• Wingtear

Hjälp mig hitta en " vardags" vigselring

Jag och maken förlovade oss 2006, och gifte oss 2008. När det blev dags för vigselring hade jag enorma problem då våra ringar från Schalins var väldigt ljusgula mot allt annat, och just då åtminstonde, fanns inget i deras sortiiment jag gillade. De matchande med sten ser mest ut som man bara tryckt ner en diamant i leklera med pekfingret rent infattningsmässigt...

Hittade tillslut min drömring, som är så tunn att färgskillnaden inte blev så märkbar (ja, även små nyansskillnader stör mig) och på det stora hela väldigt "jag", från en sida som kanske inte så många känner. MEN denna älskade ring är väldigt skör, jag har haft sönder den en gång, och reparerat den. Nu har den börjat spricka i fogen där den minskades ner, och jag vågar inte längre använda den. Jag kan tydligen inte ladda upp bilder, men här är länkar till mina ringar:
    Ringkombiationen jag älskar men inte kan bära till vardags fbcdn-sphotos-g-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash4/651_44110139857_1486_n.jpg
    schalinsringen är ur serien Ouvertyr och var en gång frostad, bumera slät och ser smårepig ut. Jag har fått veta attden kommer gå bra att blankpolera. www.schalins.com/alla-serier/guld/ouvertyr/v/94/286-3-5

Jag vill alltså ha hjälp att hitta en ring med sten (eller utan om den är helt rätt) att använda dagligen.
    Jag är förtjust i stjärinfattningar
    absolut max 3 stenar,
    inte bredare än förlovningsringen
    och så i en ljusgul guldfärg som matchar nyansen i tidigare ring.

• Svar på tråden Hjälp mig hitta en " vardags" vigselring
  • Wingtear

Jag kan även tänka mig vitguld. Jag har varit runt till alla lokala försäljare och det fanns ingenting som kändes helt rätt. Det var, precis som 2008 så mycket bjäfs på allt, eller så blev de så stora. Några enkla polerade med 1-3 diamanter i stjärninfattning, men då i ett väldigt rött guld, och väldigt välvd båge på ringen, så det matchade inte alls min tidigare ring. Hittade några som jag verkligen gillade som ringar, men de kändes inte rätt att bära som vikarierande vigselring (min man är fö helt med på detta, iom att jag aldrig bär min vigselring till vardags). Graveringen för vigseln sitter dessutom i förlovningsringen då guldsmeden som skulle minska ner vigselringen tog 3 månader på sig, ville ha den klar i god tid, fick den 5 dagar innan vigseln (fredag, vi gifte oss onsdag morgon).

• knackamackadam

Kan du inte göra om den ring du har och gillar då? Lägga till förmer guld för att få den mer stabil och eventuellt göra andra förändringar från dina önskemål.

• daniiel

Om du väljer en till Schalins ring i gult guld, så bör den vara i samma nyans.

www.vigselbutiken.se/allians-431-3.html
    www.vigselbutiken.se/allians-220-45-3.html
    www.vigselbutiken.se/allians-216-4-2-1.html
    www.vigselbutiken.se/allians-211-3-1-2.html
    www.vigselbutiken.se/allians-071-3.html
    www.vigselbutiken.se/allians-062-3.html

www.vigselbutiken.se/passion-255-4-9-5.html
    www.vigselbutiken.se/passion-253-42-6.html
    www.vigselbutiken.se/passion-274-3-5-5-1.html
    www.vigselbutiken.se/passion-203-3-4-3.html
    www.vigselbutiken.se/passion-237-2-5-3-3.html

www.vigselbutiken.se/patterned-rings/schalins-harmoni.html
    www.vigselbutiken.se/patterned-rings/schalins-romans.html
    www.vigselbutiken.se/patterned-rings/schalins-tusenserien.html

• Wingtear

Det finns ingen guldsmed här den som minskade ner ringen avled i höstas. Dessutom skulle det inte funka då droppformen är det jag älskar, och det är den som fastnar i saker... Jag kommer låta reparera ringen så fort det finns guldsmed här igen, och jag sett lite arbeten hen jort, ken det verkar inte vara aktuellt för någon att flytta hit i nuläget. Jag vill ha kvar min älskade ring så att jag kan ha den tex bröllopsdagar och finare tillställningar. Men det känns inte bra att bara gå med förlovningsringen. Tomt, eller hur jag ska förklara.

Min mamma sa att hon har en del ringar i sitt bankfack som jag skulle å titta på, men känner ingen stor tillförsikt om att hitta något passande är. Rent färg och stilmässigt alltså. Jag är säker på att där finns vackra ringar från mormor.

• Wingtear

Nejp, alla schalinsringar är inte samma nyans, däremot sa ena försäljaren att det kanske är möjligt att pecialbeställa i rätt nyans, det verkar som serien ouvertyr har en "egen" ljus nyans.

• getingen

Tråkigt att inte kunna bära din vigselring och jag förstår att det känns tråkigt att bara ha en ring? Är det ett alternativ att köpa en precis likadan ring till som din förlovningsring? Jag tycker det är supersnyggt med två likadana guldringar.

• Wingtear

Jag överväger det, och har det som "reservplan". Fast då hade jag gärna haft med sten, och vår ring gör det svårt att infatta på annat vis än "nertryckt". Funderar på samma ring, fast i vitguld ochså. De hade ite vår ring inne, men en annan av ouvertyrringarna, och den låg riktigt snyggt i färg till min
    Men jag vill gärna ha något lite mer jag, förlovningsringarna var min mans val

• CoG

Kanske en ring som ändå tar igen lite av formen på din vigselring?

• BlivandeBruden

Vad gör du om du hittar en ny vigselring som du tycker mer om än det gamla?

• Wingtear

CoG, de var riktigt fina, hade önskat lite mindre bling bara den undre gillade jag verkligen, men som sagt, lite mycket glitter. BlivandeBruden, det känns inte troligt kärlek är sällan praktiskt, och nu är jag ute efter något som inte fastnar, går sönder osv. Och om jag sen blir att tycka "mer" om den iallafall, så är väll inte det hela världen heller.

• Allis

Jag hade tagit något som bröt av helt istället för att försöka färgmatcha. Även om du skulle beställa en i exakt samma nyans kommer de förmodligen att se olika ut eftersom din är några år och som du skrev lite sliten.Gamla ringar är ofta på 23k så de kanske blir för gula för dig men kanske din mormor har haft något i vitguld?  

• swdnchick

De flesta ringar i affärerna är ju inte guldringar utan endast attrapper, eftersom det skulle vara alldeles för lätt att lägga en i fickan. Dessa attrapper har en mycket mörkare färg än de ringar som man köper.

Hallbergs guld i Göteborg sa att Schalins är väldigt tillmötesgående och kan fixa den ringen som man vill ha. Jag vill att min vigselring ska vara i samma sorts skena som min förlovningsring för att det inte ska se konstigt ut. Men jag vill ha stenar som bara fanns i en mer kantig variant, men det ska tydligen gå att lösa utan att det blir allt för dyrt.

Jag tycker att ringen som CoG visade är väldigt fin och säkert skulle passa dig. Den verkar gå i samma stil som du tycker om.  Lycka till!

• Wingtear

Sant att många har atrapper, dock inte våra små lokala firmor, då de vid brådska säljer provexemplaren då vi har ca 2-3 veckors leveranstid hit.
    Jag ska försöka hitta en lite droppandering :) mormors kommer nog inte matcha i färg alls, men samtidigt blir det en helt annan sak om det är hennes med.

• Wingtear

Jag var och prövade mormors, och mammas, ringar idag. Mormors ringar var fina, men oj vad stora. Varenda en var för stor för mina tummar. Mammas 1:a omgång vigsel och förlovningsringar var jättefina, dem hade jag verkligen kunnat tänka mig, men de passade inte med min förlovningsring och den tänker jag inte byta ut. Det fattades 1-2 ringar i bankfacket, så mamma skulle kolla upp om de blev kvar hemma när hon förde dit smyckena hon inte använder. bla vigselringen från hennes och pappas bröllop. Den hoppas jag lite på av rent känslomässiga skäl att ska passa, mamma har bara 1 hel storek större ringar än mig, så det går att minska ner, mormors var tyvärr för stora, dessutom var de flesta utknackade då hennes händer svällde pga sjukdom. de nyare ringarna var köpta stora.

• Wingtear

Vad tror ni om denna kombination?
    Av erfarenhet vet vi att den undre ringen kommer att blekna till en färg ungefär mittemellan dessa två, efter 20 års användning ungefär. Kanske mindre då jag kommer bära den dagligen, medans motparten till denna burits enbart kvällar och nätter. Detta är mammas förlovningsring, min pappas namn står i den. Hon har inte använt den sen jag föddes, då fick hon en annan diamantring som hon burit istället tillsammans med vigselringen, som är likadan fast utan sten. Dessutom passar denna perfekt i storlek, medan vigselringen var för stor för att hållas på ovanför, och låg fult under. På något vis tycker jag att de passar ihop på ett "missmatching" sätt. Även mamma och min man tyckte att detta funkade bra.

Svar på tråden Hjälp mig hitta en " vardags" vigselring