• hedvig

14k eller 18k i ringen?

Funderar lite på vad man ska välja när det gäller Schalins ringar... Har haft andra smycken i 18k (vitt guld) som snabbt blivit grå och repiga. Är inte 14k mycket mer tåligt? Fördelar? Nackdelar?

• Svar på tråden 14k eller 18k i ringen?
  • BlackWIngedAngel

14K säljs väl inte ens i svenska butiker? Det brukar bara vara utomlands man hittar guldsmycken med så låg karat.

• jonsar02

Ringar säljs även i 9k och 14k i svenska butiker. Man kan alltså välja.

• hedvig

Vår guldsmed säljer Schalinssmycken i 14k iaf... Men är det ett vra val? :)

• hedvig

24k är däremot vanligt utomlands

• jonsar02

I mina ringar har jag vanligt rött guld i 18k men en annan ring som jag har är det 14k rött guld. Jag ser ingen skillnad mellan dom. Men den i 14k har inte repats lika lätt. Jag vet dock inte hur det är om man väljer vitt guld. Jag skulle fråga i butiken om fördelarna och nackdelarna.

• Lenblo

9 - 14 K har jag oftast stött på utomlands. 14 K är hårdare än 18 och man ser, som sagt, ingen skillnad. Personligen tyckte jag det var bättre att spara pengarna. Dock har jag stött på svenska guldsmeder som inte vill sänka sig så lågt som att förstora min 14 K ring Förvånad. Lyckligtvis hittade jag ett proffs strax efter det.

• Js Fästmö

Va, säljer schalin i 14? De brukar i regel ha 18! 18 är det i tegel i sverige, man vill ju ha så rent guld som möjligt.

• Alvstina

När vi skulle köpa våra förlovningsringar, sa det att det inte fanns att tillgå 14k i sverige, utan det var 18 som gällde här, och så fick det bli. När man står i valet mellan rött och vitt guld är den största skillnaden (förutom färgen då), att ringar i vitt guld behöver lämnas in lite oftare för att rhodineras om, så att den blir blank igen. Även ringar i rött guld behöver lämnas in då och då, men inte lika ofta.

• hedvig

Att prioritera så rent guld som möjligt är inte viktigt för mig. Att det är tåligt är A och O :) vill inte behöva rodinera om ringarna så ofta som jag gjort med andra smycken...

• Lenblo

Ser man skillnad på 14 och 18 K är det antagligen för att 14 K ofta stammar från ställen där man mer använder gult guld än rött. Trots allt är det ju övriga ämnen i guldet som bestämmer färgen på både 14 och 18 K.

• KoM

Jag hade fått uppfattningen att alla vitguldsringar måste rhodineras med jämna mellanrum men så är tydligen inte fallet. Guldhuset Bronsil gjorde våra ringar och enligt dem ska man inte behöve rhodinera om dessa ringar, det beror på hur mycket palladium den innehåller (om jag förstått det hela rätt). Mitt tips är att ring och prata med några guldsmeder som gör sina smycker själva, de har mycket mer kunskap än de affärer som bara säljer (till exempel Guldfynd).

Svar på tråden 14k eller 18k i ringen?