• Isasa

3 barn i följe, vad är deras uppgifter?

Jag och min man. Vi har ännu inte bestämt oss för om han ska stå vid altaret med sin best man o vänta på mig eller om vi ska gå tillsammans. Jag vet ännu inte om jag ska ha någon tärna. Men såhär är det ungefärliga följet: jag o min m2b, hans best man, ev en tärna, min 11 åriga dotter, våra pojkar 7 o 4 år. I vilken ordning bör vi gå in? Vilka "uppgifter" kan jag ge barnen? Ska de vanligtvis stå upp vid altaret eller brukar de sätta sig i bänkarna? Hur brukar man göra?

• Svar på tråden 3 barn i följe, vad är deras uppgifter?
  • daniiel

Ni kan göra lite som ni vill ;)

Jag kan ju börja med att inflika att jag rekommenderar att du går in tillsammans med din blivande, då det är helt underbart att stå utanför kyrkdörren tillsammans när man hör klockorna slå. Hålla honom hårt i handen och titta varandra i ögonen. När dörrarna sedan öppnas och man går sida vid sida in.. ja, det är underbart :)

Men åter till brudföljet. Om ni vill ha alla tre barnen som näbbar, så skulle dom kunna gå in före dig och maken (det vanligaste) och sedan kan ju antingen tärnan och marskalken gå efter dom, eller så går ni in efter barnen och tärnan och marskalken efter er.

Vi hade prästen först (väldigt skönt), efter honom gick vår dotter, sedan jag och maken, sedan två tärnor, efter dom två marskalker och sist ytterligare två marskalker.

Prata gärna om det här med prästen och bolla lite tankar och idéer.

När det gäller vad era barn kan ha för uppgifter, så beror det ju på vad dom vill ha för uppgifter. Din dotter kanske skulle vilja hålla din bukett istället för tärnan (om du ska ha en tärna). Men egentligen behöver dom inga direkta uppgifter, utan att bara få vara med räcker långt. Om dom sedan ska stå där framme med er eller sitta i bänkarna, det kanske dom får vara med och bestämma också? Vad vill dom?

Vår dotter (4,5år på bröllopet), stod med oss där framme. Hon gick mellan mig och maken och tärnorna (hennes faster och moster var tärnor). Det gick alldeles utmärkt. Vi hade dock sagt till henne att om hon inte ville stå där framme eller blev trött i benen, så kunde hon gå till sina mor- eller farföräldrar som satt på bänkarna längst fram. Vi hade liksom förberett, så att hon kunde sätta sig om hon ville.

• Isasa

Låter som du säger, jättemysigt att mötas upp utanför kyrkan o gå in tillsammans Ang barnen tyckte jag det var en jättebra idé det där med att dottern kanske kan hålla buketten. Det skulle hon säkert vilja göra! Tack igen Finns det fler förslag tar jag gärna emot dessa

• aleydis

Någon kan bära ringen, ganska vanligt :)
    Samt ha en liten korg med blommor och sprida blomblad...

• GabriellaIvarsson

Vi kommer ha tre syskonbarn i brudföljet. En får en korg med blomblad, de andra två får var sin ask med ringarna. 

Tänkte att vår tärna får gå in med flickan med blombladen, best man får gå in med de två ringbärarna. Så har man någon som leder dom rätt :P
    Sen om de kommer stå där framme eller inte märker vi väl där. Man vet ju aldrig med små barn ;)

• daniiel

Att tänka på gällande korgar med blomblad är att kolla med prästen före om det är okej! Någon ska ju faktiskt städa upp blombladen efter vigseln också och det är inte alltid det finns någon som kan göra det och det finns inte alltid tid till det. Det kan ju vara tex en till vigsel ganska nära inpå efteråt.

Svar på tråden 3 barn i följe, vad är deras uppgifter?