• Suz

Borgerlig vigsel. måste göras?

Vi har bestämt borgerlig vigsel, bara en enkel registrering.
    Vi har det stökigt just nu med äldre släkting och flytt och vill inte bestämma datum utan bara vakna en dag och göra det.Vi har hindersprövnings OK från skatteverket. Jag frågade på kommunalkontoret och dom sa at man måste bestämma dag och registrera det hos dom och sen först då kunde man få ett ytterligare pappaer och se vigselförrättare.
    Kan man inte med hindersprövningspapper gifta sej typ drop in???
    jag vill bara den dagen ringa någon och säja: har du tid i dag.

• Svar på tråden Borgerlig vigsel. måste göras?
  • Sjörå

Jag är vigselvittne i kommunen där jag jobbar och där måste man i förväg boka tid. Dels för att man ska få tag i en vigselförrättare och vittnen, dels för att papprena som man skickar in till skatteverket innehåller namn och datum, både på de som har gift sig och på vittnena. Men ring till en annan kommun och fråga hur de gör där, typ till grannkommunen. Eller till länsstyrelsen som har hand om det hela.

• TheD

Jag gick in på  min kommuns sida för att kolla och där gäller tidsbokning. Det vore konstigt med drop-in måste jag säga.

• Suz
    TheD skrev 2013-05-19 15:22:24 följande:
    Jag gick in på  min kommuns sida för att kolla och där gäller tidsbokning. Det vore konstigt med drop-in måste jag säga.
    I min värld är det inte konstigt :)

jag gick in i väggen för några år sen, var tvungen lämna landet pga ett ex.
    träfade en ny man och gifte mej och han blev sjuk och dog.
    total omstart i sverige igen.
    bostad, jobb, nya människor och sist men inte minst en ny kärlek.
    Han har ett jobb som konsult där dom ringer honom närsomhelst och säjer kom och fixa.
    vi bestämde för ett år sen at vi ska gifta oss och är i bibelns syn gifta. nej vi är inte religiösa :)

vi vill vakna en dag och det är fint väder och ingen av oss är inringda på jobb och bara säja att idag är en fin dag.
  • Sjörå

Vigselförrättarna är ofta fritidspolitiker och har därmed andra jobb, därför kan de behöva ta ledigt och viga. Det är sällan det finns både en vigselförrättare och två vittnen på plats samtidigt i kommunen. Det beror ju iofs lite på hur stor kommunen är men någon framförhållning lär behövs. 

• storken

I teorin går det väl att göra så men tror rent praktiskt det är svårt att lösa :)

• amerika

Skansen har drop-in-vigslar någon gång om året. Det är visserligen kyrkligt, men det enda man behöver ha med sig är hindersprövning och någon att gifta sig med, sen står man i kö tills det blir ens tur...

• Annamolly

I England kan man droppa in, jag har hjalpt en kvinna med detta en gang da hon ville gifta sig hemligt. Sa det later inte konstigt alls. Daremot har jag tyvarr ingen koll pa hur det funkar i Sverige.

2013.06.22 Samos, Grekland
  • Magenta

Bor du i Stockholm så finns det flera kyrkor och även något borgerligt alternativ som har drop-in nu i pingsthelgen annars är väl Skansen i början av juni eller så även i år?

• yavanna81

Prata direkt med en vigselförrättare istället så är det nog lättare, åtminstone om ni tänkt er på helgen. Om hen är hemma och inte har nått speciellt för sig kan man säkert ta med två vittnen och träffas i närheten av där hen bor. Vigseln tar ju bara några minuter. (De får inte ta betalat för vigseln förutom för resekostnader)

Då blir det ju inte på rådhuset, men det gör nog inte er så mycket. Önskemålen om drop-in-vigsel på rådhuset är nog rätt få så jag tycker inte alls det är konstigt att de inte har den servicen.

• tiger

Om ni bor i Stockholm så har Skansen drop-in den 15/6 :)

• Suz

Om jag varit i nerheten av ståckhålm så hade vi gjårt det :)

ska leta vigselförrättare och se om jag hittar nån hipp nog att kunna säja ja eller nej om möjligt den dagen vi ringer,, 

Svar på tråden Borgerlig vigsel. måste göras?