• lillapia

Sminka före eller efter?

Jag har bokat hos frisör för att fixa hår inför bröllop men nu undrar jag om jag ska sminka mig innan man fixa hår eller gör efter, vilka är bäst?
    Jag ska sminka mig själv så därför undrar jag. hmm?? 

• Svar på tråden Sminka före eller efter?
  • daniiel

Jag valde att sminka mig efter håret var gjort, dels för att jag ville att sminket skulle vara så nygjort som möjligt när vi åkte till kyrkan och dels för att jag ville inte ha hårspray och sådär på sminket.

• lillapia
    daniiel skrev 2013-03-15 07:30:42 följande:
    Jag valde att sminka mig efter håret var gjort, dels för att jag ville att sminket skulle vara så nygjort som möjligt när vi åkte till kyrkan och dels för att jag ville inte ha hårspray och sådär på sminket.
    Okej, ja känns bättre gör efter för jag kommer fixa hår tidigt på morgon och så vill jag nog sminka mig senare...
  • daniiel
    lillapia skrev 2013-03-15 07:40:57 följande:
    Okej, ja känns bättre gör efter för jag kommer fixa hår tidigt på morgon och så vill jag nog sminka mig senare...
    Ja, så var det för mig också, även om jag fixade håret (och sminket) hemma. Håret gjorde vi först, sedan åt vi lunch och efter det sminket och sist på med klänningen.
  • CoG

Om jag bokade både hos en frisör så skulle dom sminka först och sedan styla håret.

Men visst borde det inte spela ngn roll för den som sminkar om håret är fixat före?
    Funderar på att boka hårstyling och smink på olika ställen...

• Green

Jag fick allt mitt fixat hos min frisörska.
    Dom gjorde håret först och sminket sen.
    Mao; det spelar ingen roll i vilken ordning man gör det. 

• Aniara4

Jag var hos en som gjorde båda delarna, och hon gjorde håret först och sminket sen, just för att det kunde komma hårsspray i ansiktet.

• Chicita

Vi gjorde håret först och sminket sen. 
    Men det är nog en smaksak.

Många makeupartister föredrar att få sminka efter att håret är gjort för att slippa att någon sen är och pillar på en lagd makeup och kletar till det. Och då kan dom också göra rent ansiktet från eventuell hårspray mm om dom tycker att det behövs.

Vissa frisörer vill absolut att sminket är klart när dom sätter upp håret, så att dom kan arrangera håret runt ansiktet utan att någon MUA ska vara där med spännen och pilla sen för att komma åt och sminka.

Så det beror nog på vad du ska ha för frisyr, vad som är lämpligast liksom Glad 

• Aniara4
    Chicita skrev 2013-03-15 21:22:39 följande:
    Vissa frisörer vill absolut att sminket är klart när dom sätter upp håret, så att dom kan arrangera håret runt ansiktet utan att någon MUA ska vara där med spännen och pilla sen för att komma åt och sminka.

Så det beror nog på vad du ska ha för frisyr, vad som är lämpligast liksom Glad 
    Det kan vara så. Jag hade en heluppsatt frisyr med allt hår borta från ansiktet, förutom några slingor som hon lockade och fixade efter sminket.
  • Pillan

Tror att jag kommer göra håret först och sen smink. Det blev jag rekomenderad till när jag var på en stor bal för något år sen. Kändes bra att göra så!

Svar på tråden Sminka före eller efter?