• Anonym (Svägerskan.)

Hur ska vi göra med systern?

Jag ska försöka göra historien så kort som möjligt.

Vi ska gifta oss 4:e maj. Ska ha ett litet bröllop med närmaste släkten och fest/kalas hemma hos mina blivande svärföräldrar. Vi har bett om svar från samtliga senast 10:e april så vi vet hur vi ska planera mat o dukning o säna saker.

Inbjudningar skickade vi endast ut till de närmaste åså la vi upp bröllopssidan på facebook, då alla som vill närvara i kyrkan vet tid och plats. Kyrkan är öppen för alla!

Min blivande man har tre systrar. Dom i sig är inte syskon utan 2 är på hans pappas sida (kan kalla dem 2 och 2) och 1 är på hans mammas sida ( syster 3).

Av vissa anledningar som jag inte vill gå in på så har vi valt att inte bjuda syster 1. Men tro mig, vi har anledning! En av sakenra är att hon inte tycker om min svärmor och pratar illa om henne, så varför ska vi bjuda hem henne till henne? Vill inte ha massa negativt och spänd stämmning på min/våran stora dag!

Nu har syster nr 3 ifrågasatt detta och vart på o tjatat på mig om det o kallat oss omogna o såna saker och ställer sig helt på den andra systerns sida. (Hon är go på alla sätt, men hon är så jäkla nyfiken och är expert på att lägga näsan i blöt och lägga sig i sånt hon inte har med att göra) Och dom har börjat umgås en el del nu det sista, trots att dom inte gjort det förut.

Kan ju tillägga oxå att när min sambos barn fyller år så kommer hon inte hit och firar dem utan väljer att åka till barnens mamma som bor 8 mil bort för att fira barnen hemma hos henne istället.

Iaf, igår skrev jag till henne (syster 3) på facebookoch frågade om dom tänkt komma, just så jag vet hur jag ska planera.

Hon svarade "Får se hur jag jobbar. Kankse kikar ut en sväng senare." (Dvs till svärföräldrarna som är hennes föräldrar)

Jag tyckte det va ett så nonchalant svar! Hon har vetat om detta i två månader.. Jag känner lite så att hade hon verkligen vart intresserad av att komma så hade hon väl kolla om hon kunde va ledig just den dan.

Det är ju ändå hennes brors bröllopsdag.

Hur hade ni gjort? Hade ni väntat o frågat igen eller hade ni bara skitit i det och inte räknat med henne? Tycker detta är jättejobbigt! :(

• Svar på tråden Hur ska vi göra med systern?
  • stormhelen

Hmmm.... Vilken jobbig situation.

Jag tycker att ni har all rätt att bjuda vilka ni vill på er dag, det har ingen något med att göra. å bra att ni stått på er där.

Tråkigt att syster 3 beter sig så barnsligt.

Jag kan väll på ett sätt förstå att man vill baka upp sitt syskon, men som sagt så är det ju ett annat syskon som kommer i kläm (din blivande man) och det är ju ändå hans dag... Det ska ju inte ske på hans bekostnad.

Hur tar han det hela? Han måste ju vara jätte ledssen / besviken.

Jag skulle nog ha ringt igen och sagt att jag måste ha ett defenetivt svar, att antingen så kommer du eller så kommer du inte. Det går inte att folk säger kanske. Om det skulle vara fler som sa så blir ju planeringen jätte konstig. Hur planerar man då med t.ex. mat och sådant?!

Så det kan nog vara bra att vara konsekvent även där.

• froll

Hej, Du kanske kan säga som det är att du gör bordsplaceringen nu och då behövs ett svar eller så kan du spara en hörnplacering till henne. Blir det inte problem med antal portioner om gästerna inte tackar ja? Det känner jag mig lite orolig för.

• Aniara4

Usch, tråkigt. Det enda du kan göra är att själv bete dig korrekt och inte låta dig dras med i barnsligheterna. Du kan t.ex. svara "Jag förstod inte riktigt om du svarade ja eller nej till om vi ska ordna mat och duka till dig eller inte. Vi behöver veta det idag, så om du vill vara med på middagen måste du svara senast xxx, annars räknar vi med att du inte kommer till middagen men kanske kommer och gratulerar oss senare då."

• Alyllyra

Jag hade nog svarat något i stil med att "Ok, men då räknar vi inte med dig när vi planerar maten."
    Och sen bara lämnat det så. Så får hon protestera om hon tycker något annat.

Tycker det är ganska dålig stil att inte ställa upp för sin bror, men det kanske är en sak för föräldrarna som ni ska vara hos att ta tag i? De måste ju också bli besvikna på henne om hon inte kommer.
    Men jag tycker inte heller att ni ska dalta med henne. Var konsekvent, som Stormhelen föreslår, och ställ ultimatum. Antingen räknar vi med dig eller inte. Hur ska du ha det? Om du "kikar in senare" kan du inte räkna med varken mat eller dryck.

• daniiel

Jag tycker det är så tråkigt att höra om när det är sånt tjafs i familjer. Jag känner mig lyckligt lottad en sån här gång faktiskt. Väldigt tråkigt för er att familjesituationen går ut över erat bröllop.

Att ni inte bjudit syster 1 är ju först och främst er ensak, faktiskt. Även om jag väl lite smått kan förstå om andra kan ha tankar och åsikter kring det hela, men det kan dom gott hålla för sig själva. Om dom nu måste ifrågasätta, så får dom nöja sig med erat eventuella svar, för jag tycker inte ni absolut måste förklara er heller.

Jag kan ju dock säga att man kan bli vänner över en gemensam sak, utan att man tidigare varit det. Min makes kusin hade en sambo, så vi bjöd ju in dom båda till bröllopet. Dagen före bröllopet får vi ett sms av makens kusins sambo där han skriver att dom gjort slut och att han inte kommer till bröllopet. Vi kände inte kusinens sambo. Några dagar efter bröllopet hör sambon av sig igen och vill förklara situationen, så vi åker faktiskt dit. Vi får då reda på att makens kusin inte riktigt uppfört sig ok mot hennes, numera ex, sambo och att det blev för jobbigt för honom att åka på bröllopet då och träffa henne. Efter det har vi blivit riktigt goda vänner med kusinens ex sambo, men har knappt haft någon kontakt med kusinen efter det.

Så att syster 1 och syster 3 numera umgås och har "funnit varandra", behöver inte vara något konstigt. Försök se det som att det är roligt för dom om dom kan komma överens och har fått en ny vän.

Nåja, att syster 3 svarar sådär när du undrar om dom kommer känns ju märkligt. Ni har alltså tidigare haft en bra (eller åtminstone helt okej) relation? Fram tills hon tog syster 1 sida angående att inte bli inbjuden? Eller har jag missat något?  Kan det vara så att hon faktiskt inte vet än om hon kan vara ledig från jobbet? Jag vet ju bara att vi frågade vår toastmadame om hon kunde vara toastmadame redan ca 4-5 månader före bröllopet, OSA var 1 månad före bröllopet och hon kunde faktiskt inte svarar förrän ca 2-3 veckor före bröllopet. Det sa hon ju dock redan när vi frågade, så vi var medvetna om det.

Men är det så att ni hemskt gärna vill ha med henne, så ge henne någon dag till, kanske till på måndag/tisdag och säga att då måste ni ha ett definitivt svar. Känns det som att det ändå inte är hela världen om dom inte kommer, så kan ni redan nu säga att ni räknar med att dom inte ska vara med och äta då. Dom kan ju inte stoppa hela eran planering.

• PimPim83
    Alyllyra skrev 2013-04-11 10:02:09 följande:
    Jag hade nog svarat något i stil med att "Ok, men då räknar vi inte med dig när vi planerar maten."
    Och sen bara lämnat det så. Så får hon protestera om hon tycker något annat.
    Håller med!
  • Principisessan

Vad tråkigt med allt tjafs inför ert bröllop, sånt vill man ju helst inte ha. man vill ju att folk ska kunna glädjas med en.

Dock om jag får ventilera min egen åsikt så förstår jag att det blir tjafs i detta läge. Det känns ju trots allt lite taskigt att inte bjuda en av systrarna om alla andra i familjen är bjudna. Jag tror att folk skärper sig i regel och gläds åt brudparet istället för att sura och fåna sig på plats. Dessutom om tjafset är mellan svärmor-syster så kanske ni inte behöver ta hänsyn till det utan bjuda dem ni vill ha där.
    Jag hade nog blivit väldigt paff om tex hela familjen utom pappa blev bjudna på min systers bröllop för att pappa inte är särskilt förtjust alls i hennes man. Alla blev bjudna och det gick jättebra. Faktum är att min pappa tinat upp efter det och är inte lika benägen att tala illa om mannen i fråga.

Nu gör ni ju självklart som ni vill, det är bara min personliga åsikt att man inte utesluter en familjemedlem. Det är lite som att bjuda alla klasskompisarna på fest utom en. 

Förklara för systern som är bjuden att även om det är ett litet bröllop så är det ju en väldigt viktig dag för er, och du blir glad om hon kommer. Men att om hon inte vill vara med på middagen så räknar de inte in någon dukning och mat för henne då hon inte alltså ville äta.

• Anonym (Svägerskan.)

Det finns som sagt en anledning till att vi valt att inte bjuda henne. Hon gjorde en sak för ett tag sen utan en tanke på hur det skulle drabba familjen, speciellt min sambo. Dom har två bröder också, men ingen av dem är speciellt intresserad av att prata med henne, så det är inte bara vi.

Sen tog hon bort både mig, min sambo och min 10-årige son från sin vännerlista på facebook. Och jag känner att om hon ska ta det till den nivån, va fasen ska vi bjuda henne då för? Skulle bara bli wierd stämming, och det tänker jag inte ha.

Funderar på att göra så att jag skriver till henne (syster 3) igen och säga det att jag inte uppfattade om det va ett ja eller nej, men om hon nu väljer att jobba så räknar vi inte med henne när det kommer till mat.

Hon jobbar som timmare inom vården, så det hade inte varit ett omöjligt projekt för henne att va ledig eller byta med någon om intresset hade varit tillräckligt stort.

• Principisessan

Ok, ja då verkat hon ju inte intresserad av någon kontakt heller med tanke på facebookgrejen.. De var ju rätt drastiskt

Svar på tråden Hur ska vi göra med systern?