• Mariaa

Kan jag ha mina älskade med?! Hur många är för många?!?!

Jag känner mig helt varm i kroppen när jag tänker på att jag ska gifta mig med min stora kärlek och tillsammans med mina bästa tjejer!
    Jag är otroligt lyckligt lottad som har många underbara tjejer som står mig nära. Så det blir nästan lite Amerikanskt över brudföljet. Det är inget jag strävat efter men jag kan inte tänka mig att vara utan dessa tjejer på vårt bröllop.

Jag har 6 tärnor men sen har jag 2 till vänner som jag verkligen skulle vilja ha med den dagen.. Jag vill inte vara utan dom men jag är så rädd att det ska se billigt ut...  Jag har 3 systrar och 1 kusin som jag verkligen älskar så dom var självklara och sen har jag 4 stycken bästa tjejkompisar. Dom står mig alla riktigt nära så jag vet inte riktigt hur jag ska göra..  Gråter  Vi kommer att ha ett stort bröllop med 80-100 gäster.

När jag "valde" mellan mina 4 bästa kompisar så var tanken att eftersom 2 av dom sjunger som änglar så kände jag att dom 2 som inte sjunger kan vara brudtärnor och dom 2 som sjunger ingår i bröllopet genom att sjunga under vigseln. På så sätt ingår ju alla som är viktiga för mig men jag är rädd att dom ska ta det på fel sätt eller att jag ska sakna att ha dom som tärnor för dom 2 är mina äldsta vänner. Dom kommer bli "tvugna" att sjunga oavsett hur det blir, för dom har onormalt vackra röster. Det kanske låter som ett litet problem när man läser det här men för mig är det stort och jag känner mig helt vilsen.. Jag behöver verkligen era kloka råd brudar!! Hjärta

Jag har lite bilder på stora bröllopsföljen som jag kan lägga in. 

Den här bilden är nog min favorit förutom att jag stör mig på hur dom ställt brudtärnorna..

3 på ena sidan och 5 på den andra?!  

När jag tittar på dom här bilderna ser det bara kärleksfullt ut och inte billigt..
    Jag känner mig så kluven...  Skäms
  • Svar på tråden Kan jag ha mina älskade med?! Hur många är för många?!?!
  • TheD

Sista bilden gillar jag inte haha. Vädigt överdrivet. Sen gillar inte jag att det ska vara fler än en tärna/marsalk.

Men men. Tjejerna är ändå med i bröllopet som tärna eller gäst. Skippa tärnor annars.

Ha bara syrrorna.

Välj själv, oavsett så är det omoget av alla tjejer att bli sura ;)

• Kaffegrus

Å, vilket lyxproblem du har Inte för att bagatellisera ditt problem, men vilken tur du har som så många nära vänner

Men jag förstår ditt dilemma. Själv är jag osäker om det blir för amrikansk med tre. Men jag tycker inte det ser billigt ut med många, jag ser som du massa kärlek. Tycker absolut du kan ha alla om du vill. Om du redan har många, så gör jo inte några till någon skillnad efter min smak.

Du kanske ångrar när du ser bilderna sen och har sex tärnor i sina kläder, medan de två andra bästiserna inte passar in på samma sätt.  

• Mariaa
    TheD skrev 2013-04-03 15:47:15 följande:
    Och jag tycker tvärtom, haha!  Jag älskar det här med att alla vi blivanda brudar är så olika. Skrattande

Ja, man kan ju tycka att surhet inte hör hemma när någon ska göra en sån lycklig "sak" som atrt gifta sig men nått jag upptcäkt genom åren är att folk blir otroligt udda när det dyker upp bröllop. *s* Dom 2 sångfåglarna brukar inte vara såna men man vet aldrig. Och så vet jag inte om jag kommer att önska den dagne att jag frågat dom. Äsch, va krångligt jag kan grubbla ihop saker! Skäms
  • Chicita

Kan inte "sångfåglarna" ingå i bröllopsföljet utan att vara tärnor... utan just sångerskor?
    Nu vet jag ju inte hur ni tänkt med inmarsch och kläder mm mm.
    Men om dom två har lite ljusare/mörkare klänningar än tärnorna så att det syns att det är något speciellt med dom och att dom går in efter (eller före) tärnor och marskalker, tillsammans.
    Då får dom ju ändå vara med så att säga.
    Och dom kanske kan kallas för "hederstärnor" eller något?

Jag tycker inte att det spelar någon roll hur många tärnor, marskalker osv det är så länge det inte är 30% eller mer av gästantalet som står framme i koret liksom Tungan ute 
    Jag har varit på ett bröllop där det faktiskt var fler personer framme vid altarringen än vad det satt i bänkarna. Och det såg inte klokt ut kan jag säga Flört 

• Impressions

Måste alla som står en nära ingå i brudföljet då? Blir det inte lika trevligt att ha dem som gäster? De kommer ju ändå lika fullt dela er stora dag med er :)

• TheD
    Chicita skrev 2013-04-03 16:06:09 följande:
    Jag har varit på ett bröllop där det faktiskt var fler personer framme vid altarringen än vad det satt i bänkarna. Och det såg inte klokt ut kan jag säga Flört
    Hahahaha! Om jag vore plats så skulle jag sitta och skratta ;)
  • JossanKossan

Jag tycker att bröllopsdagen är en dag som man verkligen ska gå efter känsla och göra precis som man vill. Det enda jag har i huvudet är att det ska vara ungefär lika många på varje sida eller hur man ska säga.

• SoonToBeBride2013

Jag ska ha fyra tarnor och en kompis till mig som gifter sig samma manad ska ha tre.

Det ar val mindre vanligt i Sverige att ha stora brudfoljen, men jag tycker man ska gora som man sjalv kanner bast :) Om du verkligen inte kan tanka dig brollopet utan dessa tjejer och skulle kanna dig ledsen att valja bort nagon kanske det ar bast att valja allihopa... Tycker du daremot att det blir for manga tror jag valet mellan tarnor kan vara en ganska kanslig fraga for vissa.

En variant ar annars att bara valja "familj", som systrarna och kusinen.. for att inte behova valja mellan vannerna... men jag tycker du ska folja ditt hjarta :) I ditt fall ska ni ju ha 80-100 gaster, sa antalet gaster kommer fler

• SoonToBeBride2013

*flera ggr om overstiga antalet tarnor, skulle jag skriva!

(Skriver pa ett utlandskt tangentbord sa ha overseende med stavningen)

• Mariaa
    Chicita skrev 2013-04-03 16:06:09 följande:
    Det måste ha sett riktigt roligt ut, hahaha! Drömmer 
    Det är det där jag är så skraj för att det ska se ut som att jag har tagit med mig nästan alla gäster fram till vigselplatsen. Cool   I mina ögon är det lika stor ära att vara sångfågel som att vara brudtärna och det är dte nog i deras också. Så det är väll mest av egoistiska skäl jag grubblar. 
    Kaffegrus skrev 2013-04-03 15:53:20 följande:
    Jag älskar mitt lyxiga problem även om det är jobbigt. För jag är verkligen välsignad och lyckligt lottad som inte bara har 1 utan 8 kvinnor som står mig så nära att alla dom känns som mina systrar. Hjärta
    Jag gifte mig första gången 1998 och då hade jag 3 stycken. På den tiden var det ingen som funderade över Amerikanskt utan det var vad vi här i den södra delen av Dalarna tyckte var otroligt Svenskt då. Skrattande
    Impressions skrev 2013-04-03 16:07:06 följande:
    Jag har 11 vänner och 3 andra kusiner som inte kommer att ingå i följet utan "enbart" vara gäster den dagen. Det här handlar om mina 8 stora "systerkärlekar". Glad
    JossanKossan skrev 2013-04-03 16:22:34 följande:
    Jämnt antal är fint men jag tror att min blivande kommer att ha "bara" 1 eller 2 med sig där framme. Fast jag ska inte säga helt säkert för han är lika lyckligt lottad som mig med sina vänner.  Skrattande
    SoonToBeBride2013 skrev 2013-04-03 16:32:28 följande:
    Hans mostrar med familj bor utomlands och vissa av hans kusiner är ju Amerikanare och schweizare så dom skulle ju känna sig som hemma med stora följen då. Skrattande 
    Vad ska jag skylla på då som har ett vanligt tangentbord och ändå lyckas klanta till det när jag skriver? Flört
  • stormhelen

Har inte riktigt orkat läsa igenom alla inläggen så du har säkert fått jätte bra råd redan.

Jag tycker inte att det är något fel att ha många ätrnor. Ha så många du vill ha.

Ha allihopp om du tror att dina vänner som ska sjunga kommer att bli sårade om de inte får vara med.

Du kanske kan bjuda hem alla dina tjejkommpisar på middag där ni diskuterar saken, och fråga vad de tycker själva, och hur de ser på saken.

Lycka till.

• daniiel

Jag hade två tärnor, min syster och makens syster, för jag har inga vänner. Inga egna vänner, utan alla vi umgås med är makens vänner som nu blivit lite av våra vänner. Hade jag haft många bra tjejkompisar, så hade jag aldrig tvekat att fråga alla!

Maken hade fyra marskalker, och hade egentligen två till han velade på, men beslöt sig för att det skulle se för konstigt ut med så många. Han ångrar ibland idag att han inte frågade alla sex faktiskt. Han säger att han ville ju egentligen ha med alla, så han borde ha gått på magkänslan.

Jag tycker därför att det var ett bra beslut att fråga alla och jag tror inte du kommer ångra dig :)

• Impressions
    Jag har 11 vänner och 3 andra kusiner som inte kommer att ingå i följet utan "enbart" vara gäster den dagen. Det här handlar om mina 8 stora "systerkärlekar". Glad
    Jo nog förstod jag att det inte var alla gästerna som skulle stå där framme:)  Naturligtvis kan du ha hur många tädor du vill, det är ju ditt bröllop och det finns inga rätt och fel. Jag menade bara att jag tror säkert att de känner sig delaktiga i er dag även om de inte står framme med er, och du nu tyckte att det blev lite mycket med alla åtta. Själv har jag flera mycket nära vänner som vore utmärkta tärnor, men har valt att inte ha någon tärna alls eftersom min stil är något mer avskalad. Men de  känner sig nog  älskade och delaktiga iallafall :D
  • Fiifii

Jag ska ha 4 tärnor och blivande maken lika många vid hans sida. Jag var också orolig i början att det skulle bli för många. Men sen valde vi att gå på magkänslan och har inte ångrat oss alls sen vi frågade alla! Det enda jag tänkte på var att det skulle se proportionerligt ut med gästerna - vi kommer ha ca 80 gäster också så tror inte det kommer se dumt ut! Följ din magkänsla och som någon annan nämnde, kanske prata med inblandade för deras syn på saken:) Men spontant känner jag Go for it! :D

• karamell

Jag ska ha 6 tärnor! Jag var också velig i början att det skulle bli för många, men till slut tänkte jag skitsamma, jag kunde inte välja bort någon, kör bara =)

• annapia

Det är din stora dag. Hela din text andas att du vill ha dem alla i ditt brudfölje och då ska du självklart ha det så. Du kommer inte att ångra att ha dem alla med utan i så fall troligen ångra att du valde ut några få.

• Mariaa

Tack allihopa för era svar!
    Ni kan det där med att lyfta en mentalt och känna att ingenting är omöjligt! Solig

Svar på tråden Kan jag ha mina älskade med?! Hur många är för många?!?!