• emsni

ensamma vid vigsel eller ej? Hjälp mig!!

Snälla hjälp mig med denna beslutsångest! Vi planerar bröllop men vet inte riktigt hur vi ska göra. Helst hade vi velat gifta oss i Augusti i år men jag vet inte om vi ska vänta tills nästa år.

Jag skulle vilja att det bara är vi två och barnen som närvara vid vigseln och sen sedan att man bjuder in till fest i vår trädgård.

Hur gjorde ni? jag är rädd för att det ska bli sura miner och att vänner och familj inte kan acceptera vårt val hur vi vill göra med vårt bröllop.

Är det någon annan som har erfarenhet av detta?

• Svar på tråden ensamma vid vigsel eller ej? Hjälp mig!!
  • daniiel

Vill ni vara ensamma vid vigseln, så var det. Vill ni gifta er i augusti i år, så gör det. Ni hinner :)

Tänk dock på att ni måste ha två vittnen närvarande vid vigseln, det behöver ju inte vara någon ni känner, utan kan ju vara personal på stadshuset tex. Om ni väljer att viga er där vill säga.

Ett alternativ kan ju vara att ha en enkel borgerlig vigsel i er trädgård och direkt efter sparkar igång festen? Men det är ju ingen alternativ om ni verkligen inte vill vigas inför resterande gäster.

• Chicita

Det viktigaste är att ni kan stå för dom beslut ni gör.
    Som daniiel säger - om det är så ni verkligen vill ha det, så gör så.

Sura miner kan det bli för vad som helst. Att ni valde "fel" dag, sätter "fel" klädkod, att ni valde "fel" kyrka / att ni valde att inte gifta er i kyrkan, att det var fel val av mat, musik osv osv. Listan kan göras lång...
    Tänk igenom alla beslut, gör kvalificerade val där ni utgår ifrån vad ni verkligen vill ha ut av er dag - och sen väger det mot om det kommer såra någon mycket - och därefter funderar på om ni är villiga att kompromissa eller ändra på något. Eller om ni tar eventuella sura miner och klagmål och bara förklarar "det här är vad vi vill och så här tänkte vi".

Ska ni gifta er i augusti i år så hinner ni det. Men då är det dags att sätta fart med planeringen.
    Hindersprövningen är godkänd i 3 månader från att den blivit utskriven. Så den kan ni ansöka om i början av nästa månad så räcker den Augusti ut.
    Boka upp präst / vigselförrättare och när det är klart så kan ni fundera ut om ni bara bjuder in till festligheterna eller om alla / några ska få närvara på vigseln... Och sen är det bara att få ut inbjudningarna snabbast möjligt så de som bjuds in (oavsett om det är till hela paketet eller "bara" festligheterna) har en chans att få ledigt och komma...

Svar på tråden ensamma vid vigsel eller ej? Hjälp mig!!