Inlägg från: daniiel |Visa alla inlägg
  • daniiel

Är det respektlöst med bara axlar i kyrkan?

Ja, alla ni blivande brudar och gifta kvinnor.. vad tycker ni, är det respektlöst att ha bara axlar i kyrkan?

Många brudklänningar idag är ju axelbandslösa och traditionen säger ju att man inte ska ha bara axlar i kyrkan, så är det helt okej att ha det eller är det respektlöst?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-04-22 11:27
    Traditionen, men kanske framförallt etiketten som säger att man inte ska ha bara axlarna i kyrkan.

OM du anser att det är respektlöst, mot vem är det respektlöst? Kyrkan? Prästen? Gud? Gästerna?
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är det respektlöst med bara axlar i kyrkan?
  • daniiel

Så är det ju, att tiderna förändras, och om man själv inte har några problem med axelbandslöst i kyrkan, så tycker väl jag att det bör vara okej. Vill man vara riktigt säker, så kan man ju faktiskt alltid fråga prästen vad denne anser om det hela. Och vet man med sig att man kanske har äldre släktingar som skulle kunna tycka att det är högst olämpligt, så kanske man kan prata med dom före. Alternativt ha en tex sjal eller bolero bara i kyrkan, ja eller helt enkelt strunta i vad andra tycker ;)

• daniiel

Haha ja, jag kan hänga med i ditt resonemang och jag säger absolut inte att det är fel :) Jag tycker det är väldigt intressant det här faktiskt. Alla tycker och tänker ju olika :)

• daniiel
    IdaOchTomas skrev 2013-04-22 14:31:36 följande:
    Har man lätt för att vara lite frusen av sig vill man nog gärna täcka axlarna vare sig man tycker det är respektlöst eller ej att gå baraxlad i kyrkan - en gammal hederlig stenkyrka kan vara rätt kall... *brrr*
    Ja, det kan ju finnas många anledningar till att man inte vill vara baraxlad, men nu var frågeställningen just kring ifall man tycker det är just respektlöst med bara axlar :)
  • daniiel

Eftersom det är en tradition och etikett i kyrkan, och det fortfarande finns gott om människor som anser det vara väldigt respektlöst att ha bara axlar i kyrkan, så tycker jag att det är en högst aktuell fråga att ta upp. Att alla sedan inte är överens i frågan, utan att det finns dom som inte tycker att det är respektlöst, det gör ju inte att frågan inte är värd att ta upp och diskutera. Det krävs ju faktiskt oftast att man väcker såna här saker till liv, för att kunna förändra det, förändra människors syn på saken. Om det är vad man vill göra.

• daniiel
    December skrev 2013-04-22 15:14:38 följande:
    Det är samma sak som att många fortfarande vill bli ledda in av sin far i kyrkan. Jag anser att så som du skriver i din trådstart att det skulle tillhöra "etikett" så visar du okunnighet. Det tillhör inte etikett att ha täckta axlar i kyrkan idag. Däremot var det ett krav för många år sen...
    Det är absolut inte att visa på okunnighet. Det är precis raka motsatsen. Det är att visa på att man är medveten om vad tradition och etiketten (även om vissa, tex du, tycker att det tillhör det förlegade) säger och därefter fatta ett välinformerat beslut i frågan. Just för att det inte är en regel heller, så kan det skilja väldigt mkt i åsikterna kring hur man bör/vill göra angående en sån här sak.

Jag tycker inte det är respektlöst att ha bara axlar i kyrkan, men jag säger inte att man är okunnig och har fel om man tycker det. Jag hade själv täckta axlarna i kyrkan när jag gifte mig.

Och jag vill absolut inte ha in frågan om brudöverlämning i den här tråden. Det finns otaliga trådar i det ämnet redan, så vill man diskutera det, så får man göra det i en av dom trådarna.
  • daniiel
    Chicita skrev 2013-04-22 15:27:36 följande:
    Enligt tradition och etikettregler så ska man ha täckta axlar i kyrkan. Det är bara att kolla med vilken etikettbok eller "etikettproffs" som helst.
    Men det är ju ingen här som hävdar att det är rättt att man ska ha täckta axar och att det ska vara så, punkt slut liksom.
    Frågan är ställd på ett bra sätt tycker i alla fall jag.
    Mot vem och varför skulle det i så fall vara respektlöst med bara axlar i kyrkan OM du nu tycker så.
    Det står inte "det är fel med baraxlat eller hur!"

Jag tycker nog att din reaktion känns rätt agressiv. Det är din tolkning av hur frågan är ställd. Det betyder inte att alla andra tolkar det på samma sätt.
    Frågan är relevant. Och man kan ju debattera om varför den är relevant och hur man kan ändra på den utan att för den delen tycka att kvinnokroppen är vidrig och behöver döljas liksom.

Precis! Jag menar inte på att det är respektlöst med bara axlar, bara att det sedan gammalt finns en sådan tradition och etikett och att den än idag (hos vissa) lever kvar. Därför tycker jag att det är intressant att se hur andra resonerar i frågan, en fråga som det väl egentligen inte finns något rätt eller fel i, som angående väldigt mkt annat. Och en fråga som än idag är högst aktuell tycker jag.
  • daniiel
    December skrev 2013-04-22 15:31:19 följande:
    Du har helt rätt! Min reaktion är aggressiv :). Det beror på att jag tycker det är hemskt att mena på att det fortfarande finns regler om att skyla oskyldiga kroppsdelar för att man inte skall upplevas provokativ. En stark kvinna idag skulle förhoppningsvis aldrig skyla axlar/hår/händer för att vara andra till lags. Förlåt om jag faktiskt blir hetsig men detta väcker mycket känslor i mig.
    Det är ju för att det fortfarande, enligt etiketten, sägs att man ska täcka axlarna i kyrkan.

Även om jag själv långt ifrån alltid håller med Ribbing, så måste hon väl ändå anses vara en expert inom ämnet och här kan du läsa vad hon svarade så sent som 13 april 2013, alltså för drygt en vecka sedan.
    www.dn.se/blogg/etikettfragan/2013/04/13/tarnkladsel/

"Du ska absolut ha täckta axlar i kyrkan om det är ett kyrkbröllop, en spetsjacka eller schal räcker." - Magdalena Ribbing

Det visar ju alltså på att traditionen och etiketten om täckta axlar i kyrkan lever än idag och då är det väl ändå högst aktuellt, kunnigt och korrekt att påpeka det och ifrågasätta och diskutera det?

Att du inte tycker att det är respektlöst med bara axlar är helt okej och du har dina argument för varför du inte tycker det. Du har inte fel i vad du tycker. Däremot kan jag tycka att det är väldigt onödigt att säga att jag är okunnig och hemsk eller att dom som tycker att det är respektlös har fel och är okunniga. För det stämmer inte.
  • daniiel
    December skrev 2013-04-22 15:55:40 följande:
    Daaniel: Magdalena Ribbing avgör inte vad som är etikett och inte, hon förmedlar det. Alla präster, pastorer och vanliga människor jag pratat med upplever inte baraxlat som fel. Oavsett om det ändå skulle vara etikett så håller detta tveklöst på att danas ut. Det var inte många år sedan det var skam för en kvinna att vistas i kyrkan barhuvad...
    Precis, hon förmedlar vad som är etikett och någon som gör det, bör väl ha ganska bra koll på vad etiketten säger? Tycker du inte det? Så om någon som har väldigt bra koll på läget, så att säga, menar på att det fortfarande enligt etiketten bör vara täckta axlar i kyrkan, tror du inte många människor fortfarande går efter det då?

Jag försöker inte styra diskussionen i någon riktigt, bara förmedla att det existerar en tradition och etikett som (fortfarande) säger att man inte bör ha bara axlar i kyrkan. Vad man sedan tycker och tänker själv kring saken, ja, det avgör ju var och en.

Du håller uppenbarligen inte med om vad etiketten säger och det är helt okej. Precis som du säger, så blir det mindre och mindre vanligt att människor bryr sig om den saken, men ännu finns det (uppenbarligen) människor som tycker att det är respektlöst. Jag skulle gärna se att någon fler som tycker det svarar och då gärna på min fråga om vem/vad det är respektlöst mot.
  • daniiel
    December skrev 2013-04-22 15:59:20 följande:
    Daaniel: Jag ska sluta tjafsa om detta för jag har tusen saker att göra idag så jag ska gå :). Dock vill jag lägga till en sak OT och det är att jag älskade din svarta spetsbolero! Riktigt söt :)
    Tack :) Jag älskade den också och jag valde den faktiskt för att jag inte känner mig bekväm någonsin, någonstans med att vara baraxlad. Nej, inte ens på badstranden! Plus att jag ju tyckte den var fin såklart ;)
  • daniiel
    Chicita skrev 2013-04-22 16:05:56 följande:
    Men det är fortfarande ingen som säger att det är ett tvång att följa dessa gamla ettikettregler. 
    Du verkar läsa daniiel's inlägg med ett filter. Hon har inte sagt det, hon håller inte ens med i vissa bitar. Hon tog bara upp frågan "vad tycker ni andra och hur resonerar ni?" 
    Men du har kallat henne okunnig och vad det nu var, utan att ens verka reflektera mer ingående om vad hon faktiskt skriver...
    Jag skriver ju i princip samma saker. Och mig diskuterar du helt annorlunda med Flört
    Tack, då är det inte bara jag som upplever det så.
  • daniiel

Jag tror inte du vill något illa och jag tycker inte heller du har fel i vad du skriver och tycker. Jag tar det däremot lite personligt när du påstår att mina inlägg visar på okunnighet (och således i det närmaste kallar mig okunnig i frågan) när det definitivt inte är så och det snarare visar på okunnighet från din sida att påstå att etiketten idag inte säger att man bör ha täckta axlar i kyrkan. Bara för att man inte håller med om något, så betyder det ju inte att det inte existerar eller förekommer.

• daniiel

Jag kan ju tillägga att det visst finns människor inom kyrkan som tycker att det är repektlöst med baraxlat, därav ställde jag frågan från första början. Alla där, inom kyrkan, verkar inte vara helt överens. Som med mycket annat. Vissa tycker inte att viss musik passar, andra tycker inte att brudöverlämning hör hemma i svenska kyrkan osv.

Svar på tråden Är det respektlöst med bara axlar i kyrkan?