Det här med vett och etikett
Jag tänkte bara börja med att säga att jag gör tråden anonym eftersom jag vet att folk jag känner är här inne ibland och jag vill inte att någon ska känna sig påhoppad.
Hur ser folk egentligen på vett och etikett? Jag vet ju att vi som gifter oss nördar ner oss i all information under tiden vi planerar, bestämmer klädkoder osv. Men hur är det med allt "normalt" folk? Vad följs och vad följs genrellt inte?
Några få av alla kommentarer vi fått som vi reagerat över: "åh vad skönt att ni har kavaj som klädkod, då kan jag ha jeans", eller ,när någon osat: "vi kommer! men den och den kanske måste jobba så i så fall kommer dom inte" och menar på att det är så det fungerar när man osar till något (får man förhinder så dyker man helt enkelt inte upp).
En vecka efter osa så är det nästan 40 av 120 som inte har osat (dom flesta väldigt nära personer och det handlar inte om att dom ser sig som självklara eftersom dom ska meddela om boende samtidigt).
Det är allt från kläder, osa, att ens läsa informationen som står på inbjudningskorten till att det ska toksupas på festen (gör folk det på bröllop?!).. Är det vi som har lite struliga och "icke allmänbildade" gäster eller är det så att det är såhär det fungerar i praktiken?
Själv får jag ju lite smått panik över eventuella tomma stolar under middagen,och för att inte tala om dyra kuvertavgifter som vi måste betala för folk som kanske inte kommer.., fylleslag (folk vet att vi bjudit barn och vill ha en hyffsad nivå på det hela (vi serverar bara öl och vin) och lite mindre viktiga saker som att folk ska dyka upp i jeans (vi valde nästan mörk kostym men sänkte oss till kavaj, eftersom det ändå betyder hel kostym för männen.. )