• schmock

Kombinera olika ringmärken?

Jag har en klassisk förlovningsring från Schalins. En slät rundad sak. Jag sitter och tittar på vigselringar och skulle helst hålla mig upp till max 6-7000 kr. Men det är inte nån som faller mig i smaken.

Men den här ringen är ju så fin och den påminner om andra, dyrare, schalinsringar.

Men det är inte schalins, den heter T.C.O.L Signo B004. Den kostar kring 5000 kr. Kan man kombinera den med den jag har, även om det inte är samma märke? Har ni olika märken? Jag tänkte om det inte är samma nyans på guldet.

Kanske är det nån som har den här ringen, hur är kvaliteten?
  • Svar på tråden Kombinera olika ringmärken?
  • CharliesChoice
    schmock skrev 2013-04-15 10:27:58 följande:
    Jag har en klassisk förlovningsring från Schalins. En slät rundad sak. Jag sitter och tittar på vigselringar och skulle helst hålla mig upp till max 6-7000 kr. Men det är inte nån som faller mig i smaken.

Men den här ringen är ju så fin och den påminner om andra, dyrare, schalinsringar.

Men det är inte schalins, den heter T.C.O.L Signo B004. Den kostar kring 5000 kr. Kan man kombinera den med den jag har, även om det inte är samma märke? Har ni olika märken? Jag tänkte om det inte är samma nyans på guldet.

Kanske är det nån som har den här ringen, hur är kvaliteten?
    Det bästa är om du kan gå till en butik som har TCOL och provar. Jag tycker såhär; antingen har du samma skena, samma höjd och samma guldfärg, eller så har du något helt annat för att skapa en snygg "mis-match". Jag tycker personligen inte det är fint när man har en NÄSTAN likadan ring.

Ett tips dock som många glömmer; Kolla med släktingar osv om de har nåt gammalt guld som de skulle vilja putta in i din vigselring. (Du kanske har nmåt själv också!) Då kan du tillverka en egen ring med exakt samma mått som förlovningsringen till "omarbetningspris" vilket är mycket förmånligt. Du betalar då för arbetet men inte för "designen" som du ju står för själv.
  • annie s

jag har en schalins förlovnings ring i röd och vitguld. Har köpt en vitguldsring hos albrektsguld som jag ska ha som vigselring. Det är inte alls samma nyans på dessa eftersom förlovningsringen mörknat lite men det bryr jag mig inte om :) Älskar båda mina ringar, försökte hitta en vigselring som skulle passa bättre med den jag har men hittade ingen.

• smyckesblog

Ja det tycker jag väll, så länge ringarna passar ihop så spelar väll det ingen roll. Det är klart att det kan vara olika nyanser men det är väll bara att jämföra går ju till och med online på de flesta ställen? Annars ring och fråga en guldsmed, jag brukar ringa www.guldshop.com för dem har flera stycken så dem brukar alltid kunna svara även om man inte köper något.

• schmock

Tack för era svar! Jag ska såklart prova, för jag skulle nog störa mig på om det inte var samma nyans. Eller storlek.

• CharliesChoice
    schmock skrev 2013-04-15 12:30:58 följande:
    Tack för era svar! Jag ska såklart prova, för jag skulle nog störa mig på om det inte var samma nyans. Eller storlek.
    Det kan ju också vara snyggt om EN sak skiljer. Typ om du har exakt samma skena men annan färg kan bli jättefint. Ett annat alternativ är ju om den du kollat på är i vitguld, det är jättefint att blanda tycker jag!

En annan grej när det kommer till matchning är att det är höjden som mest gör skillnaden. Har skenorna samma höjd går det att "komma undan med" skillnader i bredd, profil osv.
  • schmock
    CharliesChoice skrev 2013-04-15 12:41:41 följande:
    Det kan ju också vara snyggt om EN sak skiljer. Typ om du har exakt samma skena men annan färg kan bli jättefint. Ett annat alternativ är ju om den du kollat på är i vitguld, det är jättefint att blanda tycker jag!

En annan grej när det kommer till matchning är att det är höjden som mest gör skillnaden. Har skenorna samma höjd går det att "komma undan med" skillnader i bredd, profil osv.
    Fast jag vill att de ska matcha i färgen Flört Men jag är med på det du säger.
  • Annamolly

Det ar nog inte bara fargen du maste tanka pa utan aven hojden och bredden. Om de inte ar lika hoga sa kan det nog se lite konstigt ut.

2013.06.22 Samos, Grekland
  • sommaren13

Mina ringar är inte samma färg (olika guldnyanser) och det stör mig och jag ångrar att jag inte kollade ordentligt innan, men nu är det som det är....

Så här ser mina ut, den smala är förlovningsringen

• schmock
    sommaren13 skrev 2013-04-15 21:55:39 följande:
    Mina ringar är inte samma färg (olika guldnyanser) och det stör mig och jag ångrar att jag inte kollade ordentligt innan, men nu är det som det är....

Så här ser mina ut, den smala är förlovningsringen

Det är det jag är rädd för. Att jag ska ångra mig. Jag ska kolla i affären och jämföra noga.
Svar på tråden Kombinera olika ringmärken?