• Anonym (Funderande)

    Bara bjuda vissa ur en syskonskara, rätt eller fel?

    Min fästman och jag planerar bröllop. Som för många andra här på BT så är det här med vilka som ska bjudas något som kan hålla en vaken om nätterna. Vore jätteglad att höra era åsikter om vårt lilla dilemma!


    Jag och min käre fästman har väldigt olika relationer till våra respektive släkter. Jag har ett varmt förhållande till de flesta av mina kusiner och mostrar/fastrar/morbröder/farbröder och har svårt att tänka mig ett bröllop utan dem. Min fästman däremot har knappt någon kontakt alls med sin släkt, och vill endast bjuda far/morföräldrar utöver familjen. Vi är helt överens om att bjuda fler ur min släkt, men med tanke på lokalen/ekonomi kan vi inte bjuda alla.


     Så frågan är nu, hur kan vi begränsa oss? Jag har nära kontakt med mina fem yngre kusiner som fortfarande bor hemma, medan jag endast sporadiskt träffar mina fyra äldre vuxna kusiner som sedan länge flyttat hemifrån och i vissa fall bildat egen familj. Vår tanke är att bjuda alla mina mostrar/fastrar/morbröder/farbröder plus mina hemmaboende kusiner. Det som känns jobbigt med den idén är att vi kommer dela på syskonskaror, dvs bjuda den yngre kusinen men inte hennes två äldre syskon. Vad tycker ni, är det okej att bara bjuda en i syskonskaran? Jag oroar mig för att de objudna kusinerna ska se det som ett avståndstagande om de inte blir bjudna när deras föräldrar och yngre syskon blir det.


    Vore så glad för era tips och tankar!

  • Svar på tråden Bara bjuda vissa ur en syskonskara, rätt eller fel?
  • jimmyojennifer

    Jag hade inte klarat av att bjuda bara några av en syskonskara. Då hade jag antingen bjudit alla, eller ingen.

  • jimmyojennifer

    Har ni möjlighet att prata med dom innan, förklara hur ni tänker? Tror du att dom skulle ta illa vid sig så är det väl kanske en dum idé men om dom har förståelse för hur ni tänker så är det nog inte ett problem.


    Jag tror inte att det finns något rätt och fel. Prata med dom rekommenderar nog jag.

  • afturelding

    Det kan ju bli lite knepigt senare, om någon blir motsträvig. Men jag tycker i alla fall att du såklart ska bjuda dina farbröder/mostrar osv om du vill det, det viktigaste tycker jag är att hjärtat får styra. Och om de yngre kusinerna då följer med så tja, då har ni ju egentligen bara bjudit hushållet rakt av. Jag skulle tycka att det var konstigare om man uteslöt personer i samma hus (om man inte kör barnfritt, men jag vet inte hur gamla dina kusiner är. Man kan ju bo hemma ganska länge).

    Sen får man ju bara hoppas på att alla kan acceptera erat beslut, men jag skulle i alla fall vara förberedd på att de inte gör det och tänka ut vad man ska säga i förväg. 

  • karamell

    Vi gjorde det, det blev sura miner, men varför ska vi bjuda någon som vi inte känner eller har någon alls relation till?

  • Anonym (Funderande)

    Tack snälla för era svar! Ja, det känns inte helt lätt det här. Av mina äldre kusiner som jag eventuellt inte skulle bjuda är alla 25-35 år och har bott hemifrån i minst fem år. Två av dem har egna små knoddar. Om jag skulle bjuda dem alla + respektive och barn blir det 12 gäster till...  Den yngre kusinen som bor hemma och i så fall skulle bli bjuden är 14 år. I ett försök att vända på resonemanget har funderat på om jag själv skulle ta illa upp om jag inte blev bjuden på mina kusiners bröllop, och det skulle jag inte alls eftersom vi nästan aldrig ses. Däremot skulle jag nog fundera lite om mina syskon blev bjudna och inte jag. Ojoj, det är svårt det här, men tack för er input!

Svar på tråden Bara bjuda vissa ur en syskonskara, rätt eller fel?