• Flor

Vilken ct och hur många stenar i alliansring?

Jag kan inte bestämma mig.. Jag ska beställa en alliansring i vitguld. Vill gärna ha den 4mm bred. Men kan inte bestämma mig för hur många diamanter jag ska ha och i vilken storlek.

Vad har ni i era ringar? Jag velar mellan 10 st  à 0,05 eller 0,06 ct. Sen kan jag heller inte bestämma mig om jag ska ha briljantslipade eller prinsess-slipade.
    Vad tycker ni?
    Det är en ganska flck ring med ett band av stenar i mitten, en kant av vitguld på båda sidor på ca 1 mm vardera. 

• Svar på tråden Vilken ct och hur många stenar i alliansring?
  • FruForsmark

Hej! Jag tycker du ska gå till en juvelerare eller guldsmed och testa deras ringar utifrån detta önskemål och sedan göra din beställning när du fått lite se hur de kan se ut live. Det beror ju helt på vad som blir vackert på dina fingrar. Min alliansring har 9 diamanter i rad som får det att se ut som det är diamanter hela vägen runt eftersom jag har ganska smala fingrar. Både briljant och princess är vackra men jag tror princess utmärker sig av att de är endast fyrkantiga (?) så det beror lite på hur din förlovninsring ser ut.

• karamell

Personligen tycker jag att princesslipade diamanater är finast, jag har 3 stenar i min på sammanlagt 0,90 karat. Jag tycker du ska ta de större stenerna, många som har tagit mindre stenar ångrar sig lite smått i efterhand 
    Men som fruforsmark säger så är det alltid bäst att testa sig fram =)
    Lycka till! 

• Flor

Så här ser min andra ring ut. Jättedålig bild, men ni ser modellen i alla fall.
    Jag är nog mest inne på briljantslipade diamanter i alliansringen för att matcha den jag redan har. 
  • ThereseV

Jag skulle kört på briljantslipade till den där, men jag skulle - som övriga redan sagt, gå till en guldmsmed och testa. Jag vet inte hur stor skillnad det blir mellan 0,05 och 0,06 men om du vill ha en viss bredd och 1 mm kant så känns det som att du är lite "låst" vid en diamantstorlek?
    Annars kan jag tro att höjd, form och liknande även påverkar väldigt mkt så det bästa är ju att testa olika ringar ihop med den du har.   

• Flor

Jag har varit hos ett par guldsmeder och provat lite olika varianter, men jag tycker att det är svårt att välja ändå.
    Det är ändå ett smycke som man ska bära (förhoppningsvis) hela livet och jag vill inte ångra mig.
    Jag vill gärna att ringen ska vara ganska bred, för min enstensring är smal. Det blir fjuttigt med två smala ringar tycker jag.
    Jag har långa, väldigt smalal fingrar så jag behöver nog inte så många diamanter för att det ska se ut som att de går hela vägen runt. Tror jag har storlek 15,3mm.

Att det ska vara så svårt att bestämma sig..

• Andblo

Jag har 0,06 med en mm vitguld på vardera sida. Min ring är totalt 5 mm bred, så om du vill ha en smalare ring behöver du nog gå ner i ct eller välja mindre guld på sidorna.

• Flor
    Andblo skrev 2013-03-13 17:55:35 följande:
    Jag har 0,06 med en mm vitguld på vardera sida. Min ring är totalt 5 mm bred, så om du vill ha en smalare ring behöver du nog gå ner i ct eller välja mindre guld på sidorna.
    Det gör inget om ringen blir bredare än 4mm. Det viktigaste är att den inte blir för smal.
    Har du någon bild på din ring? 
  • Fanny

Min förlovningsring har 7 brijanter (TW VVS) a 0,08 ct. Tillsammans alltså 0,56 ct. 3,2 mm bred och halvt upphöjd kloinfattning. Jättesöt och glittrig! 

• Flor
    Fanny skrev 2013-03-14 09:56:12 följande:
    Min förlovningsring har 7 brijanter (TW VVS) a 0,08 ct. Tillsammans alltså 0,56 ct. 3,2 mm bred och halvt upphöjd kloinfattning. Jättesöt och glittrig! 
    Låter jättefint! Har du en bild du vill visa, jag känner att jag behöver lite inspiration.
Svar på tråden Vilken ct och hur många stenar i alliansring?