• xMariax

Min drömring håller på att gå ur sortimentet!!!

För ca en vecka sen var jag och blivande maken inne i Stockholm och passade då på att titta på min blivande vigselring ''live'', han som ägde butiken berättade då att ringen inte är så populär längre och antagligen riskerar att försvinna ur sortimentet innan det är dags att köpa den.. Vi antog att han bara ville sälja den snabbt så vi struntade i det.
    Men igår så blev jag lite osäker; tänk om han menade allvar? Så jag googlade runt lite och insåg att den redan försvunnit ur sortimentet hos många onlinesajter åtminstone.. Har inte hunnit kolla i butik ännu.. De butiker som fortfarande har ringen säljer den dessutom med stor rabatt, så det känns ju som att de vill bli av med den.. 
    Jag ska köpa den såfort jag har pengar, men det kan ta några månader så jag hoppas att den finns kvar då... Gråter

Vet ni hur jag annars kan gå tillväga? Jag kommer att ha råd att köpa den i början av Juli tidigast... Kan man beställa den i butik och betala när man hämtar ut den tex?

• Svar på tråden Min drömring håller på att gå ur sortimentet!!!
  • Chicita
    xMariax skrev 2013-04-29 10:20:32 följande:
    Vet ni hur jag annars kan gå tillväga? Jag kommer att ha råd att köpa den i början av Juli tidigast... Kan man beställa den i butik och betala när man hämtar ut den tex?
    Det måste du nog höra med butiken om.
    Du kanske kan få betala handpenning och sen resten när du hämtar den Glad 
  • annapia

Som Chicita säger, så är det mycket troligt att du kan reservera den mot en handpenning. Lika bar att du ringer butiken så din drömring inte tar slut.

• Chicita
    xMariax skrev 2013-04-29 12:26:49 följande:
    Men måste jag inte hämta ut ringen då inom några veckor..?
    Det kan inte vi svara på. Olika butiker har olika regler.
    Du får nog lyfta luren och ringa till den butik som har din ring Flört 
  • lerum82

Många butiker har ju avbetalning mot en mindre start avgift och betalar du hela beloppet ganska fort (olika tid i olika butiken) så slipper du ränta. Vet ju inte vart du skall köpa men guldfynd och albrektsguld och andra stora kedjor har så iallafall

• xMariax
    lerum82 skrev 2013-04-29 15:21:14 följande:
    Många butiker har ju avbetalning mot en mindre start avgift och betalar du hela beloppet ganska fort (olika tid i olika butiken) så slipper du ränta. Vet ju inte vart du skall köpa men guldfynd och albrektsguld och andra stora kedjor har så iallafall
    Jag tänkte handla hos en butik som heter guldskytten, en liten butik som jag tror bara finns här i stan.. Men jag får kolla med dem, ska dit imorgon.
  • ThereseV

Annars kan du ju ta med en bild och kolla runt hos lite olika guldsmeder, dom kan säkert göra en likadan:)

• xMariax
    ThereseV skrev 2013-04-29 15:39:29 följande:
    Annars kan du ju ta med en bild och kolla runt hos lite olika guldsmeder, dom kan säkert göra en likadan:)
    Jag tänkte göra det i värsta fall.. Men det blir väl väldigt mycket dyrare?
  • ThereseV
    xMariax skrev 2013-04-29 15:44:00 följande:
    Jag tänkte göra det i värsta fall.. Men det blir väl väldigt mycket dyrare?
    Det behöver det inte bli. Jag ska ha en ring  med en lite större sten i mitten och så 4-5 mindre på sidan. Jag såg en ring på guldfynd med enbart en sten, där stenen var lite mindre än min mittensten och den ringen var dyrare än min.Jag hade samma eller bättre kvalitet på stenarna. Man betalar nog ganska mkt för själva märket när man köper i vanlig butik. Hos en guldsmed så är det "bara" material och arbetskostnad. Men det varierar ju säkert en hel del. 
  • Fioona

Det där med kostnaden för att göra en egen ring verkar vara väldigt olika.
    Jag kikade på en Schalins ring som ja blev kär i. Den skulle kostat närmare 25 000 att köpa rakt upp och ned i affären och då så klart maskingjord. Jag valde istället att gå till en guldsmed som gjorde ringen för hand åt mig istället, och med en något bättre sten än den jag hade fått från schalins landade det hela på ca 13 000. Så nej, det behöver inte bli dyrt att beställa en handgjord ring :)

Annars kanske det finns möjlighet att skaffa ett kreditkort någonstans och bara använda för detta ändamål? Många kreditföretag har väldigt förmånligt på "första köpet". (Personligen är jag lite emot kreditkort, men vi skaffade ett när vi köpte vår säng och har bara använt det till sängen och jag ångrar det inte en sekund! Så det är något jag kan rekommendera om ni har möjlighet att få ett.)

Hoppas att det löser sig på något sätt!

• ThereseV

Just när det gäller schalins så känns det som att man betalar en hel del för märket, just för att det är så hypat..

• xMariax

Haha ja, min är också en Schalin.. Den heter typ (kommer inte ihåg exakta ordningen) Schalins Europa Turin Allians..

För övrigt så var min blivande man inne i butiken idag (de svarar som sagt inte på telefon..) och frågade dem hur vi bör gå tillväga.. De hade ingen avbetalning och man måste betala när man beställer redan, MEN hon sa också att det inte är en chans att dem slutar sälja den på många månader. Tar de slut så köper de bara in fler. Så vi behövde inte oroa oss.  

• xMariax

Folk köper tv på avbetalning om den går sönder så jag tycker det är självklart att man ska kunna göra det om man riskerar att inte kunna köpa sin drömring. Ringen är något viktigare anser jag. Skulle aldrig ta en tex tv på avbetalning men i detta fallet skulle jag det om det krävdes för att få rätt ring. Nu har det ju som tur är löst sig så jag behöver inte göra det.

Svar på tråden Min drömring håller på att gå ur sortimentet!!!