Inlägg från: amerika |Visa alla inlägg
  • amerika

Tänk vad saker och ting förändras...

Eftersom jag varit gift en gång tidigare (1995) och nu sitter här och återigen planerar för bröllop, slås jag av hur mycket som har förändrats på de 18 år som gått.... Trots att jag gjort detta förut känns det som en helt ny värld att bekanta sig med, med allt vad bröllopsplanering innebär. Det var också då, runt åren 90-05 som jag var på de flesta bröllopen (har varit gäst på dryga dussinet samt förstås mitt eget) av olika slag: borgerlig vigsel, maffigt kyrkbröllop, gay-bröllop, 120-personersbröllop, 15-personersbröllop.... Det är ju så roligt att gå på bröllop! Paret är så lyckliga, bruden så vacker och mannen så stilig och jag gråter alltid.... Nu är det några år sen sist och min bekantskapskrets löser upp sina äktenskap istället för att ingå dem (jag själv inkluderad). Sorgligt, men sant.

Hur som helst, några saker som jag noterat som är helt vedertaget idag, men som inte fanns då:
    - save-the-date då skickade man istället ut inbjudningarna i god tid, ett halvår i förväg var inte ovanligt
    - Kina-kläningar eftersom internet var näst intill obefintligt eller i varje fall inte tillgängligt för vanligt folk
    - bröllopshemsidor av samma anledning som punkten ovan
    - temabröllop såsom rock'n'roll, 50-tal, medeltid, vintage, lantligt osv. Det är ju hur kul som helst att man kan göra lite mer som man vill!!
    - färgteman förr var det vitt för bruden och svart för mannen, det var väl ungefär det...
    - bröllopsfoton utomhus och med "twist" det började komma men var inte vanligt. Man tog fotona i en studio (vi gjorde det, de blev fina, men utomhus hade ju varit finare!) Numera är det också så roligt att se alla fantasifulla foton av olika poser, ringarna, brudens skor, en detaljbild av slöjan osv.
    - goodiebags & presenter till gästerna 
    - brudvals med "twist"
    - lekar med gästerna på sin höjd förekom nån slags frågesport brud och brudgum emellan
    - påkostade aktiviteter på möhippa/svensexa vi gjorde saker, men det handlade mer om att ta med bruden ut och äta, på sin höjd gå på spa eller nåt sånt

Det är vad jag kommer på just nu. Det har ju blivit roligare att gifta sig helt klart! Skrattande

Betänk också att då fanns det inga eller i varje fall endast få, forum som BT där man kunde fråga, diskutera, få och ge tips. Man hade ju knappt ens mobiltelefon, för fasiken! Flört  Fråga mig inte hur vi klarade oss, men det gjorde vi tydligen! Nu går jag inte ens till tvättstugan utan mobilen...

Vet inte riktigt vad jag ville med den här tråden, men idag är jag hemma med en febrig son och känner mig lätt uttråkad.... så då går tankarna lite hursomhelst....

• Svar på tråden Tänk vad saker och ting förändras...
  • amerika
    Chicita skrev 2013-03-05 11:57:55 följande:
    Just att man kan få så extremt mycket inspiration överallt lägger ju en större press på dagens brudpar.
    Det är så lätt att jämföra sig och känna att man måste överträffa alla andra.
    Håller med om det. Jag har fått en känsla av att många känner en hemsk press att det egna bröllopet måste överträffa allt annat som gästerna varit med om, annars drunknar det i floden av alla andra intryck den sommaren. Tyvärr kan det lätt ta överhanden över själva lyckan och det romatiska i att vara kär, ha hittat den rätte/rätta, gifta sig, bilda familj....

En annan baksida är dessa fantastiska pengar som folk lägger på sina bröllop! Det är väl en sak om brudparet tycker att de har råd att ha en väl tilltagen budget, men även som gäst kan det bli kostsamt. Festen hålls på en herrgård med övernattning och brunch, det kostar flera tusen att vara gäst. Och även för möhippor etc förväntas tjejkompisarna punga ut med flera tusen på en helg. Sånt blir ju besvärligt om man väldigt gärna skulle vilja gå när man blir bjuden men tvingas tacka nej pga kostnaden (vet ej hur vanligt det är dock men jag kan tänka mig att det förekommer).

Så, nu har tanten gnällt klart!! Flört

Måste förresten erkänna att jag trodde "Kina-klänning" var någon speciell modell av klänning när jag började läsa här.... hihi 
Svar på tråden Tänk vad saker och ting förändras...