• Jackie85

Använder ni Pärmar eller surfplattor för att hålla koll på allt rörande bröllopet?

Jag har precis börjat planera för den stora dagen och jag har snabbt insätt att jag har små post it lappar överallt och hur många bildmappar som helst på datorn...måste finnas något bättre sätt att sköta planeringen...tips?

• Svar på tråden Använder ni Pärmar eller surfplattor för att hålla koll på allt rörande bröllopet?
  • Kalaspinglan

Jag har en anteckningsbok där jag skriver upp saker som vi kommer på spontant, och även vid samtal med restaurang, florist m.m.

Budgetering, gästlistor och dylikt görs dock i Excel.

Bilder samlar jag i en mapp i datorn.

• Jackie85
    Kalaspinglan skrev 2013-05-15 12:38:34 följande:
    Jag har en anteckningsbok där jag skriver upp saker som vi kommer på spontant, och även vid samtal med restaurang, florist m.m.

Budgetering, gästlistor och dylikt görs dock i Excel.

Bilder samlar jag i en mapp i datorn.
    Det är i princip så som jag gör och jag upplever att det blir väldigt rörigt...Har du strukturerqat upp det på något särskilt sätt eller har du tex bara en stor bildmapp med massa bildideér?
  • Kalaspinglan
    Jackie85 skrev 2013-05-15 12:42:22 följande:
    Det är i princip så som jag gör och jag upplever att det blir väldigt rörigt...Har du strukturerqat upp det på något särskilt sätt eller har du tex bara en stor bildmapp med massa bildideér?
    Jag har en huvudmapp där jag har flera olika undermappar, t.ex. bilder, som i sin tur är indelad i "blommor" och "frisyrer".
    Vi kommer inte att pynta lokalen, inga stolsöverdrag, dukningen kommer från restaurangen osv så mitt behov av massor med bilder har inte varit så stort. Jag har alltså klarat mig ganska bra med mitt system.

Om du har väldigt många olika kategorier föreslår jag separata undermappar för tydligheten.
    typ såhär:
     BRÖLLOP
      - undermapp 1: bilder på blommor
      - undermapp 2: klänningar
      - undermapp 3: frisyrer
      - undermapp 4: dekorationer
    + diverse dokument med budget, gästplanering osv som inte har egna mappar

Väl värt att notera är att ett Exceldokument kan innehålla ganska många flikar, dvs man behöver inte skapa ett nytt dokument för varje grej. Man kan ha all budgetering i en enda fil, men så att mat och dryck är i en flik, blommor i en annan, skönhet i en tredje osv.
  • SofiaMagdalena

Mitt tips är att inte ha allt på datorn. Min krachade och budgeten försvann inklusive alla inspirationsbilder.

Satsa på att ha inspirationen på datorn (sparar papper och färg i skrivaren) och ha budget, gästlista och den typen av viktigare saker på papper i en pärm.  

• Chicita

Jag skötte i princip allt via mail (alltså kontaktade företag, kyrkan osv) så jag hade en mapp i min mail helt enkelt så var allt viktigt samlat där.
    Annars var det ett anteckningsblock. Vanligt billigt linjerat från ICA.
    Med tanke på hur mycket ändringar, suddande och strykningar vi gick igenom så är jag glad att jag inte investerade i en fin planeringsbok Flört 

• PippiL8

Jag har en excel-fil med bilder, kalkyler och länkar. Allt bröllopsrelaterat helt enkelt. Jag har mejlat den till mig själv så den finns i "etern". Nu har jag den även på min dropbox så ingen risk här att den försvinner i nån datorkrasch  :D

• Marjasinus
    SofiaMagdalena skrev 2013-05-15 13:09:12 följande:
    Mitt tips är att inte ha allt på datorn. Min krachade och budgeten försvann inklusive alla inspirationsbilder.

Satsa på att ha inspirationen på datorn (sparar papper och färg i skrivaren) och ha budget, gästlista och den typen av viktigare saker på papper i en pärm.  
    Det är ju en lösning, en annan är att använda sig av "molnet".

Vi registererade ett googlekonto och ett dropbox-konto. Alla dokument ligger i google docs så vi kan arbeta med dom båda två. Alla bilder syncas mellan båda våra datorer men också i säkert förvar i dropbox-molnet. Allting är tillgängligt ifrån datorn, mobilen, surfplattan och jag kan göra saker på jobbet när jag får en lugn stund eller när jag sitter på tåget hem.

Använder sedan programmet PerfectTablePlan för att hålla koll på vilka som svarat, allergier och för att göra bordsplacering så småningom.
  • SofiaMagdalena
    Marjasinus skrev 2013-05-15 13:23:07 följande:

Vi registererade ett googlekonto och ett dropbox-konto. Alla dokument ligger i google docs så vi kan arbeta med dom båda två. Alla bilder syncas mellan båda våra datorer men också i säkert förvar i dropbox-molnet. Allting är tillgängligt ifrån datorn, mobilen, surfplattan och jag kan göra saker på jobbet när jag får en lugn stund eller när jag sitter på tåget hem.

Använder sedan programmet PerfectTablePlan för att hålla koll på vilka som svarat, allergier och för att göra bordsplacering så småningom.
    Vi hann inte med att säkerhetskopiera :P Nu har jag budgeten i exel som är i säkert förvar på både externhårddisk och i "molnet" 

Gud det har varit jobbigt att räkna om alla recept och kostnader 2 ggr. Rekomenderas ej! 
  • PimPim83

Jag tycker att det är lättast att samla planeringen på datorn och har därför en bröllopsmapp på datorn men undermappar i olika kategorier. Men jag har även skrivit ut viktiga dokument och samlat annan info i en plastmapp samt att jag har mailat viktig info till mig själv så att den finns sparad. På det sättet har jag inte enbart planeringen på datorn om tekniken skulle strula eller datorn krascha (har varit med om det vid två tillfällen, inte kul).

• BellaBella

Har allt i datorn, men har även en pärm nu för att samla bilder och planering i. Kommer skriva ut det vi bestämmer oss för och sen ha kvar det efteråt!

• Alyllyra

Har allt på en mängd datorer, lite här lite där.. Mailkonversationer, bilder, excelark, pintrest... Lite huller om buller. Tidningar med inringade idéer ligger lite överallt hemma. Sparade bokmärken finns på jobb- och hemdatorer och surfplattor.
    Det mesta har jag i huvudet faktiskt Utom kontrakt då. De ligger i en låda.

• stormhelen

Vi sammlat allt  i en mapp som heter "bröllop." Där har vi alla word - och ecelfiler vi skapat, insperationsbilder kontraken och andra viktiga papper.

Denna mapp har vi sparat på dropbox, så att inte allt försvinner om datorn skulle kracha.

Sedan har vi även en vanlig  pärm med alla kvitton och andra saker som är i pappersformat.

• Moignon

Jag har haft flera block som använts på jobbet, hemma i Oslo, på bussen och hemma i Göteborg! Där har det kladdats hej vilt. Sen har vi gästlistan där vi även fyllt i vilka vi skickat till, vilka som svarat, allas adresser osv. Sen har vi ett master-dokument i excel som är planering och budget i ett. Där har vi fyllt i alla poster i kronologisk ordning utifrån när de kommer användas. Inbjudningskorten först och tackkort sist tex. Där har vi kolumner för när det ska göras, om det är bestämt, helt klart, budget, slutligt pris, vem som betalt, vem som är ansvarig av oss och om någon annan också är det. Sen ett kommentarsfält. Skulle det här dokumentet försvinna skulle jag vara helt lost...

• jimsan78

Allt är samlat i datan. Lättare att hålla reda på och ändra eller lägga till saker när så behövs.

• Gerdsmygen
    Marjasinus skrev 2013-05-15 13:23:07 följande:

Vi registererade ett googlekonto och ett dropbox-konto. Alla dokument ligger i google docs så vi kan arbeta med dom båda två. Alla bilder syncas mellan båda våra datorer men också i säkert förvar i dropbox-molnet. Allting är tillgängligt ifrån datorn, mobilen, surfplattan och jag kan göra saker på jobbet när jag får en lugn stund eller när jag sitter på tåget hem.

Tack för tipsen!
  • Carina10

Jag har det mesta i huvudet men har ett litet anteckningsblock som jag för in när saker är gjorda o vem jag har pratat med.

• Marjasinus
    Mamman i Gerdsmygen skrev 2013-05-18 05:20:22 följande:
    Tack för tipsen!
Svar på tråden Använder ni Pärmar eller surfplattor för att hålla koll på allt rörande bröllopet?