• Emmeli

Sälja "gammal" förlovningsring till privatperson?

Vi kommer byta ut min förlovningsring nu när vi gifter oss och funderar vad man skulle ha gjort med den gamla?
    Vill inte smälta ner den och göra något nytt och att lämna in den för att få några ynka hundralappar kändes också dumt. Frågan är om man kan sälja den till en privatperson, typ tradera eller så?

Det är en ring från shalins och den finns fortfarande kvar i sortimentet.
    Tänker att det bara kostar en liten slant att slipa och gravera om ringen, så en privatperson skulle ju ändå gå plus genom att köpa en begagnad ring

Och vad skulle man lägga ut den för isf`?
    Den kosta kring 10.000:- 

Tips välkomnas!  

• Svar på tråden Sälja "gammal" förlovningsring till privatperson?
  • FrökenMäkelä

Blocket eller tradera är ju de två ställen som är nog lämpligast att välja. Blocket kanske ni kan få lite mer för den än om du auktionerar ut den på tradera.

Skulle jag köpa en gammal ring som fortfarande finns i tillverkarens sortiment och ringen dessutom redan är graverad så skulle kunna tänka mig lägga hälften av nypriset. Gärna under halva nypriset så är det mer lockande att köpa en beg. än en ny.

• Emmeli
    FrökenMäkelä skrev 2013-04-16 11:16:08 följande:

Blocket eller tradera är ju de två ställen som är nog lämpligast att välja. Blocket kanske ni kan få lite mer för den än om du auktionerar ut den på tradera.

Skulle jag köpa en gammal ring som fortfarande finns i tillverkarens sortiment och ringen dessutom redan är graverad så skulle kunna tänka mig lägga hälften av nypriset. Gärna under halva nypriset så är det mer lockande att köpa en beg. än en ny.

Tack för din åsikt! :)

Köper folk begagnade förlovningsringar ens?
    Vet ju att folk köper på ebay, men om det sedan är nya eller begagnade vet jag inte.. :)
    Försöka kan man ju alltid! 
  • FrökenMäkelä
    Emmeli skrev 2013-04-16 11:48:03 följande:
    Tack för din åsikt! :)

Köper folk begagnade förlovningsringar ens?
    Vet ju att folk köper på ebay, men om det sedan är nya eller begagnade vet jag inte.. :)
    Försöka kan man ju alltid! 
    Det tror jag säkert det finns. De som har sin drömring men inte eknomi att köpa en ny är nog villiga och köpa beg.
  • CharliesChoice

Jag köpte en gammal vigsel/förlovningsring (vet ej vilket) för ett tag sen. En Engelbert som fortf finns i sortimentet. Jag köpte den för att ge i present till min mamma.

Om man tar bort gravyr o putsar den hos en guldsmed tycker jag man har "avpersonialiserat" den o den ser ut som ny!

Som kuriosa; jag gav 4.100:-, la 350 på att ta bort gravyr och slipa/putsa den, 250 på att värdera den. Totalt kostade det alltså mig 4700:-. Värderingsintyget visar på ett försäkringsvärde på 21.600!

Jag tänker aldrig mer köpa ett smycke nytt, det är ett som är säkert! Så visst finns det kunder!

Svar på tråden Sälja "gammal" förlovningsring till privatperson?