• jennie13

Hoppsan, nu blev det bråttom :)

Vi har sedan vi förlovade oss, januari 2012, tänkt gifta oss någon gång runt sommaren 2014. En del anledningar till detta var att vi ville ha tid på oss att spara ihop pengar, skaffa ett barn till och även klura ut vad/hur vi faktiskt vill fira dagen. Nu har inte graviditeten gått så smidigt... Jag har varit sjukskriven på heltid i princip hela graviditeten, är planerad att föda 26/5 och ligger sedan drygt en vecka på sjukhus. Det ser ut som att jag kan bli utskriven morgon men när jag kommer hem kommer allt ändå vara rätt så begränsat fram till förlossningen, av många anledningar. Ibland har vi pratat på att det skulle vara skönt att gifta oss i smyg, så att det blir gjort, och så kan vi ha en fest längre fram när vi vet hur vi vill ha det. Även under graviditet har vi pratat om det någon gång, om vi skulle passa på att få det gjort innan bebisen kommer så slipper vi greja med papper och sånt efteråt som vi fick med vår dotter. Men eftersom jag varit så dålig så länge har vi inte gjort slag i saken. En kväll, i början av den här veckan, pratade sambon och jag med varandra innan vi skulle somna -jag på sjukhuset och han i soffan där han sov halvsittandes med den sjuka dottern. Då frågar han om vi inte kan gifta oss nu, på en gång, innan bebisen kommer, i allafall. Han är trött på att vela och fundera på hur han vill ha bröllopet, han vill kunna prata om mig som frun - inte tjejen/sambon/fästmön, och han vill gärna att vi har positiva minnen av denna graviditet också -inte bara sjuksaker och problem. Jag hängde på :) även om jag är mer införstådd i att vi kanske inte hinner gifta oss innan bebisen tittar ut så ska vi göra ett försök iaf. Så nu har jag beställt blanketterna från Skatteverket, dubbelkollat det sambon redan hade titta upp om borglig vigsel i vår kommun, och även hittat en relativt billig klänning på nätet som jag kan köpa och ha trots en höggravid mage. Den klänningen är vit och om jag trivs i den kommer jag nog vilja ha den den dagen vi har en fest också, även om det ligger ett år fram i tiden. Tanken är just nu att vi gifter oss hemligt, borgligt, enkelt, billigt och så snart som möjligt. Vi kommer ha två vittnen, troligen sambons föräldrar, men vi har inte bestämt än om vi ska berätta det för dem innan eller bara be dem möta oss och överraska dem. Tanken är ett litet, hemligt, bröllop nu och om ett år kanske ha en välsignelse och fest -eller bara fest- där vi bjuder in "alla". Har ni där ute några tips på tja, vad som helst egentligen? Jag vill inte boka datum för vigseln förrän jag fått papperna från Skatteverket men kommunen verkar ha bra service gällande bokningar. Är det något annat jag kan göra nu, som jag kan förbereda redan nu?

• Svar på tråden Hoppsan, nu blev det bråttom :)
  • jennie13

Och där fungerade inte styckeindelningen alls ser jag... Ledsen för det!

• stormhelen

Det enda som jag kommer att tänka på förutom hindersprövningen är väll vigselringar om ni/du ska ha det. Hindersprövning och vigselförättare är ju det viktigaste för att kunna gifta sig, så det är väll bara att tuta och köra.

Vad gäller att berätta vs inte att berätta för era vittnen innan vigseln så skulle jag nog göra det, iaf dagen innan. =P

Men det gör ni ju som ni själva vill. =)

• Annica70

Hoppas verkligen att det kommer att gå bra för er. Och att ni får en underbar dag och en kanonkul fest när ni än väljer att ha den

• MariaochDaniel

Jag håller med Stornhelen:
    vigselringar hör liksom till en vigsel, tycker jag i alla fall. Men vill ni att det ska vara hemligt kan ni ju i och för sig köpa ringar innan bröllopsfesten, när den nu blir. Hår och smink kanske du gör själv?

Om att berätta eller inte, så tror jag att era föräldrar skulle bli jätteledsna av att inte få veta. Jag hade berättat, men det är upp till er. Gör som NI vill!

Hoppas allt går bra, att ni får er lilla vigsel och senare en fin fest.

Svar på tråden Hoppsan, nu blev det bråttom :)