Inlägg från: Anonym (t) |Visa alla inlägg
  • Anonym (t)

Bekräftelsebehov

Jag har ett stort bekräftelsebehov och har haft de senaste åren. Mina ex var duktiga på att ge bekräftelse, de gjorde det spontant.. komplimanger, kramar, pussar osv.. Men min nuvarande som jag är förlovad och har två barn med, han är heelt annorlunda mot de tidigare.. Minns knappt att han sagt att han tycker att jag ser bra ut, vi spontankramas/pussas aldrig.. isåfall för att jag tvingar mig på.. Detta har jag nu efter snart sex år ihop lärt mig leva med, iaf för det mesta.., att han bara är så som person. Jag har gnällt många gånger om det, och han har förklarat samma sak alla gånger för mig att han bara är sån, men att han älskar mig tycker att jag ser jättebra ut osv, även om han inte säger det.. I min knepiga hjärna har nu ändå kommit fram till att hans beteende förmodligen är just det som gör att vi fortfarande är ihop. Jag måste ju "jaga" min bekräftelse för att få mina kickar i detta förhållandet, och det mår jag på nåt sätt ändå bra av. Jag tröttnar inte. Mina exförhållanden var på fyra år/styck och jag tröttnade egentligen redan efter två år i båda förhållandena.. Mycket märkligt att man ska behöva få så mycket bekräftelsekickar för att må bra! =/Jag har dåligt självförtroende och självkänsla också. Hjälp till bättre självkänsla har jag tänkt att jag ska googla mig till, står säkerligen nåt om det i cyberspace.. kanske kan hjälpa till lite att man inte behöver omgivningens bekräftelse likamycket..      

• Anonym (t)

oj vad jag stavar dåligt, och har tryckt ihop all text i ett stort stycke... sorry att det är svårläst!!får skylla på att klockan tydligen hunnit bli 01.53 och det kanske är dags att gå och sova....haha

• Anonym (t)

Anonym (Hemlighet) skrev 2013-04-20 22:54:03 följande:Jag känner igen problemet, men tror jag har haft en mildare version än vad "Slampa?" (men usch att jag ska behöva kalla någon det..) berättar om. Även jag har gått i terapi hos psykolog - inte bara för det, men det kom upp på tal flera gånger.Det kan till stor grad handla om svårigheter med närhet och avstånd och hur man ska hantera dessa. Jag har läst boken Hemligheten av Dan Linge och den gav mig väldigt mycket. Den beskriver på ett väldigt pedagogiskt sätt varför vi är som vi är i relationer (främst romantiska) och hur vi kan jobba på att få ett sundare förhållningssätt. Beskriver bland annat varför vi söker dessa kickar och varför vi känner oss tomma efteråt. Rekomenderas! Tack för boktipset, ska jag absolut kolla upp =)

• Anonym (t)

Försökte citera inlägget ovan, men blev visst lite lustigt... Men tackar för boktipset hur som helst! =)

Svar på tråden Bekräftelsebehov