• VI20130831

Beställa inbjudningar, varifrån???

Bara ett halvår kvar nu och äntligen är allt på plats...dags nu att fixa inbjudningar! orkar och vill inte pyssla själv, så vi kommer att beställa...Någon som har tips på varifrån? Hittar jättefina på etsy men jag vågar inte riktigt beställa därifrån, misstänker att man inte kan få å,ä,ö heller...

http://www.etsy.com/listing/109503038/wedding-invitation-suite-set-printable?ref=sr_gallery_10&ga_search_query=wedding+invitation&ga_view_type=gallery&ga_ship_to=SE&ga_page=2&ga_search_type=all&ga_facet=wedding+invitation

http://www.etsy.com/listing/103225926/vintage-rustic-state-wedding-invitation?ref=sr_gallery_14&ga_search_query=wedding+invitation&ga_view_type=gallery&ga_ship_to=SE&ga_page=3&ga_search_type=all&ga_facet=wedding+invitation

http://www.etsy.com/listing/119316744/polka-dot-wedding-invitations-modern?ref=sr_gallery_20&ga_search_query=wedding+invitation&ga_view_type=gallery&ga_ship_to=SE&ga_page=8&ga_search_type=all&ga_facet=wedding+invitation

Detta är några exempel som jag gillar!!

• Svar på tråden Beställa inbjudningar, varifrån???
  • VI20130831

Nåt sånt här skulle jag också kunna tänka mig...kan man göra sådana själv eller finns det någon svensk sida man kan beställa från?
  • LinneaR

Hör med dem! Jag beställde våra inbjudningskort från ebay (UK) och hon kunde skriva ut både på engelska och svenska då vi ville ha några av varje. Förmodligen kopierar de bara din text eller så har de alla specialtecken eftersom de ändå sysslar med text mm.

Så här såg våra ut (inte våra namn, utan bilden är från ebay). Man kunde även få Save the dates och Rsvp-kort. Jag beställde 40 A6-kort med kuvert och totalt betalade jag 230 kronor (och då är portot från england inräknat). Hon som vi beställde av hade flera olika designs, vissa mer som ett gammal vykort och andra lite mer romantiska och våra gillade jag för att de hade vimpel och fin text:)

Jag piffade även till våra kort med lite tårtpapper och snöre för att jag ville pyssla lite själv:)

Köparen jag handlade av heter Yourpersonalisedoccasions (ebay uk).

• sommar2014

Utländska tangentbord har inte Å, Ä, och Ö MEN det är INGA problem att använda utländska tecken. I t.ex. Word är det bara att klicka på Infoga -> Symbol så finns typ alla världens tecken där. Jag har både danska Æ och Ø, kyrilliska och arabiska bokstäver. Det tror jag att de flesta datorer har installerade, för jag har inte gjort något särskilt för att få arabiska bokstäver t.ex. Se bara till att designern förstår att du vill ha Å Ä och Ö där det ska vara Å Ä och Ö så att den som ska designa inte missförstår eller inte lägger märke till prickarna, eller blandar ihop Å och Ä. Drömmer

Om du själv vill göra en liknande inbjudan som den du visar här kan du ladda ner snygga fonter och sedan testa att göra något liknande. Jag tycker att Adobe InDesign är absolut bäst (det är det layoutprogram som många tidningslayoutare använder), men det är ganska dyrt så kanske onödigt att köpa om du inte kommer använda det till mer än en bröllopsinbjudan. Ofta finns det dock en 30-dagars provversion att ladda ner på Adobe.com! Annars kan Word fungera (t.ex. genom att lägga texten i tabeller med osynliga kantlinjer eller att använda textrutor), och sen finns det säkert en del gratisprogram som kan funka.

Fina fonter kan du hitta här: 7thhouseontheleft.com/2012/07/20-free-font-favorites/
    och här: www.dafont.com

• sommar2014

Vad som däremot är lite lurigt är att vissa fonter (ofta gratisfonter) inte innehåller Å, Ä och Ö. Då spelar det ingen roll om man har svenska Windows och svenskt tangentbord. Det kan man lösa genom att rita dit prickarna på fri hand i det program man använder, använda tecknet för punkt som prickar eller tecknet för o (i liten storlek) som ringen över Å.

Svar på tråden Beställa inbjudningar, varifrån???