• BlivandeBruden

Vänjer man sig vid att ha en ring som lätt fastnar?

Jag har nyss fått min förlovningsring som är en diamantring med prinsessinfattning tror jag det heter. Den sticker ut mycket och jag är lite rädd att den ska fastna i nått och att jag ska tappa diamanten. Vänjer man sig vid en sån ring? Och tror ni att det är lätt att nån av klorna ska lossna så man tappar diamanten?

• Svar på tråden Vänjer man sig vid att ha en ring som lätt fastnar?
  • CharliesChoice

Jag tror bestämt att om man är en "skata" (sagt med glimten i ögat!) som älskar glitter och solitärer så är det ingen "uppoffring" att ha en sten som kanske är lite i vägen/besvärlig. Ett kärt besvär liksom!

Jag har en ring som är lite "besvärlig" på högerhanden men som nån skrev ovan, man vänjer sig att stoppa handen i fickan genom att vinkla till så ringen kommer ner, man vänjer sig även med att lyfta barn osv utan problem.

Jag kommer att ha en .47 solitär som har en klassisk fattning och räknar med att det är lite inkörningsperiod men tror inte jag kommer känna att den är i vägen efter ett par veckor.

När det gäller att skada ringen/tappa stenen beror det på fattningen. Är den riktigt gjord och skenan ordentligt tilltagen tappar du inte stenen med mindre än att du råkar ut för nåt riktigt våldsamt. (Och då är du troligen mer oroad för handen än ringen.. :-P)

• BlivandeBruden

Tack för svaren! Det är 0,26 river diamant som sitter fast med 8 tunna klor. Jag känner att jag redan börjar vänja mig. Men jag är ändå rädd att tappa den. Jag har fått diamanten av min mamma och det vore inte kul att tappa den. Min mamma lyckades tappa den ur din ring 2 gånger men hade sån tur att hon hittade den.

• CharliesChoice
    BlivandeBruden skrev 2013-04-15 13:57:05 följande:
    Tack för svaren! Det är 0,26 river diamant som sitter fast med 8 tunna klor. Jag känner att jag redan börjar vänja mig. Men jag är ändå rädd att tappa den. Jag har fått diamanten av min mamma och det vore inte kul att tappa den. Min mamma lyckades tappa den ur din ring 2 gånger men hade sån tur att hon hittade den.
    Oj, vilken fantastisk tur hon hade då! Det är inte meningen att den stenen ska tappas bort, helt klart.
  • BlivandeBruden

Så ser min ring ut
  • 120926

Jag har också en enstensring men jag måste erkänna att jag aldrig fastnar. Någon enstaka gång så har det fastnat någon tråd eller liknande i de små klorna. Har en massa småstenar på sidorna. Men aldrig att jag fastnar med med stora stenen :)

• Annamolly

Din forlovningsring ar ganska lik den jag har i att den sticker upp ganska hogt. Jag kan lova dig att man vanjer sig. Jag har lart mig att med en snabb manover vanda stenen inat nar jag stoppar ner handen i en ficka eller liknande, eller nar jag tar pa mig vantar.

2013.06.22 Samos, Grekland
  • Jossen
    majjja skrev 2013-04-13 16:44:47 följande:
    kan dessutom tillägga att jag i början nästan cyklade ner i ett dike för att jag tittade på ringen och inte framåt, för att se så inte stenen lossnade. hahah Man inser att man är lite knäpp då och slutar vara så förbaskat orolig över dyrgripen 
    Hahahahahaha jag fick mig ett riktigt gott skratt nu! TACK!:) Det var rätt gulligt faktiskt!
  • FruForsmark

Yes, har klor på båda mina ringar och på något vis är jag så medveten om dem att jag är försiktig att de inte fastnar i något trots att jag knappt känner dem på fingret längre. Råkade dock riva min man i sömnen förra veckan :)

• Privjet

Det är precis som CharliesChoice skriver att knepet är att vinkla ringen inåt handen när man tar på sig en luddig tröja, stoppar handen i fickan eller något liknande! Jag vinklar alltid min inåt även när jag har vantar på mig av samma anledning, då blir det aldrig några problem. Min ring är en riktig "rysare" på området att fastna i allting, det är mitt straff för att jag var en skata och ville ha en stor ring ;). Känner igen det någon skrev om att cykla ner i diket när man tittar på sin fina ring! Själv har jag gått in i en handtork (en sådan där utskjutande i ögonhöjd, som blåser varmluft...) på en offentlig toalett när jag var fullt upptagen med att beundra den nytvättade ringen... Hade en bula på höger ögonbryn i flera dagar.

• CharliesChoice
    Privjet skrev 2013-04-23 19:52:05 följande:
    Det är precis som CharliesChoice skriver att knepet är att vinkla ringen inåt handen när man tar på sig en luddig tröja, stoppar handen i fickan eller något liknande! Jag vinklar alltid min inåt även när jag har vantar på mig av samma anledning, då blir det aldrig några problem. Min ring är en riktig "rysare" på området att fastna i allting, det är mitt straff för att jag var en skata och ville ha en stor ring ;). Känner igen det någon skrev om att cykla ner i diket när man tittar på sin fina ring! Själv har jag gått in i en handtork (en sådan där utskjutande i ögonhöjd, som blåser varmluft...) på en offentlig toalett när jag var fullt upptagen med att beundra den nytvättade ringen... Hade en bula på höger ögonbryn i flera dagar.
    Haha nu fick du mig att skratta så kollegorna vände sig om o undrade!

Är man skata så är man, det där kunde lika gärna kunna hänt mig! Jag tittar på min förlovningsring länge flera gånger varje dag fast den är ett år nu. Om några veckor åker solitären på och då blir det väl ännu värre.

Nu vill vi se en bild på ditt bilng!
  • Privjet

Inga vidare skarpa bilder, men man ser ju principen. En klassisk trådcarmosé-ring med en stor mittensten och ett gäng mindre runt. Och ja, du ser ju att "fastna-potentialen" är överhängande!  Känner ögonbrynet värka lite nu när jag tittar på bilderna! :D

• kinchy
    Privjet skrev 2013-04-25 20:22:23 följande:
    Inga vidare skarpa bilder, men man ser ju principen. En klassisk trådcarmosé-ring med en stor mittensten och ett gäng mindre runt. Och ja, du ser ju att "fastna-potentialen" är överhängande!  Känner ögonbrynet värka lite nu när jag tittar på bilderna! :D

Vilken fantastisk ring! 

Jag har bara en sten pa min ring men den sticker upp rejalt. I borjan var det knepit forstas men sen sa vanjer man sig. Och ska jag gora mycket grejer med handerna (kanka pa grejer, diska, trana osv) sa tar jag bara av den. 
  • Principisessan
    BlivandeBruden skrev 2013-04-16 13:55:51 följande:

Så ser min ring ut
    Din ring påminner väldigt mycket om min ring. Är det vintage måhända? Min är från samma år som jag är född och jag älskar den verkligen. 

och med vigselringen.. Det är inte helt utan att man känner sig som Gollum som sagt, haha Har dock slutat att cykla ner i diket :-P 

• Privjet

kinchy: Tack! Ja, det är ju exakt så som du säger, ska man gör ngt som kräver hårda tag får man liksom ta av sig ringen, men det är nog olika huruvida man ser det som ett problem eller inte, jag tycker precis som du att det är helt okej!

• kinchy
    Privjet skrev 2013-06-05 20:44:25 följande:
    kinchy: Tack! Ja, det är ju exakt så som du säger, ska man gör ngt som kräver hårda tag får man liksom ta av sig ringen, men det är nog olika huruvida man ser det som ett problem eller inte, jag tycker precis som du att det är helt okej!
    Glad
Svar på tråden Vänjer man sig vid att ha en ring som lätt fastnar?