• Svar på tråden Kantig ring. Är det bekvämt att bära?
  • Kalaspinglan

Min förlovningsring är "kantig", dvs. inte rundad, och min vigselring (som ännu väntar på bröllopsdagen) ser också ut så.

Jag tycker att ringens tjocklek (höjd kanske man borde kalla det) är mer avgörande än formen för bekvämligheten. Jag provade ganska många ringar som var ca 3 mm höga/tjocka och de kändes lite obekväma. Mina ringar är båda 1,6 mm höga, och när jag provade dem var det en helt annan känsla.

Man vänjer sig säkert vid vilken ring som helst, man använder ju ändå förlovningsringen/vigselringen varje dag.

• MTB

Jag har en rak ring som jag tycker är bekväm, men som sagt så är det nog mer beroende på hur hög ringen är.

• Sjörå

Ringen som du länkar till har jag köpt och använt några gånger. Om det är just den modellen du är ute efter tycker jag inte att den är särskilt bekväm. En vigselring i mer anpassad höjd är nog bekvämare. 

• niriel

Jag har raka ringar både som förlovningsring och vigselring (annars hade det nog sett lite märkligt ut) och jag tycker att de är väldigt bekväma. Men de är 6mm breda tillsammans, så det är inga monsterringar direkt, så förmodligen beror det på storleken. Men jag har aldrig stört mig på att det skulle vara "kanter" eller liknande.

• Krila

Hur "höga" är dina ringar niriel?

• Krila

MTB, hur höga är din ring?

• niriel

Ehm, det här med höra och breda alltså... Glad Förlovningsringen täcker 4 mm av mitt finger och vigselringen ytterligare drygt 2 mm, så 6 mm av mitt finger "försvinner" bakom ringarna...sen om det är höjden eller bredden vet jag inte om jag någonsin kommer att lära mig... Flört

• CharliesChoice
    niriel skrev 2013-05-16 10:26:58 följande:
    Ehm, det här med höra och breda alltså... Glad Förlovningsringen täcker 4 mm av mitt finger och vigselringen ytterligare drygt 2 mm, så 6 mm av mitt finger "försvinner" bakom ringarna...sen om det är höjden eller bredden vet jag inte om jag någonsin kommer att lära mig... Flört
    Haha, jag hade samma problem förut! Tänk såhär: Om nån säger "jag har superbreda ringar", tänker du inte spontant på hur mycket av fingret de täcker då? Det gör iaf jag! (Bredden är alltså hur mkt av fingret som täcks!)

Höjden är hur HÖGT ringen sticker upp från fingret..
  • CharliesChoice

Mina ringar är 2,2 mm höga och 4mm+3,5mm breda. De har rak profil med lätt välvning och softat kant.

Jag tycker de är på gränsen till obekväma. Eller, de är inte obekväma nu men det tog flera veckor. Jag hade gärna haft lite lägre ringar men de behövde vara 2,2 för att husera carat:en.

• Long distance runner

Min förlovningsring är rak modell med lätt rundad insida och har en höjd på 1,4 mm (bredd 4 mm). Högre ring än så tycker jag är obekvämt, men det beror säkert på hur händerna är skapta :)

Ringen är jättefin, men som vigselring skulle jag tänkt mer på komforten och inte valt en så pass hög. Fast vill du ha stenar på kanten så måste den ju ha en viss höjd, dock tror jag en du kan ha mindre stenar och därmed lägre ring. Gå till en affär och prova ringar med olika mått så känner du vad som passar dig!

• Krila

Tack för era svar! Det får nog bli en annan typ av ring då. Man ska ju ändå bära den resten av livet:)

• TheD

Jag trodde du menade en riktig kantig ring.... en av mina ringar dvs inte förlovning- eller vigselring, är fyrkantig i formen. Så tolkar jag "kantig ring" Och det går hur bra som helst. De personer som ser den säger att den är ovanlig men fin ;)

Svar på tråden Kantig ring. Är det bekvämt att bära?