• Anonym (Less)

FK, sjukskrivning o ingen ersättning

Hejsan, Har varit sjukskriven pga operation i handen för ett tag sedan. Jag jobbar vikariat som inte är heltid, sedan får jag aktivitetsstöd från FK. Nu efter ett bra tags tjatande tycker FK att jag inte har rätt till ersättning då dem tycker jag kunde sökt jobb under sjukskrivningen.. Hur kan de bara säga så, efter några månader? Jag var ju sjukskriven efter en Op.... Och självfallet behöver jag pengarna då det var 1 månad.. Är det någon som har erfarenhet av liknande situation? Hur ska man gå till väga för att få rätt till ersättning?!? Hjälp tack!!!

• Svar på tråden FK, sjukskrivning o ingen ersättning
  • jennym

du kan söka ersättning ifrån afa kassa med dom ger lite. tyvärr kan jag inte hjälpa dig mer :( lycka till och kämpa på

• Anonym (kan lite)

Hej, 
    När FK gör bedömning om man har rätt till aktivitetsstöd när man är sjuk gör de bedömningen i förhållande till de uppgifter du har i ditt aktivitetsstöd, inte i förhållande till vad du gör när du arbetar. 
    Så om aktiviteten i ditt aktivitetsstöd är att söka jobb görs bedömningen i förhållande till om din förmåga att söka jobb har varit nedsatt.
    Har du sökt sjukpenning också? Om du har ett vikariat så bör du ha möjlighet att söka sjukpenning för den del du skulle ha arbetat. 

• passionsblomman

Vilken ersättning är det du nekas? Sjukersättning eller aktivitetsstöd?

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
Svar på tråden FK, sjukskrivning o ingen ersättning