Vi valde det eftersom vi även räknade in kyrkvärdsarbetet i deras roll och för att dom inte skulle känna sig ensamma med allt, plus att toastmastern även var marskalk som sagt. Vi valde två vänner till oss, som även råkar vara syster och bror, så dom kände ju varandra väl och hade bra kontakt både före och under själva bröllopsdagen. Det är ju något som underlättar om man väljer två personer, att det är två personer som känner varandra och lätt kan kommunicera med varandra. För oss blev det bara så att dom kompletterade varandra bra :)
Toastmadame var alltså även kyrkvärd kan man säga, hälsade gästerna välkomna där osv. Hon var även i kyrkan före oss andra och kollade så allt såg okej ut och tog emot solisten osv och visade vart dom skulle stå. Efter vigseln åkte hon till festlokalen för att kolla så allt såg okej ut där. Att dukningen var bra, att personalen på hotellet (som dukade och ordnade allt sånt) hade koll på läget, hon satte även ut placeringskorten och festhäftena.
Toastmaster var med maken och dom övriga marskalkerna på morgonen/förmiddagen före vigseln och kom till kyrkan samtidigt som oss. Efter vigseln följde han med och fotograferades. Efter det åkte även han till festlokalen och hjälpte till där.
När gästerna sedan anlände till festlokalen var toastparet där och hälsade dom välkomna, dom hade ordnat en (frivillig) tipsrunda och minglade runt med alla. När vi, brudparet, sedan anlände så var det toastmadame som höll i brudskålen. Senare under middagen var det mest toastmastern som pratade med gästerna medan toastmadame hade koll på personalen och allt sånt. Dom hjälptes åt vid lekar.
Det kan säkert bli kaos med två personer, men för oss blev det toppen! :) Jag har som fått för mig att det inte är alltför ovanligt med ett toastpar eller ett värdpar.