist som använder mineralsmink när hon sminkar brudar. Och då jag hade läst att mineralsmink kan göra att man ser blek ut på bilder, så frågade jag henne om det.
    Hon berättade då om att alla brudar i hennes galleri är sminkade av henne med just mineralsmink. Och jag tyckte att det såg bra ut. Ingen av dom såg ut som en panda. Enligt henne så beror det på vilken typ av mineralsmink man använder, om det är bra kvalité eller inte! 

• Chicita

Ja Makeupstores produkter kan kännas kladdiga. Men det gör allt om dom lägger på för mycket av det hela.

Jag har suttit makeupmodell på en utbildning under flera år (utbildningen är stängd här i stan nu dock) och dom använder ju mest vanliga produkter typ Makeupstores, men dom har även en del utbildning i mineralmakeup.
    Och ett par av de gånger jag suttit när dom sminkat med mineralmakeup så har jag känt det som att jag har en mask utanpå ansiktet för att dom har kakat på för mycket. Det liksom känns pudrigt...
    Och visst, några gånger har dom ju lagt på för mycket av andra produkter med. Speciellt när dom inte fått till färgen ordentligt på foundationen och lägger på ett lager till Tungan ute 

Så jag tror att det handlar mer om att man hittar en makeupartist som kan de produkter som hon jobbar med - än vilken typ av makeup som används.

Och som kikät skriver - det hänger på kvalitén av produkterna också.
    Det finns vanliga makeupprodukter som också innehåller solskyddsfaktor eller en viss glans som kan ge precis samma effekt som bilden ovan.
    Be om referensbilder hos MUA'n som du funderar på att gå till. Alltså på brudar hon sminkat tidigare.
    Det bör säga mer än hur andra ser ut som blivit sminkade av andra MUA's Glad 

• FruForsmark

Jag blev sminkad med mineralsmink (I.D smink), ett märke jag använt privat också. Blev jättebra. Har alltid blivit bra med det märket. Känns lätt på huden. Tror det beror på vilket märke man väljer. Tyvärr har jag inga närbilder på sminkningen (de är under bearbetning av min fotograf) men i mitt galleri har jag lite bilder från bröllopet.

• PimPim83
    FruForsmark skrev 2013-02-18 10:15:00 följande:
    Jag blev sminkad med mineralsmink (I.D smink), ett märke jag använt privat också. Blev jättebra. Har alltid blivit bra med det märket. Känns lätt på huden. Tror det beror på vilket märke man väljer. Tyvärr har jag inga närbilder på sminkningen (de är under bearbetning av min fotograf) men i mitt galleri har jag lite bilder från bröllopet.
    Jag kommer inte åt ditt galleri. Det står att jag inte är behörig att se bilderna.
  • Koyal

Jag kom inte heller åt ditt album FruForsmark. Men av din profilbild att dömma såg det väldigt naturligt och fint ut. Jag ska nog svänga förbi IDs sminkbås och höra om de kanske har lite bilder att visa på just brudsminkning Kitkät vilken MuA hade du pratat med? Har hon en hemsida??

• CarolinZ

Nu är ju det här förvisso inga brudsminkningar, men jag använder i princip bara I.D Bare minerals eller Tikeis mineralfoundation.

Det är jag på båda bilderna, och båda är tagna vid helt olika tillfällen med systemkamera och en stark extern blixt...

Jag personligen har aldrig upplevt några större problem med fotograier och mineralsmink... Hoppas att det kanske är till någon hjälp.

• Gwennie

Jag testade mineralsmink för första gången inför just bröllopet och blev supernöjd - använder inget annat numera. Funkar kanon som nära nog osynlig vardagsmakeup och lika bra lite mer uppsminkat på t.ex. bröllopsfoton ;) Lätt att blanda som man vill och enkelt att applicera snyggt. Använder huvudsakligen Tikeis produkter.

• Koyal

Det såg ju jättebra ut det med! Vilket mineralsmink är "bäst" Tikei eller ID? Kör normalt på ID.

• CarolinZ

Jag gillar båda märkena. Personligen tycker jag att ID täcker aningens bättre. Dock är Tikei helt utan ämnet bismuth som är ett ljusreflekterande ämne som ger lyster. Det är bland annat det ämnet som sägs kunna få blixten att "slå fel". Bismuth finns i den traditionella ID-burken men inte i den som heter "matt". Jag har dock inte märkt av någon skillnad mellan märkena avseende den aspekten. Tikei vinner ju däremot många pluspoäng på priset... Hoppas att detta var till nån hjälp i alla fall...

• Chicita
    CarolinZ skrev 2013-02-19 20:58:20 följande:
    Jättebra info till dom som vill använda mineralmakeup Solig
  • Koyal

Absolut! Jag lutar ännu mer mot att det blir mineralsmink efter att ha sett era fina och naturliga bilder.

Svar på tråden Brudsminkning med mineralsmink