• Anonym (Ledsen)

Planerat i 3 år men kan inte gifta oss än

Jag och min m2b har varit förlovade i 3 år nu. Bröllopsplaneringen satte igång direkt och så även sparandet. Tyvärr har en massa oförutsett hänt på vägen. Min sambos pappa blev väldigt sjuk och hamnade på sjukhus långt ifrån oss så resorna dit kostade en halv förmögenhet. Efter det blev han sjukskriven men fick inte pengarna att räcka så vi lånade ut en massa och han kan än idag inte jobba 100% så han har inte råd att betala tillbaka. Sedan gick bilen sönder så då gick resten av våra besparingar till kontantinsats på ny bil och resten togs på lån så nu betalas det av varje månad. 

Vet inte alls vad jag vill med denna tråd. Vill inte gnälla. Svärfar är i livet, vi har en bra och säker ny bil, våra barn mår prima men bröllopet lär inte bli av på ett tag känns det som och det gör ont i hjärtat att tänka på det...Men sådant är väl livet. :( 

• Svar på tråden Planerat i 3 år men kan inte gifta oss än
  • Anonym

Ta närmaste familjen och era barn och gift er och gå ut och ät middag. Så tar ni den stora bröllopsfesten när det fungerar :)

• daniiel

Sådant är så jobbigt! Jag förstår om ni känner er ledsna och besvikna, även om ni är glada över att kunnat hjälpa din svärfar och köpa ny bil. Ni har ju inte spenderat pengarna på onödiga saker så att säga, men vill man gifta sig, så är det tufft ändå att se bröllopspengarna sina.

Vi hade lite liknande situation, då vi började planera vårat bröllop 2007, men det blev inte av förrän 2011. Då orkade vi inte vänta längre.

Vägen dit var fylld av kostsamma saker. Det största var ju att vår dotter opererades fyra gånger på andra sidan landet och alla långa perioder (månader) på sjukhus i samband med operationerna och även i samband med andra sjukdomar och sedan vård hemma gjorde ju att vi hade inkomstbortfall plus ökade kostnader och jag fick dessutom bupspottkörtelinflammation och var inlagd, opererat bort gallan och var sjuk länge i samband med det. Har PMDS och haft jobbigt pga det. Alla sjukdomsrelaterade saker har också gjort att jag inte har kunnat jobba och tjäna pengar alls. Det i samband med krockad bil, trasig bil och annat som slukat pengar har gjort att "bröllopskontot" tömdes gång, på gång, på gång.

Vi valde tillslut, i samråd med familjer och vänner, att ha kuvertavgift för maten på vårat bröllop och kunde tillslut gifta oss i augusti 2011. Planeringen började som sagt i februari 2007 och vi hade sparat ett år före det. Jag är glad att vi tog beslutet att ta hjälp av familj och vänner och "få det gjort".

Nu menar jag inte att ni ska ha kuvertavgift, för det är något som inte passar alla, men ni kanske kan kompromissa fram något annat som gör att det blir billigare? Tex enbart ha bröllopsfika efter vigseln, bara bjuda närmsta familjen eller ha knytbröllop osv?

• jimmyojennifer

Jag är faktiskt motståndare till kuvert avgift, men med tanke på allting som har hänt kan du ju vara ett allternativ att göra som Daniiel gjorde.
    Prata med närmaste och se om dom skulle vara okej med att betala en liten kuvert avgift så ni kan hålla ett litet bröllop.

Ett bröllop behöver inte vara nämnvärt dyrt eller omständigt. Om man slår ihop sina kloka huvuden och har en öppen konversation med sina nära kan man ha riktigt vackert bröllop till en mindre summa pengar.

Lycka till! =)

Svar på tråden Planerat i 3 år men kan inte gifta oss än