• GladBrud2014

Solitärring med bred skena.

Efter lite velande har jag nu bestämt mig för vilken typ av vigselring jag ska ha :) Problemet är att hitta en som jag verkmigen tycker om. Jag vill ha en solitärring med bred skena eftersom jag inte vilm ha det mellanrummet som blir annars. Material i ringen spelar ingen roll, det viktigaste är ju hur man själv trivs med den, dock får den högst kosta runt 5000:- Finns det någon som har något tips på var jag kan hitta en?

• Svar på tråden Solitärring med bred skena.
  • Fioona

Jag förstår precis hur du tänker med mellanrummet, jag gillar det inte heller.
    Däremot behöver du inte ha en bred skena för att ringarna ska kunna ligga tätt emot varandra. Det väsentliga är hur infattningen är gjord. Om infattningen är byggd ovanpå kan du ha en smal skena men ändå komma ända intill med vigselringen. Schalins Seine och Smyckas Robyn är exempel på det (som jag vet på rak arm eftersom att min ring är en mix av de två, av just den anledningen)

Något som är värt att titta på för att hålla ner priset lite är pantbanker. Vi köpte en ring med en bra sten på en pantbank och sedan fick en guldsmed smälta ner guldet och göra en ny ring med stenen till mig. Vi betalade ca 13000kr totalt. Hade vi istället beställt Seine eller Robyn direkt i samma storlek på stenen hade ringen kostat ca 20000-24000kr. Nu var dessutom min sten i högre kvalitet än vad jag hade fått om jag beställt direkt.

Så har du möjlighet att lägga lite tid på sökandet så kan du få ner priset rätt ordentligt!

Så prova runt lite vilken typ av ring du gillar och sen kan du be en guldsmed göra den åt dig och bygga infattningen ovanpå (om det är så du vill ha det)!

Försökte ta lite bilder på hur min ring ser ut, gick inte så bra, men du ser vad jag menar med att infattningen ligger ovanpå. på det sättet spelar det ingen roll om stenen/infattningen är större än själva skenan.

Med rätt guldsmed går allt att lösa!

Vill även påpeka att priserna på stenar varierar rätt mycket beroende på kvalitet på stenen.
    Du kan titta lite på bluenile.com för att jämföra lite priser på diamanter! :)

Lycka till! :)

• Fioona

Går självklart att få ringarna att ligga slätt emot varandra med andra infattningar också. Vet att jag provade en ring på Hallbergs Guld som inte alls såg ut som att det skulle ligga tätt, men fick prova med en till ring till och jodå, de låg emot varandra. Så hör med de i butiken om just det, för ibland kan man luras att tro att det inte skulle gå.

Som sagt; Lycka till! :)

• GladBrud2014

Tack för ditt svar, Förstår precis hur du menar med detta. Ska kika på detta alternativ :)

• jeanettejohansson

Jag planerar också att ha en solitärring och vill att den ska platsa fint brevid förlovningsringen. Samtidigt så vill jag inte att stenen är för högt upp eftersom att jag arbetar med händerna. Jag kommer ha en bred ring som smalnar av innan diamanten. Infattningen kommer att ligga nära fingret men samtidigt en kloinfattning. Eftersom att ringen är bred innan så ligger den ¨naturligt brevid förlovningsringen utan att skava eller ligga snett.

Jag har ganska bestämda krav på designen och vill gärna ha en stor diamant utan att bli fattig ;) Därför kommer en van antikhandlare leta efter min diamant på auktion. Lösa diamanter på auktion är ofta halva priset mot vad en diamant går på hos guldfynd m.fl.

Svar på tråden Solitärring med bred skena.