• Längtandsfull

Dilemma ta kort före vigseln eller efter?

Vår tanke har hela tiden varit att ta kort före vigseln för att gästerna ska slippa vänta så länge. Fotograferingen kan ta tid eftersom att vi har 2 barn med =) inte kul för gästerna att vänta ca 1,5 timmar på oss. Så allt är egentligen för oss bara possitivt med att ta kort innan. Förutom 1 sak. Jag önskar att jag och min m2b kunde få se varandra första gången i kyrkan. Vill ha det där speciella ögenblicket... Hur gjorde och tänkte ni??

• Svar på tråden Dilemma ta kort före vigseln eller efter?
  • FrökenMäkelä

Vi kommer fotograferas efter vigseln. Gästerna kommer då ha en chans att mingla med varandra, dricka lite bål och njuta av några snittar. De kommer få "skriva" i gästboken vi ska ha thumprint tavla så då har de gått om tid på sig att göra det innan maten så behöver de inte tänka på det efter middagen.

Funderar även på att lägga upp ett litet promenad stråk runt om i byn vi bor i för de som vill röra på sig mellan kyrkan och middags sittningen. Har även utländska gäster så kan vara kul för dem och se var vi bor.

• lordoz

Vi fotograferas innan... Men vi gifter oss om en månad, så dels är det för att få lite dagsljus på bilderna, och dels är det för att gästerna ska slippa vänta.

Min bror som gifte sig i maj hade fotografering efter vigseln och de var borta i 1,5 timme ungefär...

• Längtandsfull

Ok. Ja då får man verkligen hitta på något välldigt bra för gästerna. Vet själv senast vi var på bröllop hur segt det var att vänta på brudparet.. Tiden gick mycket sakta och många tappade lite av det glada humöret...

• Längtandsfull

Lordoz: hur kändes det att vänta i 1,5 timmar?? Vad fick ni göra medans ni väntade??

• kitkät

Vi ska fotograferas efter vigseln, just för att vi inte vill se varandra innan vigseln. 

Våra gäster kommer alltså få vänta på oss i festlokalen ca 1,5 timme. Men det ser jag inte som något problem. Jag har själv varit på flera bröllop där vi fått vänta på brudparet i 1-2 timmar. Gästerna kan då mingla, dricka välkomstdrink, äta lite plockmat, skriva i gästboken etc. 

Om det är viktigt för er att inte se varann innan vigseln så tycker jag att ni ska fotograferas efter! 

• Sparriskarro

Jag har varit på en hel del bröllop och de har haft olika varianter på fotograferingen både före och efter vigseln.

Efter detta har vi valt att vi kommer fotograferas Före vigseln, även om min Blivande ville att vi först skulle se varandra i kyrkan (vi ska inte sova ihop natten innan heller...)

Vi kommer göra vårat första möte speciellt ändå.Det kommer ju vara pirrigt och vi kommer vara på en fin plats, så jag tror det blir bra.

Det som är skönt med att göra det innan är att man kan ta gott om tid på sig. Behöver inte känna någon stress att gästerna står och väntar.

Dock ville gärna vår fotograf att vi även skulle ta några bilder även efter kyrkan, då den värsta nervositeten har släppt. Och då kommer vi också ta fotona med våra föräldrar.

Under tiden våra gäster väntar på oss kommer de få fördrink och snittar och gå en tipspromenad med frågor om Brudparet. och får tillfälle att mingla med varandra.

De ger också oss en stund bara för oss själva att njuta av dagen :)

Jag tycker detta är ett super bra upplägg!

• sommar2014

Vi kommer att fotograferas före vigseln, mest för att gästerna inte ska behöva vänta då vigsel och fest kommer vara på samma ställe och det kan bli lite tråkigt för dem att behöva stå där och uggla i 1,5 timme. Flört

Första mötet kommer ju bli superspeciellt ändå då man ses på en fin plats (fotoplatsen) + att fotografen kommer att föreviga det mötet. Mycket mysigare än att mötas i någon pytteliten skrubb i kyrkan. Drömmer

• Fröken Finemang

vi fotograferas innan vigseln, och vi kommer be vår fotograf att "fånga ögonblicket" när vi ses första gången..
    Jag vill inte vänta på brudparet när de fotograferas när jag är på bröllop så det ska inte ina gäster heller göra.
    Är det så att man som gäst inte känner några andra, så är väntan evighetslång.

dock tar vi ju oss så klart en tur så att vi kommer fram när alla gäster är framme.. men det är skillnad på a och b som sagt =) 

• Längtandsfull

Ja det får nog bli som vi tänkt från början. Att vi fotograferas innan bröllopet ihop med barnen , tärnorna ocvh marsalkerna. Sen tar vi en liten sväng efter vigseln ihop med tärnor och marsalkerna och tar några extra bilder på en annan plats. Då slipper gäsgerna vänta sålänge. Vet hur segt det är.

• sophiebus

vi ska fotas efter vigsel just för de magiska ögonblicket i kyrkan, det är jätte vikigt för oss.
    detta är våran dag så vi gör som vi vill ;)
    gästerna får gå på en tips promenad å mingla med snittar å färsk frukt under tiden =)
    å bål så klart 

Svar på tråden Dilemma ta kort före vigseln eller efter?