• Kristina462

paaaaaaaaaaaaanik

Vi är ett par som vill gifta oss iår, men vi har knappt kommit igång. vi tittar på lokaler men allt är sviiiiiiiiiiindyrt, någon om kan rekomendera fina ställen, slott, herrgård, hotell, festlokal som inte kostar över 15000-200000 ink mat o dryck..hjälp? Vi ska titta på winterträdgården, ngn som haft bröllop där? Svårt att hitta lokaler för 150-200 pers.

• Svar på tråden paaaaaaaaaaaaanik
  • Emelie87

Om ni ska vara 200 personer kommer ni aldrig att hitta något under 20 000:- (gissar att du inte menar 200 000:- ?)om mat och dryck ska vara inkluderat, tyvärr... Det motsvarar ju ett kuvertpris på 100:- och jag gissar att ni kanske vill ha trerätters och tårta och sedan ett par glas vin till det? Om ni inte kan tänka er en större budget får ni nog tänka om när det gäller antal gäster eller planera för att laga maten själva och låta gäster betala för sin egen dricka. =/

• vår2013

Vi ska också ha en rätt så stor bröllopsfest (ca 160 personer) och med en budget under 100tusen. Mitt tips är att laga all mat själva och utforska möjligheterna till att ha festen i t.ex. en skolmatsal eller en lokal med tillgång till kök. Vill man hålla nere kostnaderna så tror jag i alla fall att man får fixa det mesta, om inte allt, själv och ta hjälp av vänners/familjs kunskaper. T.ex. har vi ett gäng tjejer som ska baka kakor och en kusin som kan det där med ljussättning etc.

Kan tillägga att slott, herrgård, hotell brukar ha paketpriser och i Stockholm är det vanligt med ca 1000 kr/kuvert. Alternativet är att skippa maten!

Lycka till!

• Kristina462
    Juni 2012 skrev 2013-03-12 13:19:14 följande:
    Någon viss del av Sverige som ni hade tänkt er?
    Ja, stockholm, mellan sthlm uppsala. utanför sthlm går d med
  • Kristina462
    Emelie87 skrev 2013-03-12 13:26:24 följande:
    Om ni ska vara 200 personer kommer ni aldrig att hitta något under 20 000:- (gissar att du inte menar 200 000:- ?)om mat och dryck ska vara inkluderat, tyvärr... Det motsvarar ju ett kuvertpris på 100:- och jag gissar att ni kanske vill ha trerätters och tårta och sedan ett par glas vin till det? Om ni inte kan tänka er en större budget får ni nog tänka om när det gäller antal gäster eller planera för att laga maten själva och låta gäster betala för sin egen dricka. =/
    nej jag menar cirka 18000-20000 men då ska allt vara inkluderat, tänkte mer ett kuvertpris på 600, alkohol kan vi stå för själva. det värsta är att alla kuvertpris på finare ställen som ex grand ligger på 2000 spän pp, minst. Man är liksom bunden till dem. Gärna deras lokal men egen catering och alkhol tårta med mera..eller ett ställe där allt ingår för ett billigare kuvertpris..sjukt svårt d här..ren panik
  • Kristina462
    vår2013 skrev 2013-03-12 13:36:00 följande:
    Vi ska också ha en rätt så stor bröllopsfest (ca 160 personer) och med en budget under 100tusen. Mitt tips är att laga all mat själva och utforska möjligheterna till att ha festen i t.ex. en skolmatsal eller en lokal med tillgång till kök. Vill man hålla nere kostnaderna så tror jag i alla fall att man får fixa det mesta, om inte allt, själv och ta hjälp av vänners/familjs kunskaper. T.ex. har vi ett gäng tjejer som ska baka kakor och en kusin som kan det där med ljussättning etc.

Kan tillägga att slott, herrgård, hotell brukar ha paketpriser och i Stockholm är det vanligt med ca 1000 kr/kuv
  • Kristina462
    Kristina462 skrev 2013-03-12 13:42:24 följande:
    nej jag menar cirka 18000-20000 men då ska allt vara inkluderat, tänkte mer ett kuvertpris på 600, alkohol kan vi stå för själva. det värsta är att alla kuvertpris på finare ställen som ex grand ligger på 2000 spän pp, minst. Man är liksom bunden till dem. Gärna deras lokal men egen catering och alkhol tårta med mera..eller ett ställe där allt ingår för ett billigare kuvertpris..sjukt svårt d här..ren panik
    180 000- 200 000
  • Kristina462
    Kristina462 skrev 2013-03-12 13:44:40 följande:
    180 000- 200 000
    jag har problem med siffror märker jag hehe..men d ovan, d som stämmer
  • Alyllyra

Har du kollat bokalokal.se?

Där kan du söka efter lokaler i Stockholm (tryck på "Sök festlokal") och sen begära in offerter. Vissa ställen har cateringfirmor knutna till sig, vissa har att man kan välja en egen firma. Och då kan man ju förhandla lite mer om priset. 

• Tiotiotio

Har ni tittat på typ Årsta slott, skärholmens gård, Sundby gård, villa talliden, winterviken (dyrare än 600kuvert pp), sök på google. Har ni möjlighet att lägga 600kr per kuvert kan ni nog hitta något i Stockholm. Alternativt är om ni kan hyra lokal och anlita catering, det blir billigare.

Sen är jag osäker på om ovan nämnda platser kan ta upp till 200p.

• Emelie87
    Kristina462 skrev 2013-03-12 13:44:40 följande:
    180 000- 200 000
    Ja, men då blir det ju lättare! Jag tipsar precis som Alyllyra om bokalokal.se =) Där kan man få offerförslag direkt för en del av lokalerna!
  • Kristina462
    Tiotiotio skrev 2013-03-12 13:56:08 följande:
    Har ni tittat på typ Årsta slott, skärholmens gård, Sundby gård, villa talliden, winterviken (dyrare än 600kuvert pp), sök på google. Har ni möjlighet att lägga 600kr per kuvert kan ni nog hitta något i Stockholm. Alternativt är om ni kan hyra lokal och anlita catering, det blir billigare.

Sen är jag osäker på om ovan nämnda platser kan ta upp till 200p.
    Tack! Vinterviken ska vi titta på imorgon, ser fram emot det..men dem va väldigt dyra där me, kanske kan förhandla ngt..
  • Kristina462
    Alyllyra skrev 2013-03-12 13:51:11 följande:
    Har du kollat bokalokal.se?

Där kan du söka efter lokaler i Stockholm (tryck på "Sök festlokal") och sen begära in offerter. Vissa ställen har cateringfirmor knutna till sig, vissa har att man kan välja en egen firma. Och då kan man ju förhandla lite mer om priset. 
    tack! det ska jag göra..
  • Kristina462

Är det ngn som har erfarenhet av tält, stiliga , snygga tält, som ser ut som en lokal...

• Kristina462
    vår2013 skrev 2013-03-12 13:36:00 följande:

Kan tillägga att slott, herrgård, hotell brukar ha paketpriser och i Stockholm är det vanligt med ca 1000 kr/kuvert. Alternativet är att skippa maten!

Lycka till!
    Tack!!
  • FruForsmark
    Kristina462 skrev 2013-03-12 13:42:24 följande:
    Hej, skall ni vara på slott, herrgård, gård eller restaurang är det ganska ovanligt att man får servera egen alkohol. Vanligtvis måste man köpa deras paket eller att de annordnar en bar med angivna priser. Så detta måste ni kolla upp med lokalen innan ni bestämmer er. Att bjuda på egen alkohol funkar bäst i bygdegårdar och föreningslokaler.
  • tilda

Jag vill tipsa om Sjöfartshuset i sthlm på Skeppsbron. Olika menyer och viner att välja på... Tror dock att max antal är 150 pers. Personal och allt ingår. Sjikt bra mat också. Ni kan ju kanske bjuda på en billigare meny och mindre vin, och så får folket handla i baren efter.

• yavanna81
    FruForsmark skrev 2013-03-12 15:09:40 följande:
    Hej, skall ni vara på slott, herrgård, gård eller restaurang är det ganska ovanligt att man får servera egen alkohol. Vanligtvis måste man köpa deras paket eller att de annordnar en bar med angivna priser. Så detta måste ni kolla upp med lokalen innan ni bestämmer er. Att bjuda på egen alkohol funkar bäst i bygdegårdar och föreningslokaler.

Anledningen till detta är att man inte får ta med egen alkohol om lokalen man är i har eget utskänkningstillstånd, då riskerar de att förlora detta. Det är alltså inte för att jävlas, det är olagligt.

• FruForsmark
    yavanna81 skrev 2013-03-12 16:02:23 följande:

Anledningen till detta är att man inte får ta med egen alkohol om lokalen man är i har eget utskänkningstillstånd, då riskerar de att förlora detta. Det är alltså inte för att jävlas, det är olagligt.

Ja precis. Klart de inte jävlas, antydde jag det?
Svar på tråden paaaaaaaaaaaaanik