Hjälp mig välja ring!
Hej på er!
Skulle gärna vilja veta vilken ring ni tycker bäst om av dessa. Den ena princesslipad och den andra brilliant.
Min förlovningsring är 5 mm bred, rak skena med tre små diamanter i mitten.
Hej på er!
Skulle gärna vilja veta vilken ring ni tycker bäst om av dessa. Den ena princesslipad och den andra brilliant.
Min förlovningsring är 5 mm bred, rak skena med tre små diamanter i mitten.
Jag tycker den översta ringen.
Det är större risk att du får in skräp mellan stenarna på den understa ringen och då tappar dom ju lystern
översta, princess är helt klart läckrast! =)
Tack för era åsikter! Tycker också bäst om princess, men har sån belsutsångest.
Princesslipade diamanter gör sig helt klart väldigt bra i alliansring tycker jag, blir ett fint kontinuerligt band av diamanter. Vad är det för slipning på stenarna i förlovningsringen?
Det beror på vilken slipning som stenarna i din förlovningsring har. Det ser bäst ut om du har samma slipning på stenarna på båda ringarna.
Det ser lite konstigt ut om det är olika, men det är ju jag det. Andra tycker säkert att det är fint att man blandar. =)
Så jag säger så här istället. Gå efter din magkänsla med vad du tycker känns bäst för dig. Annars så kommer du att ångra dig.
Stenarna i min förlovningsring är brilliantslipade, dock väldigt väldigt små. Har tänkt likadant att det passar bäst med samma, men tycker så mkt om princesser. Ska inte ha runt hela ringen utan max halva :)
Kanske ska tillägga att jag har redan en ring med pavéfattade brillianter, den är dock väldigt smal, ca 1,7 mm. Så det vore kul att kunna alternera lite! Tänk att det ska vara så svårt..
Jag tycker princessen!
Suuuperfint att blanda/matcha med princess och brilliant. Jag har själv princess och brilliant i förlovningsringen och brilliant i vigselringen.
Jag går emot strömmen och säger biliant, tycker det glittrar finare. Visst kan det komma in smuts, men det är inte så svårt att göra rent ändå. Men gillar du princess så kör på det:)
Princess är ju alltid princess.....
Valde mellan två exakt likadana. I mitt fall fick dock priset avgöra. 4mm bred och 2,5mm hög i vitguld. Det skilde 20.000kr om jag skulle ha princess så det fick bli brilliant.
Men vem älskar inte princess? ;)
Jag säger briljant då jag har hört att princessslipade stenar är mera ömtåliga än briljanter. Men det beror ju så klart på vad du jobbar med och vad du gör i din vardag.
Sedan sa min guldsmed till mig att han rekomenderade att ha halvalians om man vill ha stenar på rad som du beskriver (Jag ville också ha helallians först). Det av den anledningen att du kan inte ändra storlek i en helallians om du skulle behöva (och vilket du säkert kommer behöva, fingrarna ändrar sig under livets gång =)), varken förminska eller förstora. Dessutom är det lättare att slå sönder stenarna som är in mot handflatan och eftersom ringen dessutom kan "snurra" runt på fingret och det inte är säkert att det är "samma" stenar som alltid är inåt i handflatanoch då kan man skada alla stenarna i ringen. Har man en halvallians så vet man ju att man alltid har stenarna utåt och inga inåt handflatan. Hoppas du förstår vad jag menar. Dessutom så ser man ju inte stenarna som är inåt så min guldsmed sa att han tyckte det var lite slöseri med pengar att ha det =)
Tack för alla svar! Jag kommer ha halvallians oavsett vilken slipning jag väljer :) Ena sekunden har jag bestämt mig men sen ångrar jag mig igen. Det lutar åt princess men de flesta verkar eniga om att brillianter glittrar vackrare. Fina ringar!
Jag jobbar med smycken och rekommenderar nästan alltid briljantslipade stenar av den enkla anledningen att de håller sin briljans bäst, även när de är smutsiga. Sen är det en smaksak, briljantslipning tilltalar mig mer.
Så mycket handlar även om vilken typ av briljans som tilltalar ditt öga mest, har du jämfört de två slipningarna i verkligheten?
Jag tycker ringen med princesslipade ser snygg och stilren ut, mer "städad" då de ligger precis intill varandra, som pusselbitar, den andra tycker jag kan se lite "stökig" ut med alla mellanrum.
Jag tror att de kommer att glittra lika mkt båda två, jag kör i alla fall enbart princess, tycker det är överlägset snyggast! =)
Har du kollat på dom i butik? Jag tycker inte alltid att produktbilderna verkligen visar hur ringarna uppfattas i verkligheten.. Jag tycker tex att min ring ser väldigt tråkig och "plottrig" ut på bilden men i verkligheten så "flyter det ihop på ett helt annat sätt, man uppfattar inte alls mellanrummen på samma sätt (nu är ju inte min bild särskilt bra heller, men ni ser ju lite skillnad iaf..)
Sambons ring (med ett par princesslipade får hänga med på ett hörn)
Här är min förlovningsring, med tre briljanter (dålig bild) Den är 5 mm bred.
Glömde bilden