• jimmyojennifer

Så var det bordsplaceringen!

Hej, 

Jag skulle behöva lite tips inför bordsplacering. Det finns så mycket regler att ta hänsyn till. Vi har bara en "äldre" person (min låtsas mormor) som kommer och hon kommer sitta intill honörsbordet. Vi har ett honörsbord med fyra tungor.
    Sen är det så mycket med vem som ska ha vem till bordet. Vi vill gärna blanda lite. Inge kul om alla sitter med samma personer som dom alltid är med. Vi tänkte om par sitter mitt emot varandra. Försöker blanda varann kille och tjej. Och försöker sätta något sådär blandat mellan hans sida och min. Vi har bara två barn som kommer, mina kusiner på 11 och 12. Tänkte att deras mammor får sitta mittemot varandra (dom är systrar) och sedan ha sina döttrar brevid sig. 
    Sen ska man väl sitta närmare honörsbordet om man är nära "besläktade" och längst bort från honörsbordet om man är bekanta är det inte så? Men spelar det verkligen så stor roll? Är det inte bättre om man försöker placera folk så man vet att dom har någon att prata med och har kul? 

Eller vad tror ni? Tänker vi jätte konstigt? Ris och ros är välkommet här, behöver så mycket tips jag kan få!

Tack!  

• Svar på tråden Så var det bordsplaceringen!
  • Marjasinus
    jimmyojennifer skrev 2013-04-16 20:44:12 följande:
    Sen ska man väl sitta närmare honörsbordet om man är nära "besläktade" och längst bort från honörsbordet om man är bekanta är det inte så? Men spelar det verkligen så stor roll? Är det inte bättre om man försöker placera folk så man vet att dom har någon att prata med och har kul? 
    Frågar du Ribbing skulle hon nog säga att släkten ska sitta närmast. Man kan ju tänka lite annorlunda - men man måste ju vara medveten om då att det finns gäster som kan ta illa upp så då är det ju bra att fundera på hur man kan sälja in sitt tankesätt och dessutom hur man ska bemöta eventuella personer som tar illa upp.

Jag tycker det är kul om man kan blanda lite så man inte sitter bredvid sin respektive t ex. Vi har så mycket familjer inbjudna att vi inte kan göra så, för dom måste nog av praktiska skäl placeras nära varandra och sina barn...
  • FrökenMäkelä

Vi kommer ha "tre tungor" ett var min släkt sitter, de kommer få sitta tillsammans av den enkla anledningen att det kommer så många från Finland och de kan ingen svenska eller engelska så känns taskigt och placera dem med andra. Andra tungan kommer våra vänner få sitta och där kommer vi även ha "honörsbordet" var jag och sambon tillsammans med våra barn sitter, så vi kommer Inte placera våra föräldrar brevid oss men är placerade ytterst på de andra tungorna så de kommer ändå nära oss. Tredje tungan kommer då sambons släkt få sitta på.

Vi har försökt tänka på att de som vi umgås mest/närmast med sitter närmast oss både på släktsida och vänsida. Men har även försökt tänka på att de sitter brevid personer de har något gemensamt med så de kan samtala under middagen.

Efter middagen kommer bordsplaceringen upphöra så då får de flytta runt som de själva vill.

• Ariana

Jag tycker att man i första hand ska placera personer så att man tror att de får så trevligt som möjligt. Jag tycker att det är bra om man placerar personer som kanske inte känner så många på bröllopet i närheten (tex mitt emot) sin respektive så att man åtminstone sitter i närheten av någon man känner, i övrigt är det nog bra att blanda upp redan etablerade grupper lite så att man inte sitter släktvis.

Barn hade jag placerat tillsammans, vid en bordsända så att de kan få smita från bordet när det blir för tråkigt för dem.

Tänk på att ettikettsreglerna kan vara viktigt för äldre personer, det kan vara värt att försöka placera dem enligt reglerna om man inte vet att personen inte tycker det är viktigt.

• Allis

Vi har inget honnörsbord alls utan tre långa bord där vi sitter i mitten. Alla ungarna sitter tillsammans, nära lekrummet och så att de lätt kan kuta i väg. I stort sett ingen av våra gäster störs av kids men de som möjligtvis skulle kunna göra det sitter med ryggen åt dem på bordet längst bort från dem.

I övrigt har vi placerat efter vilka vi tror har mest ut av att prata med varandra. Intresse, intensitet, pratar mycket/lite, kan få en trevlig kväll ihop helt enkelt.

• Marjasinus
    Ariana skrev 2013-04-16 21:16:29 följande:
    Barn hade jag placerat tillsammans, vid en bordsända så att de kan få smita från bordet när det blir för tråkigt för dem.
    Det beror ju lite på vad du menar med barn men barn under 4-5 år bör nog inte placeras för sig själva.
  • Chicita

Jag ska ge mitt tips igen... Har gjort det förr.

Färgkoda era gäster.
    Typ att alla hans släktingar får blåa lappar, tjejerna lite ljusare och killarna mörkare blåa.
    Alla hennes släktingar får rosa lappar, killarna mörkare och tjejerna ljusare.
    Gemensamma vänner blir kanske gröna (killar mörka - tjejer ljusa) osv.
    Man kan ha en färg för de som ingick i brudföljet osv... Egentligen hur många olika färger man vill Tungan ute Men det är ju enklast att inte dela upp det i för många olika för då blir det ju inte till någon hjälp.

Rita sen upp borden på ett större papper och börja lägga ut lapparna och försök få en bra blandning.

Jag tror att det är viktigast att inte sätta dom äldsta längst bort från honnörsbordet, för det kan dom ta illa upp över eftersom det egentligen betyder att dom inte är viktiga för er. Det är ju liksom sämsta platsen enligt alla gamla regler.
    Men så länge som man tänker på att försöka se till att dom har folk omkring sig som dom kan prata med och som dom trivs med så behöver dom inte sitta absolut längst upp mot honnören.

Jag skulle säga att par kanske bör sättas på "pratavstånd" dvs mitt emot eller snett emot varandra. Men bara för att några sitter mittemot varandra så måste inte alla göra det. Ni kan variera med mittemot, snett emot och kanske diagonalt över bordet men ett hack längre emellan än snett emot (lite beroende på hur beroende dom är av varandra) och här kommer färgerna att hjälpa er lite eftersom man får en enklare överblick Glad 

• Ariana
    Marjasinus skrev 2013-04-16 21:30:49 följande:
    Det beror ju lite på vad du menar med barn men barn under 4-5 år bör nog inte placeras för sig själva.
    Nej det är klart, jag tänkte på lite äldre barn än så.
  • Marjasinus
    Chicita skrev 2013-04-16 23:06:01 följande:
    Jag ska ge mitt tips igen... Har gjort det förr.
    Jag laddade hem ett program som heter Perfect Table Plan (www.perfecttableplan.com). Det kostade $29 men det var väl spenderade pengar. Nu har vi ett komplett register på alla våra gäster, vilka som OSA:t, deras matönskemål, relationer till varandra o s v

I princip dina rosa/blåa lappar fast i digitalt format. Rekomenderas. 
  • Alyllyra
    Marjasinus skrev 2013-04-17 10:39:02 följande:
    Jag laddade hem ett program som heter Perfect Table Plan (www.perfecttableplan.com). Det kostade $29 men det var väl spenderade pengar. Nu har vi ett komplett register på alla våra gäster, vilka som OSA:t, deras matönskemål, relationer till varandra o s v

I princip dina rosa/blåa lappar fast i digitalt format. Rekomenderas. 
    Ja, det är ett helt ok program. Har använt det till stora sittningar på universitetet eftersom man kan låta programmet placera ut gästerna helt random.

Tycker dock att det krånglar lite ibland, hade till exempel några som vi hade angett som "inte sitta nära varandra" som istället hamnade rygg-i-rygg. Vid olika bord, fast ändå precis i närheten av varandra. Vilket inte var så lyckat...
    Och på just den här sittningen där det var 500+ personer så upptäcktes det aldrig. Så ska man använda det ska man definitivt flytta runt folk manuellt så att man har koll på vilka som sitter var! 
  • TheD

Placera gästerna där ni vill! Det gjorde vi. Folk som inte förtjänade att sitta nära H-bordet fick sitta längst bort ;)

• Aniara4

Jag tänkte så här (ja, det var jag som gjorde bordsplaceringen)::

Vi hade ett långt honnörsbord (14 platser tror jag?) med fyra inte så långa tungor. Vid honnörsbordet satt vi tradtitionsenligt placerade med våra föräldrar närmast oss (med undantag för min pappa som inte var med, jag hoppade helt enkelt över honom och hade svärmor direkt på min högra sida), sen syskon, och så familjemedlemmars respektive längst ut- alla våra föräldrar är omgifta.

Vid de två tungorna i mitten satt mestadels vänner, och släktingar i vår ålder. Närmast oss satt våra närmaste vänner. På yttertungorna satt mestadels äldre släktingar, det var ganska många mostrar och farbröder etc framför allt på makens sida. Kanske inte helt korrekt etikettsmässigt, men våra vänner står oss faktiskt närmare.

Så långt som möljigt försökte jag placera en från min sida med en från makens sida. Jag tänkte också på att de gärna skulle ha någonting gemensamt eller kunna tänkas komma bra överens. De allra, allra flesta hade också personer de kände i sin närhet. Ett par personer som följde med som respektive och inte kände någon annan fick sitta mittemot eller snett emot sin partner. En eller två personer kände ingen vid sitt bord, men det var socialt säkra personer som vi visste skulle kunna vara bekväma med det och ha trevlligt med okända. Alla par var faktiskt separerade, eftersom jag inte upplevde att något av dem var i den typen av nyförlovad nyförälskelse som traditionen menar ska göra att de får sitta tillsammans. Någon muttrade faktiskt lite efteråt över att "men vi är ju förlovade", men jag utgår från att det var på skoj med tanke på att de har varit förlovade i 10 år och har barn tillsammans!

Ett par gånger fick jag rådfråga maken om hans vänner eftersom inte alla kommer så bra överens i hans vänskapskrets. Så de blev uppdelade på två eller tre olika bord... En person som ibland kan balla ur på fester placerades längst ut på en tunga med en kompis som känner och står ut med henom bredvid som "buffert", men det visade sig vara onödigt eftersom personen var på sitt soligaste humör just den kvällen.

Jag tror jag lyckades ganska bra, det var i alla fall ett väldigt uppsluppet sorl och jag hörde flera personer uttrycka nöjdhet över att de hade hamnat vid det trevligaste bordet. Och det var inte samma bord.

Men det är klart, 60-65 gäster som dessutom samtliga är trevliga är kanske inte så jättestor utmaning. Hade vi haft 500 gäster hade nog jag också velat ha ett program! Förvånad

• sommaren13

Vi provar just nu att använda oss av www.weddingwire.com
    Får se vad vi tycker om det, det programmet var gratis, fast sverige fanns inte med så vi skrev typ london när ma skulle fylla i vart man skulle gifta sig  

• mutuldus

Honnörsbord med tre tungor har vi.. Satt oss och våra föräldrar traditionellt vid honnörsbordet. Satt tärna och bestman traditionellt. Satt sambons barn med sin mamma och deras 8åriga kusin vid dem. Min mormors gubbe har svårt att gå så han sitter längst bort bara för att få kortast väg till toa. Annars blandat helt! Varannan kille, tjej som inte känner varandra sedan tidigare och som jag tror kan få trevligt ihop =)

• jimmyojennifer

Att dömma av era sätt att placera så tror jag faktiskt att vår idé kan bli riktigt bra! Då vet jag att vi inte är helt ute och cyklar i alla fall! =)

Svar på tråden Så var det bordsplaceringen!