• caroline2013

Vad skulle ni gifta göra om med ert bröllop!

Hej! Känslig fråga kanske. Men vad tyckte ni gick lite tokigt med ert bröllop? På vilket sätt hade det blivit bättre om ni gjort lite annorlunda? är intresserad av att veta allt, typ från att ni borde haft kortare eller längre mingel mellan vigsel och middag till musikval? Borde man ha bjudit på mer eller mindre? såna saker- om lekar? roligt? obs! frågar bara för jag vill veta nackdelar och fördelar med att göra på de ena eller andra sättet. har aldrig varit på bröllop..  å nu planerar jag ett. e vilsen som tusan  

• Svar på tråden Vad skulle ni gifta göra om med ert bröllop!
  • Stoxoz

Vi gifte oss i helgen. Och det jag är glad att jag satsas lite pengar på är frisör/make up samt fotograf. Samt ringen. Ring och foto är det du kommer ha kvar. Jag ångrar nog egentligen ingenting, vår dag var otroligt lyckad och fin. Så försök att känna efter hur ni vill ha det, lyssna inte på alla andra, det är Er dag, det viktigaste är att ni får det som ni önskar....

• daniiel

Med bjudit färre personer menar jag att vi skulle bjudit färre personer till middagen (bara närmsta familjen) och haft middagen där vi helst ville ha den. Vi skulle ha bjudit lika många till själva vigseln. Sedan hade vi haft fest på kvällen (eller någon annan kväll) för alla vänner, enbart vännerna.

• Chicita

Vi skulle nog inte ha ändrat något alls tror jag...
    Men så hade vi pratat löst om bröllopet och hur vi skulle vilja göra i flera år innan vi ens bestämde oss för att gifta oss.
    Så vi visste ju vad vi ville ha och vi var glada att vi kunde genomföra det precis som vi hade hoppats och önskat.

Men det hade kunnat gå sämre.
    Vi hade tur som fick tag i rätt gycklare, som också kunde köra eldshowen vi ville ha.
    Min ena tärnas bror och några av hans kompisar sysslar med eldshow så hon hade bett dom först. Och dom skulle ha ställt upp. (vilket vi fortfarande är glada för. Dom hade ju ingen anledning att hjälpa oss).
    Men sen visade det sig att dom inte alls tänkte köra någon medeltidsshow. Och det hade kunnat förstöra hela kvällen. Så när dom hoppade av så kändes det rätt ok Glad 

• Mmmaria

Vårt bröllop var toppen, men.....

- Vi skulle provlyssnat på vår solist och därefter förbjudit henne att öppna munnen. Det var hemskt (och det var inte bara vi som tyckte utan alla gästerna också).

- Sedan skulle vi haft någon som plockade ihop kläder och presenter tidigare på kvällen. Nu blev det så stressigt kl 2 på natten när allt skulle med i taxin (för herrgården hade stängt dagen efter och vi skulle ha presentöppning hemma).

- Till sist skulle min klänning behövt sys upp någon cm extra. Det kändes som om den var för lång och jag hade svårt att gå om jag inte höll upp den (konstigt för den las upp av proffs och i sista stund tog jag även högre klackar så det borde inte varit ett problem).

- Sedan en detalj och det var att de flesta bröllopsfotona är tagna med mig från ett och samma håll dvs jag står/sitter alltid till vänster om min man. Hade varit snyggt att se frisyren från andra hållet dvs utan benan.

• FruForsmark

Absolut inget :) dagen var helt perfekt. Enda jag känner nu i efterhand är att oj vad roligt det hade varit att även gifta sig höst och vinter, ha ett trädgårdsbröllop och ett 20-talsbröllop och på en strand. Det finns så många fantastiska teman.. men men nu är man redan gift :)

• Aniara4

* Kanske en finare lokal. Å andra sidan hade det blivit väldigt mycket dyrare då, vi valde ju den lokalen av en anledning. Men lite mer krut på dukning och dekorationer då kanske?

* Se till att få ordentligt med foton på gästerna! Vi har en miljon bilder på oss själva, men knappt några på nån annan. Tydligare instruktioner till fotografen om det.

* Dansat vanlig "bondvals" istället för wienervals. Maken ville att vi skulle dansa wienervals och jag gav efter, vi tog lektioner och det gick till slut jättebra när vi övade. Men med en klänning med gigantisk kjol som vi trampade på, samt snörning som gjorde att jag inte kunde andas och var tvungen att stanna upp och kippa efter luft  hela tiden, så blev det inte så tjusigt längre.

* Skippat presentöppning. Ännu en sak där jag mesade och vek ner mig. Jag ville verkligen inte. Men alla tjatade, så jag gick med på det. Och det var precis lika aptråkigt som jag befarade.

* Bjudit några kusiner till. Vi gjorde en ganska begriplig avgränsning och ingen har klagat, men så här i efterhand känner jag ändå att va fan, tre personer till hade vi väl kunnat klämma in.

* Anlitat en professionell sömmerska för klänningsändringarna istället för en bekant som egentligen inte hade tid och sköt på det hela tiden tills jag höll på att bryta ihop av stress.

Sen var det förstås en massa småmissar och saker jag glömde, men det är ju inte hela världen.

• Lenblo

Provat klänningen tre dagar i förväg så att jag kunde fått  "råkat gå ned i vikt i sista minuten-ändringar" gjorda.
    Tagit till mer marginaler kring frisörtiden och fotografen.
    Lagt fram smycken etc i förväg på ett ställe. Mycket var beställt långt i förväg och lagt på någon säker plats och just smyckena hittade jag aldrig.
    Gett min adress i förväg till min syster som skulle fixat manikyren. Telefonnätet bröt ihop helt just den da'n.
    Upplyst bekanta som skulle hjälpa till med att lägga upp maten att det inte går ihop med att närvara på vigseln. (De hoppade av i absolut sista sekunden - fick jag höra först efteråt av min bror festfixaren som på något sätt styrde upp allt. {#emotions_dlg.flower})
    Dubbelinformera och dubbelkolla alltså allt som förväntas av bekanta!
    Men generellt sett hade vi en fantastiskt rolig dag!

• BlivandeBruden

Väldigt bra tråd detta! Jag som har typ noll erfarenhet av bröllop känner att jag kan lära mig en del av era erfarenheter!

• Juni 2012

Jag hade gärna haft min bästa kompis på plats på fikabjudningen vi hade, men man kan ju inte tvinga folk att komma.

Sen är jag inte vidare nöjd med fotografen som var en ytligt bekant till makens familj. Det tog flera veckor efter vigseln innan han hade tid att fota oss, det var trasig bil och en massa annat. Fotograferingen var rätt tramsig och flamsig och någon assistent fanns inte medtagen. Det tog nästan åtta månader att få se bilderna och vi fick tjata rätt många gånger. När vi väl fick bilderna gick ca hälften av filerna inte att öppna och det har fortfarande inte åtgärdats. Bilderna var väl helt okej, men min klänning satt illa i ryggen och det påpekade inte fotografen (och någon assistent som fixade sånt fanns som sagt inte).

Annars är det väl ingen jag skulle vilja ändra direkt.

• iSusanna
    Haft fotografen även vid förberedelserna & festen (valde 4h: porträtt, visgel, gratulationer, mingel...) Haft ett knalligare läppstift Diskuterat musikval med DJ'n innan Pudrat pannan efter middagen innan dansen - glansen är överväldigande på kvällsfotona med blixt
  • Juni 2012

Kom på en sak till Tungan ute Vissa av gästernas beteende skulle man nog ha velat ändra på. T.ex. hade det varit roligt om alla hade kommit i tid.

• TheD

Inte bjuda en kompis som numera inte är en kompis.

Fått maken att inse det här med att bjuda morsan bara för husfridens skull är jävligt fjantigt.

• caroline2013

Vad många svar ! Totalmissat det här. Man lär sig mycket. Saker man borde tänkt på.. Alla är ju olika och vill olika saker med bröllopet. Jag känner tex att jag fått ge med mig en del när det gäller bröllopet. Känner mig dock nöjd över att jag gjort det också och tror inte att jag kommer att ångra mig sen faktiskt. Men det är skönt att få lite information av er som gift er redan :)

• Principisessan

skulle inte vilja ändra något alls egentligen men om jag nu tänker efter så finns det väl alltid något som man kanske skulle tänkt på även om det inte gör något att det blev som det blev. 

Jag skulle förstås ha kommit ihåg att ta med barnens koftor som låg framme hemma, som i sista stund glömdes. Vilket gjorde att de frös och var inte alls sugna på att vara med på kort. Har inte fått fotona ännu men kan tänka mig att de ser lite missnöjda ut, hehe

Blommorna kunde ha varit lite mer utslagna så det syntes att det var David Austin-rosor men äh, det blev ju bra ändå. Hon hade snappat upp stilen jag var ute efter och det blev superfint trots de små sakerna som hade gjort det mer perfekt.

Min man däremot grämde sig gruvligt över att han missade att ta bort prislappen under sina skor, hehe. Under mina fanns fint strass med " I DO". Jag tyckte att han skulle ha "Me Too" på sina skor men han tyckte ideén var fånig och ville inte, så då tänkte jag aldrig på att ta bort prislappen under hans skor, och tydligen inte han heller då vi senare insåg att man tydligt kunde se lapparna "Deichmann 299 kr" på hans skor   

• Sörön10

Lagt mer pengar på fotograf. Nu  hade vi inte mer pengar så vi tog det budgeten tillät, men idag hade  vi kunnat lägga mer.

Tagit tillbaka inbjudan till en släkting som var sjukt negativ och förstört hur mycket som helst. Har inte haft kontakt med hen sedan bröllopet, 2,5 år sedan.

Mer hårspray!! Luftfuktigheten gjorde att mitt hår raknade rätt snabbt.

Skulle ha dragit åt snörningen i klänningen iaf en gång under kvällen. hehe.  

Svar på tråden Vad skulle ni gifta göra om med ert bröllop!