Hur ska vi göra med systern?
Vad tråkigt med allt tjafs inför ert bröllop, sånt vill man ju helst inte ha. man vill ju att folk ska kunna glädjas med en.
Dock om jag får ventilera min egen åsikt så förstår jag att det blir tjafs i detta läge. Det känns ju trots allt lite taskigt att inte bjuda en av systrarna om alla andra i familjen är bjudna. Jag tror att folk skärper sig i regel och gläds åt brudparet istället för att sura och fåna sig på plats. Dessutom om tjafset är mellan svärmor-syster så kanske ni inte behöver ta hänsyn till det utan bjuda dem ni vill ha där.
Jag hade nog blivit väldigt paff om tex hela familjen utom pappa blev bjudna på min systers bröllop för att pappa inte är särskilt förtjust alls i hennes man. Alla blev bjudna och det gick jättebra. Faktum är att min pappa tinat upp efter det och är inte lika benägen att tala illa om mannen i fråga.
Nu gör ni ju självklart som ni vill, det är bara min personliga åsikt att man inte utesluter en familjemedlem. Det är lite som att bjuda alla klasskompisarna på fest utom en.
Förklara för systern som är bjuden att även om det är ett litet bröllop så är det ju en väldigt viktig dag för er, och du blir glad om hon kommer. Men att om hon inte vill vara med på middagen så räknar de inte in någon dukning och mat för henne då hon inte alltså ville äta.