• Ida475

Förslag på alternativa bröllopsfester, som är ekonomiska.

Hej! Vi ska gifta oss sommaren 2014 och börjar redan nu att planera och fundera. Det jag funderar över hur man får till ett ekonomiskt bröllop, utan att tumma på klädsel och ringar. Närmare bestämt självaste bröllopsfesten efteråt. Är det någon som har nåt förslag på alternativa lösningar, tages tacksamt emot.

• Svar på tråden Förslag på alternativa bröllopsfester, som är ekonomiska.
  • Ida475

Jag funderade på att hyra en bygdegård, göra egen mat i form av buffe´ kanske kallskuret, grillspett, några bröllopstårtor, spritbål med en öl till maten och göra det barnvänligt, dvs medtag egen alkoholdryck i måttlig mängd. Det borde ju inte kosta så mycket?

• MH2014

Låter som "vanliga" bröllop nuförtiden,,,vad menade du med alternativa bröllopsfester?? Vi kommer ha en mingelvigsel.

• LinneaR

Vi hyr en hembygdsgård och då kan man ju göra i stort vad som helst, allt från budget då man gör allt själv till lite mer lyx med catering och serveringspersonal. Vi kommer ha catering, men ingen personal och sedan kommer vi ha fri bar och det drar ju iväg lite med budgeten.

Det som ni planerar att ha låter som ett rätt "vanligt" alternativ och går ju som sagt att fixa ihop på en rätt liten budget!

• CoG

Jag vet inte hur du menar med ekonomiskt?
    Allt kostar, men mer eller midre beroende på hur många man bjuder.

Vi har hyrt en bygdegård och kommer att bjuda på grillbuffé och tårta.
    Exakt hur mycket vi gör själva och hur mycket som blir beställt vet jag inte, men köttet kommer att beställas färdigmarinerat iaf.

Tårtorna kommer jag att göra *nervös*

Sen blir det alkoholfritt och ingen bröllopsFEST utan bara middag och tårta.
    Vi bjuder in hela familjer och ingen behöver gå miste om något för att barnen ska hem och sova.

• galen2012

Vi skippar fest och har istället bröllopsfika efter en borgerlig vigsel. Om ni vill ha fest på kvällen går det ju ha självkostnadspris på öl/vin osv på kvällen. Mycket poppis nu för tiden. Lycka till! :)

• swdnchick
    Ida475 skrev 2013-03-11 10:45:19 följande:
    Hej! Vi ska gifta oss sommaren 2014 och börjar redan nu att planera och fundera. Det jag funderar över hur man får till ett ekonomiskt bröllop, utan att tumma på klädsel och ringar. Närmare bestämt självaste bröllopsfesten efteråt. Är det någon som har nåt förslag på alternativa lösningar, tages tacksamt emot.
    Hur stor budget har ni tänkt er? Vi siktar på mellan 50 000 och 75 000. Men i början av planeringen känns det nästan omöjligt att uppskatta.

Vi har tänkt fixa förrätt själva men ha catering för varmrätten. Om ni tänkt ha bröd till maten kan ni baka någon vecka innan och lägga i frysen. Det är mycket billigare än att köpa.

Vi åker till Tyskland för att köpa alkoholen som behövs. Vi tänker nog bjuda på det mesta i dryckes väg, men vill ju inte ha ett fylleslag. Vi ska hyra porslin men troligtvis köpa glas på IKEA. Eftersom glas ofta går sönder i större utsträckning än tallrikar blir det billigare att köpa glas än att betala dyra ersättningskostnader. 

Vi ska också gifta oss sommaren 2014 och har tänkt använda mycket vilda blommor för att dekorera kyrkan/lokalen/borden med.

Min svägerska är frisör, så hon kommer fixa min frisyr på bröllopsdagen.
    Min syster är fotograf och kommer ta bilder innan vigsel och på festen. Vi kommer även uppmuntra gästerna att ta mycket kort och dela med sig av dem.  Vi sparar mycket pengar på att inte behöva betala för en fotograf.

Lycka till! :)
  • Rin

Det finns ju så mycket. Man kan ju t.ex. ha bar till självkostnadspris, bra sätt att dra ner kostnaden. Hör er för i bekantsskapskretsen om det finns någon som kan ställa upp som bartender. På så sätt kan man göra en grej av det hela med att en drinklista med lite enkla cocktails, tar lite grann fokus från att dricka för att bli full. Dessutom får man någon som håller koll på folk och kan föreslå vatten när det behövs. Vill man ha det barnvänligt finns det också massor med alkoholfria drinkar som är lätta att göra. Skaffa en cocktailbok eller googla.  

Att laga maten helt eller delvis själv vinner man mycket på. Catering är mycket billigare än en lokal där maten ingår. Lokaler varierar extremt mycket i pris, bygdegårdar och liknande är ofta förhållandevis billigt.

Om det är väder för det kan man vara utomhus, partytält kostar inte jättemycket att hyra om man vill försäkra sig om regnskydd. Man kan ordna picknick och dela in gäster i grupper om kanske fyra-sex personer och dela ut en picknickkorg till varje grupp.
    Grillning som tidigare nämnts är inte så vanligt på bröllop. Vill man ha det avancerat kan man få någon att komma och helgrilla en gris eller ett lamm, något som inte heller är superdyrt faktiskt.

Jag läste om någon för ett tag sen som skulle bjuda på traditionell afternoon tea efter vigseln. Lät supermysigt och klart billigare än att bjuda på middag.

Allt man kan göra själv sparar man ju kostnader på. Frisyr, blommor, tårta etc. 

• Roosen2013

Jag håller med om att budjeten bestämer ganska mycket om hur festen kan se ut. Vi kommer ha ett tea bröllop nu i september och bjuder enbart på fika, då kan alla som kommer på vigseln också fika på tårtan Flört
    Men annars finns det många andra lösningar, tex: Enbart familj, smyga iväg eller kanske bara en liten lunch buffé som ni tänkt.

Inga sätt är dåliga! Gör som ni känner passar er!

Svar på tråden Förslag på alternativa bröllopsfester, som är ekonomiska.