Inlägg från: tinaalpfält |Visa alla inlägg
  • tinaalpfält

Rädd för vad alla andra ska tycka...

eml33h skrev 2013-02-18 12:51:19 följande:

Enligt olika situationer som jag läst om här på BT så har jag fått uppfattningen att man måste vara övertydlig.
    Står det inget om fest/middag så förväntar man sig inget sånt heller.
    Varför ens skriva det när den som får inbjudan inte är bjuden?
    Lite som att göra ett statement att "nä, du är faktiskt inte nog viktig.."

Jag håller helt med om den biten. Om man inte blir bjuden till en viss del så behöver man kanske inte veta att andra är det. Det är ju bara att "rub it in". Jag och min man är bjudna på bröllop senare i vår där det stod i inbjudan att det är vigsel på eftermiddagen och sedan möts vi upp vid en bygdegård/festlokal för lite fest på kvällen. På det sättet fokuseras det på vad vi är bjudna till i vår inbjudan och inte vad vi inte är inbjudna till.  

Jag funderar på ett par saker i relation till vad TS skriver. Det första är, på vilket sätt har du pratat med era vänner om bröllopet? Det är ju en sak att prata om din jakt på den perfekta klänningen etc och en helt annan att prata med dem om hur kul ni kommer att ha det tillsammans och liksom prata i termer som betyder att de är bjudna.

Beroende på vilket av dessa som stämmer överens tycker jag att man behöver förklara olika mycket. Om den första varianten stämmer behöver ni ju egentligen inte säga något alls.Men ni skulle kanske nämna kunna i förbifraten nångång när ni träffas att din sambo inte mår bra och att ni ska planera om lite.

Om den andra varianten stämmer är det lite mer tvunget med en förklaring. Kanske t.o.m. rådgöra lite med dem ifall ni har lite olika alternativ ni funderar över. Skulle ni orka kan det kanske vara alldeles lagom med lite mingel efteråt som någon redan har föreslagit och att de närmsta sen möter upp er på en restaurang. En annan variant är att kanske säga att: "nu har det blivit såhär så vi har fått ändra planerna lite. Ni är jättevälkomna på vigseln (om de nu är det), och sedan kan vi ha en mindre fest/grillning/dylikt i sommar (bara med kompisarna alltså). Detta är såklart bara om ni vill/orkar. Nu kom jag dessutom på att jag inte vet när ni gifter er...att säga i sommar kanske blir jättefel Obestämd  

Hoppas ni kommer på en bra lösning! 
Svar på tråden Rädd för vad alla andra ska tycka...