• MamaMia

Hur mycket/vad är tärnans jobb egentligen?

Tänker på vad jag kan be dem att hjälpa mig med då jag känner nu att de börjar närma sig!

Har 2st och alla säger vad bra då kan de hjälpa dig, men med vad?

Innan bröllopet alltså!

Jag gör allt själv i stort sett...

Vad fick du för hjälp?

• Svar på tråden Hur mycket/vad är tärnans jobb egentligen?
  • daniiel

Man kan alltid be om hjälp, men man ska nog aldrig förvänta sig att någon kan/vill ställa upp.

En tärnas jobb kan vara allt från att följa med och pröva ut brudklänning, till att ordna möhippa och att hålla buketten i kyrkan. Jag skulle dock vilja säga att tärnans/tärnornas främsta uppgift är att vara ett stöd för bruden på bröllopsdagen, framförallt under vigseln, men även före.

Men

Man kan alltså ha en tärna/tärnor som är involverade i många delar av bröllopet precis lika gärna som en tärna/tärnor som inte alls är involverade i något före själva vigseln. Det går också utmärkt att klara sig utan någon tärna alls.

Huvudsaken är att du känner efter vad du skulle vilja att dina tärnor hjälper dig med och sedan pratar med dom, så dom får tala om vad dom kan tänka sig och vill göra. För en konversation med tärnorna och kom gemensamt fram till hur pass involverade dom ska vara och vad dom ska hjälpa till med.

Min ena tärna, makens syster, gjorde i princip inget alls förutom att vara med i kyrkan. Min andra tärna, min syster, som står mig närmare var lite av ett bollplank under planeringen. Hon höll min bukett i kyrkan och läste ett bibelord under vigseln (en av marskalkerna läste också ett). Hon hjälpte också toastparet i festlokalen före gästerna anlände.

• MamaMia

Tack för svaret!

Ja som stöd först och främst =)

Men känns inte som jag får de riktigt.... Tror inte de fattar hur mycket jobb de är átt få ihop alla pusselbitar!

Ena tärnan kommer med konstiga frågor och ifrågasätter saker, så jag blir lite lessen... Jag skulle aldrig bete mig på de sättet utan bara finnas där för hennnes stor dag!

Men de är jag... ;)

• Chicita

Jag håller med daniiel.

Mina tärnor ordnade möhippa (eller rättare sagt en svenhippa tillsammans med marskalkerna då marskalkerna var makens bröder och tärnorna mina svägerskor). Men där hade vi sagt att det inte var ett krav att dom gjorde något alls. Och om dom ville fixa något så var vi helt nöjda bara med att sitta hemma hos någon och äta något gott (hemlagat kanske) och prata och ha roligt en kväll... Ingen av oss ville ha någon sån där stor baluns och absolut inget förnedrande...

Dom hjälpte till lite på kvällen innan att ställa iordning i lokalen och sen kom dom ut morgonen efter och var med på förberedelserna (smink för oss alla av proffs + håruppsättning som ena tärnan fixade på oss andra) och så var dom med i kyrkan... Inget annat speciellt.
    Dom ansvarade för sina egna klänningar. Jag hade önskemål om färg och krav på rätt tidsepok (tema) men annars fick dom välja bland modeller och till viss del färger själva.

Prata med dom.
    Berätta vad du skulle vilja ha hjälp med och vad du förväntar dig av dom. I alla fall att dom inte sätter sig på tvären.
    En dialog är grunden till vänskap 

• kärlekensbrudpar

Min tärna ska bara finnas där under bröllopsdagen :) hon bor 40 mil bort och har fullt upp precis fått sitt andra barn och jag kräver inte mer heller :) min mamma ordnar möhippan :)

• Annamolly

Min tarna ar min syster. Jag var hennes tarna for sex ar sedan pa hennes brollop. Jag var dar for henne som moraliskt stod (hon var gravid, stressad och lite kanslig) och hjalpte till rent praktiskt nar jag sag att det behovdes. Sedan holl jag ett kort tal pa kvallen. 

Min syster/tarna har erbjudit sig att hjalpa till att dekorera festplatsen och hjalpa mig med haret och andra smakfragor. Sa vi gor val ungefar samma saker for varandra. Men jag vet inte om det ar i egenskap av syster eller tarna som vi gor dessa saker for varandra. Pa ett brollop dar man inte ar slakt kanske man inte vagar 'klampa in' med for mycket asikter, ifall brudparet och familjerna skulle kanna sig overkorda. 

2013.06.22 Samos, Grekland
  • Fröken Finemang

Min tärna fixar möhippan.
    Sen är hon ett allmänt stöd och frågar hur det går med planeringen och hur det känns.
    Det tror jag dock hon skulle göra även om hon inte va tärna, hon är min bästa vän ju.

På brölopsdagen bjuder jag henne på frukost innan vi drar till frisören ihop där hon får hjäpa mig hålla mina nerver i schack. I kyrkan, hjälpa till med släpet och blommorna å vara vårt stöd därframme..

I övrigt föräntar jag mig inget av henne.

Jag förväntar mig dock ingenting av någon. Kommer få hjälp av mina svägerskor dagarna innan med mat å dukning och det ena med det andra. Jag kan inte göra allt. Tyvärr :) *kan själv*- är inget bra drag i min personlighet, men så är det..

Till röllopet får jag dock be om hjälp! 

• passionsblomman

Rent formellt så är en tärna inte signad för något som helst ansvar överhuvudtaget. Egentligen inte ens på bröllopsdagen. Det finns liksom inget som är tärnans jobb, eftersom det mer är fåga om en hedersbetygelse än specifika uppgifter. Det mest vedertagna är väl ändå just sådant som att fixa med slöja och släp, hålla i buketten och sådana där saker.

Men, förväntningarna från brudens sida på vad man menar med att "vara ett stöd" skiftar ju otroligt mycket. Väldigt väldigt många tycks förvänta sig att just tärnan ska vara med som en slags biträdande festfixare och planerare. (Fast, om sanningen ska fram, tycks det uppdraget ofta mest gå ut på att man ska stötta bruden i hennes planer genom att hålla med om hur bra planerna är-det är sällan vidare populärt när tärnan inte jublar över idéerna och kanske rentutav ifrågasätter dem. Och att komma med för många egna idéer brukar heller inte falla i god jord.)

Jag tror det är väldigt viktigt som brud att ha klart för sig att de enda uppgifter en tärna kan ha, är de man fått av bruden-och då måste man tydligt ha fått dem! Dvs, precis som flera redan sagt: prata med de tilltänkta tärnorna. Det är inte rättvist att de ska gissa sig till vad man förväntar sig.

Sedan tycker jag också det kan vara värt att fundera över om man verkligen vill ha någon involverad i planerna, och isåfall varför?-för drar man in någon annan än sig själv, får man väl rimligen vara både beredd på och okej med att den personen tänker och tycker ärligt själv och inte bara agerar nickedocka som ett mähä.

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
Svar på tråden Hur mycket/vad är tärnans jobb egentligen?