Är det respektlöst med bara axlar i kyrkan?
Jag kommer just i kyrkan att bära en spetsbolero. Förmodligen av respekt för min kära mor som inte tycker att bara axlar hör hemma i kyrkan och av samma skäl som jag har längre kjolar i muslimska länder, inte pratar under bion eller har ljud på mobilen under föreläsningar. Av respekt för rummet och sammanhanget.
Jag har varit på bröllop där bruden haft bara axlar och jag har inte reflekterat över det, jag tycker inte att det är respektlöst jag tycker att det är upp till var och en att ta sitt ansvar för sin kropp och handling i olika sammanhang.
Jag såg att någon skrivit att det är förlegat att skyla oskyldiga kroppsdelar och att en stark/modern (eller vad det stod?) kvinna inte skulle göra det.
Visst, det håller jag med om! Jag tycker vissa saker är super tramsigt, men här snackar vi inte niqab eller burka utan att hänga en liten tygbit över axlarna.
Är inte religon överlag väldigt förlegad och svår -acklimatiserad på vårt moderna samhälle? Om man tycker att man gör sig själv till en svag kvinna genom att följa den kristna etiketten att skyla axlar i kyrkan kanske man ska fundera på varför man vill gifta sig i guds hus och i den kristna tron? Det här inget anklagande utan en vänlig frågeställning.
Det flesta regler som rör religon och hus som tillhör religon är skapade för flera tusen år sen. Det flesta vilka jag inte själv följer heller, så vill man inte ha något över axlarna, nej ha inte det då. Jag kan känna, spela roll på just den punkten. Men om man lägger mycket vikt vid att fundera vad det symboliserar om jag har eller inte har det behöver man nog ta sig en funderare på hur man ställer sig överlag till den kristna religonen.