Hur ska vi göra med systern?
Jag tycker det är så tråkigt att höra om när det är sånt tjafs i familjer. Jag känner mig lyckligt lottad en sån här gång faktiskt. Väldigt tråkigt för er att familjesituationen går ut över erat bröllop.
Att ni inte bjudit syster 1 är ju först och främst er ensak, faktiskt. Även om jag väl lite smått kan förstå om andra kan ha tankar och åsikter kring det hela, men det kan dom gott hålla för sig själva. Om dom nu måste ifrågasätta, så får dom nöja sig med erat eventuella svar, för jag tycker inte ni absolut måste förklara er heller.
Jag kan ju dock säga att man kan bli vänner över en gemensam sak, utan att man tidigare varit det. Min makes kusin hade en sambo, så vi bjöd ju in dom båda till bröllopet. Dagen före bröllopet får vi ett sms av makens kusins sambo där han skriver att dom gjort slut och att han inte kommer till bröllopet. Vi kände inte kusinens sambo. Några dagar efter bröllopet hör sambon av sig igen och vill förklara situationen, så vi åker faktiskt dit. Vi får då reda på att makens kusin inte riktigt uppfört sig ok mot hennes, numera ex, sambo och att det blev för jobbigt för honom att åka på bröllopet då och träffa henne. Efter det har vi blivit riktigt goda vänner med kusinens ex sambo, men har knappt haft någon kontakt med kusinen efter det.
Så att syster 1 och syster 3 numera umgås och har "funnit varandra", behöver inte vara något konstigt. Försök se det som att det är roligt för dom om dom kan komma överens och har fått en ny vän.
Nåja, att syster 3 svarar sådär när du undrar om dom kommer känns ju märkligt. Ni har alltså tidigare haft en bra (eller åtminstone helt okej) relation? Fram tills hon tog syster 1 sida angående att inte bli inbjuden? Eller har jag missat något? Kan det vara så att hon faktiskt inte vet än om hon kan vara ledig från jobbet? Jag vet ju bara att vi frågade vår toastmadame om hon kunde vara toastmadame redan ca 4-5 månader före bröllopet, OSA var 1 månad före bröllopet och hon kunde faktiskt inte svarar förrän ca 2-3 veckor före bröllopet. Det sa hon ju dock redan när vi frågade, så vi var medvetna om det.
Men är det så att ni hemskt gärna vill ha med henne, så ge henne någon dag till, kanske till på måndag/tisdag och säga att då måste ni ha ett definitivt svar. Känns det som att det ändå inte är hela världen om dom inte kommer, så kan ni redan nu säga att ni räknar med att dom inte ska vara med och äta då. Dom kan ju inte stoppa hela eran planering.