Inlägg från: amerika |Visa alla inlägg
  • amerika

Studera ny utbildning och byta karriär?

Jag läste först beteendevetenskap och tänkte bli personalvetare. Men hoppade istället på socialpedagogutbildningen och blev klar när jag var 33! Så visst går det att ändra sig Skrattande Du är ju fortfarande ung och ska trivas med ditt jobb/ditt yrkesval hela livet. Jag har jobbat som hemterapeut, på ungdomsboende och de senaste 6,5 åren på socialkontor m myndighetsutövning. Det är ett kul jobb, omväxlande, emellanåt stressigt men också otroligt givande! 

Sen får du inte ta detta på fel sätt, men jag tror det är svårt att vara för ung om man ska jobba som socionom/socialsekreterare/kurator. Du behöver ha jobbat några år, ha fått lite skinn på näsan, livserfarenhet. Tror att det lätt blir som för dig annars: det verkar vara en bra utb för den är bred, men man vet inte riktigt vad man ger sig in på när man är ganska ung. Jag säger inte att alla unga är omogna och olämpliga, bara att det för sin egen del kan vara bra att ha "varit med" lite. Jag har träffat på många väldigt duktiga unga nya soc sekr som tyvärr kroknar eller får taskigt självförtroende för att världen inte riktigt funkar som i böckerna de läst på utbildningen.

Svar på tråden Studera ny utbildning och byta karriär?