Inlägg från: Chicita |Visa alla inlägg
  • Chicita

Vad göra mellan vigsel och middag??

Jag skulle inte gjort något särskilt åt gästerna. Möjligtvis lägga fram gästboken så att dom kan skriva i den medan dom väntar.
    Så länge man har någonstans att sitta, en toalett, något att dricka och tugga på och kan komma under tak om det blir dåligt väder eller väldigt varmt... tja då klarar man sig faktiskt en timme Flört 

• Chicita
    KCJ skrev 2013-04-29 11:29:03 följande:
    Det var en bra idé! När fick gästerna den angivna tiden? Var det någon som meddelade det efter vigseln?
    Det kan man ju skriva i inbjudan om man vill.

Vigsel kl XX i X-kyrka
    Middag kl XX på *plats*

Om dom då ser efter vigseln att dom har tid att åka till hotellet eller bara på en liten sightseeingtur eller vad det nu är dom vill göra så vet dom ju när dom ska vara på plats för middagen igen 
  • Chicita
    KCJ skrev 2013-04-29 13:15:15 följande:
    Hur lång tid brukar vigseln ta inkluderat stunden efteråt när brudparet kommer ut och ska kramas med alla?
    Det beror på hur många bibeltexter ni ska läsa (eller prästen), hur många psalmer, dikter, egna sånger som ska sjungas osv...
    En vigsel kan ta allt ifrån 15 minuter till kanske närmare en timme. Tror det är ovanligt med mer än 45 min i alla fall.
    Sen beror det nog på hur många som ska gratta.
    Vi hade 64 gäster och jag tror att det tog en halvtimme eller mer, men då hade vi flyttat oss från kyrkan så vi stod inte ivägen när nästa brudpar kom.
    Ni kan ju liksom "spara" den stunden till senare genom att bara säga typ "tack så mycket för att ni kom, vi ses kl XX i/på *plats* vi ser fram emot att hinna prata mer med er då" och så pysa iväg till väntande bil eller vart ni nu ska.

När det gäller tipspromenad eller massa saker som ska "göras" så kan i alla fall jag uppfatta det som störande och irriterande.
    En sak jag ser fram emot med bröllop, jämna födelsedagar mm är att träffa alla som jag inte träffar så ofta annars. Och jag vill ju hinna prata med alla dom och inte bara säga hej och sen gå iväg och utföra massa "uppgifter"  för att man känner att brudparet kanske blir ledsna om man inte gör det...
  • Chicita
    PMB skrev 2013-05-02 21:29:47 följande:
    Vi gifter oss också kl 14 och kommer ha mingel kl 16 tror jag eller så var det 15:30 (får kolla i papperna vad vi bestämt Glad) Men vi tänkte maila det till alla innan så de vet detta. Tanken är att eftersom majoriteten kommer bo på hotellet där vi har festen så får de tid till att checka in och sådant före och alla barn får tid att springa runt och leka av sig. I övrigt har vi inte tänkt så mycket. En gästbok kanske. Vi får se, det är ju en månad kvar så än hinns det funderas på Flört
    Jättebra alternativ Glad

Vad skönt att hinna göra sånt emellan och slippa stressa innan (och tjata på hotellpersonalen om tidig incheckning Flört
  • Chicita
    PMB skrev 2013-05-03 06:09:42 följande:
    Vi försökte tjata Obestämd, men de kunde inte garantera något så de som vill kan fortfarande komma tidigare och fixa till sig på spaavdelningen medan personalen tar hand om deras väskor och eventuellt checka in. Så därför känns det skönt att vi tog beslutet att lägga in tid till det efteråt så att de som inte kunnat checka in ska behöva känna att de missar något bara för att det inte fanns möjlighet att fixa det innan samt att de inte ska behöva som du säger stressa innan. Vill ju inte ha stressade gäster på vigseln, den biten klarar vi av själva Flört
     Nej man kan inte garantera något. Flört Det kan ju ha bott folk på rummen som man ska checka in på  natten innan.
    Och dom gästerna har rätt att vara kvar på rummen till 11-12 (lite olika på olika hotell) och sen ska rummen hinna städas.
    Så om du ska kunna få checka in klockan 10 så innebär det att gästen som bott där ska checka ut senast 9,30 och det betyder i så fall att vi måste ha en städerska per rum om det är många rum som kommer tidigt. Eller så ska vi inte hyra ut rummen alls natten innan du kommer - och då kan du ju räkna ut vad det gör med priset i så fall om vi bara kan hyra ut rummen varannan dag. Och om alla ska ha rätt att stanna till kl 15 dagen efter så innebär ju det att incheckningstiden hamnar på ca 17-18 istället....

En hotellgäst stod och skrek på mig (alltså bokstavligt talat skrek att jag var dum i huvudet. alla hotel har incheckning klockan 12 och sen utcheckning klockan 14 dagen efter. Och han skulle anmäla mig och hotellet *någonstans* för att vi inte följde reglerna..
    Hmm... jag tyckte då att han kunde använda den del av hjärnan han uppenbarligen använde för att sitta på, och räkna ut hur det ska gå till att nästa hotellgäst har rättighet att checka in klockan 12 om han har rätt att stanna till 14... Ska dom dela rum i två timmar medans städerskorna viftar med det magiska trollspöet och får rummet rent och bäddat? Tungan ute 

Sen är de flesta hotell inte omöjliga.
    Om rummet är rent och ledigt så får man oftast checka in oavsett vilken tid man kommer Solig 

Jag önskar att fler tänkte som er faktiskt.
    Det skulle spara mycket stress för både hotellpersonalen och gästerna Glad 
  • Chicita
    Jessica B skrev 2013-05-03 11:21:59 följande:

Vi tänkte ha bordsplacering så då får de gå som lag så de som inte känner varandra har chans att snacka ihop sig lite innan. Om det blir så får vi se, men det är planen i alla fall.

Det här är också ett bra tips Glad
    Så länge som alla har någon dom känner lite extra inom gruppen / laget så blir ju ingen helt utanför under tipspromenaden. Och när man sätter sig då (även om den man känner inte hamnar så nära) så har man förhoppningsvis hunnit känna sina andra bordsgrannar lite.

Svar på tråden Vad göra mellan vigsel och middag??