• April2013

Nu har jag köpt min diamant! :)

Tänkte bara berätta att jag lyckats köpa min diamant till slut. Blev en 0,53 ct från James Allen. Vad tror ni om infon nedan, lyckades jag hitta en bra diamant? Glad  Vad är diamantens svagheter? Lite lustigt att fråga efteråt känner jag, men berätta att veta nån gång än aldrig... 

Tacksam för info! 

GIA cert
    Färg G
    klarhet VS2,  cloud och crystal ("located under the table and that you'll need magnification to pick up on them")
    Excellent cut
    ingen flour, Excellent polish och symmertry.

TD: 61,6 %
    TS: 56 %
    CA: 35 grader
    PA: 40,6 grader
    Girdle: Medium, faceted (3,5 %)

HCA score: 0,8

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-21 22:55
    "Berätta" ska det inte stå i första stycket... Utan "bättre"...

• Svar på tråden Nu har jag köpt min diamant! :)
  • IdaRebecca
    April2013 skrev 2013-03-21 22:54:32 följande:
    Tänkte bara berätta att jag lyckats köpa min diamant till slut. Blev en 0,53 ct från James Allen. Vad tror ni om infon nedan, lyckades jag hitta en bra diamant? Glad  Vad är diamantens svagheter? Lite lustigt att fråga efteråt känner jag, men berätta att veta nån gång än aldrig... 

Tacksam för info! 

GIA cert
    Färg G
    klarhet VS2,  cloud och crystal ("located under the table and that you'll need magnification to pick up on them")
    Excellent cut
    ingen flour, Excellent polish och symmertry.

TD: 61,6 %
    TS: 56 %
    CA: 35 grader
    PA: 40,6 grader
    Girdle: Medium, faceted (3,5 %)

HCA score: 0,8

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-21 22:55
    "Berätta" ska det inte stå i första stycket... Utan "bättre"...
    Det här vet du säkert eftersom du säkert läst på lite innan beställning :) isf kan du ju bara läsa det inom parentesen om det ev kan vara lite ny info :P

VS2 betyder very small inclusions 2, alltså inneslutningar (t ex svarta prickar, "moln" som är som suddiga fläckar el dyl), prickarna syns vid 10ggr förstoring för någon som är van att kolla in diamanter - gemene man lär alltså inte lägga märke till något. Dessa ligger under bordet, alltså under den platta delen på diamantens topp.

Näst bästa färgen, TopWesselton, D-E står för den bästa färgen, och F-G för den näst bästa, en "sällsynt vit".

Du bör alltså inte se några "fel" på diamanten när du tittar med blotta ögat, men tar du fram en lupp kan du hitta dem, speciellt om du är van vid att kolla in diamanter. Är du inte det kan du nog sluta bekymra dig över ev svagheter och njuta av din sten! Tvätta ringen med tandborste och diskmedel en gång i veckan så kommer den alltid se som ny ut.

(och ja, diamanter är hårda men ju större sten desto ömtåligare och får den sig en rejäl känga kan det bli både nagg, repor och sprickor)
Svar på tråden Nu har jag köpt min diamant! :)