• lyckan

Akvamarin i vigselring??

Jag vill ha en akvamarin i min vigselring. När jag idag besökte en guldsmed för att berätta vad jag vill ha för ring så blev han väldigt skeptisk. Enligt honom är inte en akvamarin lämpad att ha i en vigselring då den är för ömtålig och dessutom skulle den vara svår att få tag på någon sten som är bra. Detta är inte något som jag har hört talas om tidigare så jag skulle vilja veta vad ni har för erfarenheter av denna sten.

• Svar på tråden Akvamarin i vigselring??
  • SandraElisabet

Jag har en morganite i min ring. Akvamarin är en sten som ingår i samma familj som smaragd och morganite (beryll) så de där låter som bullshit. Akvamarine är ju jättevanliga i ringar!! Googla lite och läs på. Låter mycket konstigt!

• aviman

Jag har en akvamarin i min ring, och den sitter som berget och har fått vara med om både det ena och det andra på relativt kort tid (sen november). Jag tycker den är jättefin, och vet du att det är en sån sten du vill ha - stå på dig och fortsätt hålla på att det är en sån du vill ha! Annars kan du alltid hitta en annan smed/juvelerare som är villig att ge dig det du vill ha :)

• SandraElisabet

akvamarine är ju dessutom en 8 i hårdhet jämfört med en diamants 10.... :)

• lyckan

Tack då känns det genast bättre. Ska gå runt och höra med några fler också.

• Lenblo

Akvamarin ligger visserligen på 7,5 på Mohs hårdhetsskala, men observera att denna egentligen bara är en ordningsuppställning. Diamanten är egentligen ca 10 gånger hårdare än akvamarinen. Även t. ex. CZ-stenar är hårdare.
    Att man ofta har akvamarin i ringar betyder inte nödvändigtvis att den är så lämpad att nöta på varje dag i många år. Annars finns det ju ljusblåa safirer (Moh 9 och en fjärdedel så hård som diamant) och blå moissanit (Moh 9,25, hälften så hård som diamant). Dessa båda repas endast av en diamant, och det brukar ju lyckligtvis inte vara så svårt att undvika.Glad

Vill du verkligen ha en akvamarin, så visst, se till att du får en. Var bara medveten om att du kommer att behöva skydda den om den ska vara fin i så många år som vi hoppas att ditt äktenskap varar. Lycka till!

• stormhelen

Håller med övriga. Om det är akvamarin du vill ha så stå på dig eller byt juvelerare.

Tycker att det är lite då och då där folk tycks ha problem med smeder då man inte vill ha en diamant i sin ring utan någon annan typ av sten. Det tycks som att vissa juvelerare är rätt så kräsna med vilka typer av stenar de vill jobba med - Tråkigt.

• FruForsmark
    stormhelen skrev 2013-03-24 07:41:34 följande:

Håller med övriga. Om det är akvamarin du vill ha så stå på dig eller byt juvelerare.

Tycker att det är lite då och då där folk tycks ha problem med smeder då man inte vill ha en diamant i sin ring utan någon annan typ av sten. Det tycks som att vissa juvelerare är rätt så kräsna med vilka typer av stenar de vill jobba med - Tråkigt.

Håller helt med här! en väninna ville ha smaragd i sin men juveleraren var mycket kritisk... det är viktigt att stå på sig för det är ju ensjälv som skall bära ringen hela livet, inte juveleraren.
  • brud

Tycker också att man ska välja det man vill ha! Går stenen sönder om ett antal år får man väl byta ut den tänker jag. Det viktigaste är att mannen (inte ringen) håller for life :)

• Catelicat

#7 fast... I det fallet tror jag att guldsmeden hade rätt. Eftersom alla smaragder alltid har inneslutningar är de extremt sköra, och riskerar att spricka om de slås i. Det är ju jäkligt tråkigt att en sten i förlovningsringen går sönder. Det finns massvis med andra stenar som inte har samma svagheter som är minst lika vackra. Visst kan man välja att ha en smaragd ändå, men isf ska man vara medveten om smaragdens karaktärsdrag och vilka risker som associeras med dem. En diamant med många och djupa inneslutningar har också en ökad risk för att gå sönder vid användning. Det är en bidragande orsak till att man rekommenderas välja en så ren sten man har råd med.

• Chicita
    Catelicat skrev 2013-04-12 22:36:31 följande:
    #7 fast... I det fallet tror jag att guldsmeden hade rätt. Eftersom alla smaragder alltid har inneslutningar är de extremt sköra, och riskerar att spricka om de slås i. Det är ju jäkligt tråkigt att en sten i förlovningsringen går sönder. Det finns massvis med andra stenar som inte har samma svagheter som är minst lika vackra. Visst kan man välja att ha en smaragd ändå, men isf ska man vara medveten om smaragdens karaktärsdrag och vilka risker som associeras med dem. En diamant med många och djupa inneslutningar har också en ökad risk för att gå sönder vid användning. Det är en bidragande orsak till att man rekommenderas välja en så ren sten man har råd med.
    Ja jag ville ha smaragd och diamant i min ring. 
    Men guldsmeden rekommenderade en grön diamant istället och jag är glad att jag följde det rådet Glad 
Svar på tråden Akvamarin i vigselring??