December skrev 2013-04-22 15:52:12 följande:
Chicita: Jag förstår precis hur du menar och håller med dig om allt. Jag är absolut inte en människa som provocerar bara för att hävda min rätt eller som skulle vilja bete sig respektlöst på någon plats alls. Jag kan gå väldigt långt för att respektera äldre människors åsikter och bemöta dessa genom att inte komma dragandes med att "jaha men idag är det såhär istället". MEN Att "tvingas" täcka t. ex. håret (som också är tradition i det kristna kyrkorummet), armar, axlar eller händer väcker dock alldeles för starka associationer i mig till förtryck. Jag är aldrig billigt klädd men när jag gifte mig hade jag en baraxlad Garamaj i kyrkan. :)
Men det är fortfarande ingen som säger att det är ett
tvång att följa dessa gamla ettikettregler.
Du verkar läsa daniiel's inlägg med ett filter. Hon har inte sagt det, hon håller inte ens med i vissa bitar. Hon tog bara upp frågan "vad tycker ni andra och hur resonerar ni?"
Men du har kallat henne okunnig och vad det nu var, utan att ens verka reflektera mer ingående om vad hon faktiskt skriver...
Jag skriver ju i princip samma saker. Och mig diskuterar du helt annorlunda med
Jag är också emot tvång.
Men jag tycker att det är intressant att få höra av
dom som väljer att täcka axlarna varför dom valde det...
Är det för gamla faster Agdas skull, eller är det av någon känsla i ryggmärgen att det är fel, eller varför väljer man att täcka axlarna i kyrkan?
Om alla hade svarat "pga etikettfrågan" så skulle det ju vara väldigt intressant att se om man kanske (eventuellt tillsammans med en präst) hade kunnat ändra på den etikettregeln)
Min klänning hade ärmar, men bara för att det var tidsmässigt korrekt till vårt temabröllop.
Å andra sidan hade jag frusit rätt rejält om jag inte hade haft det.
Och att stå och vara blålila och huttra och bara få vänta på att göra en åkarebrasa för att få igång känseln i fingrarna igen... Tja det kändes inte så romantiskt eller snyggt.
Jag har stått i samma kyrka och varit tärna, i en halterneck-klänning. Och jag är sååååå glad att jag sydde en sjal till mig då också när jag sydde klänningen, för den sjalen behövde jag