December skrev 2013-04-22 15:55:40 följande:
Daaniel: Magdalena Ribbing avgör inte vad som är etikett och inte, hon förmedlar det. Alla präster, pastorer och vanliga människor jag pratat med upplever inte baraxlat som fel. Oavsett om det ändå skulle vara etikett så håller detta tveklöst på att danas ut. Det var inte många år sedan det var skam för en kvinna att vistas i kyrkan barhuvad...
Precis, hon förmedlar vad som är etikett och någon som gör det, bör väl ha ganska bra koll på vad etiketten säger? Tycker du inte det? Så om någon som har väldigt bra koll på läget, så att säga, menar på att det fortfarande enligt etiketten bör vara täckta axlar i kyrkan, tror du inte många människor fortfarande går efter det då?
Jag försöker inte styra diskussionen i någon riktigt, bara förmedla att det existerar en tradition och etikett som (fortfarande) säger att man inte bör ha bara axlar i kyrkan. Vad man sedan tycker och tänker själv kring saken, ja, det avgör ju var och en.
Du håller uppenbarligen inte med om vad etiketten säger och det är helt okej. Precis som du säger, så blir det mindre och mindre vanligt att människor bryr sig om den saken, men ännu finns det (uppenbarligen) människor som tycker att det är respektlöst. Jag skulle gärna se att någon fler som tycker det svarar och då gärna på min fråga om vem/vad det är respektlöst mot.