Man kan alltid be om hjälp, men man ska nog aldrig förvänta sig att någon kan/vill ställa upp.
En tärnas jobb kan vara allt från att följa med och pröva ut brudklänning, till att ordna möhippa och att hålla buketten i kyrkan. Jag skulle dock vilja säga att tärnans/tärnornas främsta uppgift är att vara ett stöd för bruden på bröllopsdagen, framförallt under vigseln, men även före.
Men
Man kan alltså ha en tärna/tärnor som är involverade i många delar av bröllopet precis lika gärna som en tärna/tärnor som inte alls är involverade i något före själva vigseln. Det går också utmärkt att klara sig utan någon tärna alls.
Huvudsaken är att du känner efter vad du skulle vilja att dina tärnor hjälper dig med och sedan pratar med dom, så dom får tala om vad dom kan tänka sig och vill göra. För en konversation med tärnorna och kom gemensamt fram till hur pass involverade dom ska vara och vad dom ska hjälpa till med.
Min ena tärna, makens syster, gjorde i princip inget alls förutom att vara med i kyrkan. Min andra tärna, min syster, som står mig närmare var lite av ett bollplank under planeringen. Hon höll min bukett i kyrkan och läste ett bibelord under vigseln (en av marskalkerna läste också ett). Hon hjälpte också toastparet i festlokalen före gästerna anlände.