Inlägg från: afturelding |Visa alla inlägg
  • afturelding

Alkoholfritt bröllop?? Råd önskas

Det där låter ju nästan som oss!

Vi är nykterister båda två själva, och vill verkligen inte servera alkohol. Och så kommer det blir. Vi ska även ha vegetarisk mat.

Att din far med fru tycker att det är konstigt är egentligen inte förvånande, eftersom att alkohol är en så stor social sak och djupt rotat i vår kultur. Men att gästerna inte skulle trivas är ju ett väldigt beklaglig sak att påstå egentligen, för vuxna människor bör faktiskt inte behöva alkohol för att trivas. Och det finns jättemånga alkoholfria alternativ som gör maten god! Min mor sa ungefär samma sak när vi berättade om vårat val, men ärligt talat vet jag inte varför hon blev förvånad. Hon vet ju att ingen av oss dricker. 

Vi ska servera Nigrum (vinbärsmust som säljs på systemet, dock 0.5% i den, men vi ska dessutom blanda ut den med juice). Och äppelmust är också gott. Ta en tripp till systemet och prova ut lite drycker :) 100% blåbär har jag också hört gott om.

Till brudskålen ska vi servera Jordgubbsvin, som vi tycker är sådär lagom söt. Men vi ska ha fläderblomsbål under festen, det kanske kan vara ett alternativ till välkomstdrink? Flädersaft med frusna hallon i, och citron om man vill det.

• afturelding
    Grodprinsens brud skrev 2013-05-26 12:57:58 följande:
    Är man inte nykterist så tycker man oftast att helt alkoholfritt är trist.. 
    Bara för att du tycker det så är det ingen vedertagen sanning. Beklagligt att du hade tråkigt på festen, men det betyder inte att alla alkoholfria fester är tråkiga. Det mesta handlar om inställning och planering. Vi vet att flera gäster kommer ha det svårt med att det är alkoholfritt, men då lägger vi ju extra krut på en bra planering också, med något som passar alla.
  • afturelding
    Anonym (Nykteristen) skrev 2013-05-26 13:17:50 följande:
    Jo det är sant att alkohol är djupt rotad i vår kultur.  Får jag fråga vad ni svarade din mor? Gav ni henne några skäl eller argument för att bröllopet blir alkoholfritt? Min pappa kan verkligen inte förstå och därför tänkte jag om man kunde förklara på något trevligt sätt. 
    Det här med alkohol är något som varit ett problem under hela mitt vuxna liv, från mitten av tonåren. Inte för min del då, utan för mina föräldrar. De har aldrig accepterat mitt val att inte dricka. Så, jag sa väll det jag alltid sagt mer eller mindre, utöver detta:

- Vi dricker inte själva och skulle vara väldigt obekväma med att servera alkohol.
    - Vi har en genomtänkt plan för festen, och ska göra vårat bästa för att ingen ska ha tråkigt.
    - Vi ska ha festen på landet, med två mil till övernattning. Många behöver därför köra i vilket fall.
    - Vi kommer servera goda alternativ till maten. 
    - Vi vill inte att -utvalda släktingar- ska dricka för mycket som de alltid gör, för allas trevnad.

Vi sa också, lite skämtsamt, att vägen dit ut är så krokig att man blir yr i vilket fall, för att lätta på stämningen lite.
Svar på tråden Alkoholfritt bröllop?? Råd önskas