• Isasa

Brudgum o best man- olika kostymer vid vigseln?

Min m2b tycker att hans best man (lillebror) kan använda sin egna kostym vid vårat bröllop (så vi slipper köpa till honom), och så säger m2b att det inte alls spelar någon roll huruvida han och best man är likadant klädda.... Vad tänker ni om detta? Hur vanligt förekommande är det att dessa två INTE har likadana kläder vid bröllopet??

• Svar på tråden Brudgum o best man- olika kostymer vid vigseln?
  • Chicita

Det spelar ingen roll alls.
    Hör med lillebror om han vill ha sin gamla eller om han vill köpa en ny. Om han gärna vill vara likadan som storebrorsan så får han ju lägga lite pengar själv i så fall (om det är ok med er att han inte har samma)

Jag tycker faktiskt att brudgummen ska få sticka ut lite på sin dag. Det behöver inte bara handla om att bruden ska vara snyggast klädd, varför ska inte brudgummen kunna få ha något som står över klädkoden liksom Flört 

"regeln" är ju annars att tärnor och marskalker ska vara klädda på samma nivå som gästerna. 

• ThereseV

Jag har faktiskt aldrig varit på ett bröllop där brudgum och marskalker varit likadana klädda. så det måste nog vara rätt vanligt ändå..

• filibustern

om min fästman ska ha en bestman tro ja inte dom bryr sig om om de har olika kostymer eller likadana.. men vi kommer då inte köpa nå kostymer till en ev. bestman, likväl som att vi nog inte kommer köpa klänningar till tärnan, hon får väl ha på sig vad hon vill. ska bara be om att hon har en viss sorts färg så^^

• mimmi

För oss blir det oxå olika!

Jag i vit klänning och blivande i grå kostym

Tärnorna i svarta långklänningar med rosa assecoarer och bestmannen i svart kostym (med likadan rosa/svart randig fluga som mannen)

• Miss M

Jag håller med Chicita om att mannen ska få sticka ut lite. Det är ju väldigt tydligt vem som är brud, så då kan ju brudgummen få vara lite annorlunda också. Glad

Vi kommer göra så att brudgummen har frockcoat, med väst och plastrong/kravatt. Marskalken har kavaj med likadan väst och plastrong. Vi kände att det är ju kul om marskalken också får utmärka sig lite, annars ser han ju ut som vilken gäst som helst. Så han kommer följa klädkoden (kavaj) delvis, men samtidigt utmärka sig...

(Tärnan i sin tur har en knälång klänning som matchar vårt färgtema, vilket inte brudgum och marskalk gör)

• kitkät

Jag håller med ovanstående om att brudgummen också ska få utmärka sig, precis som bruden sticker ut från mängden. Vi kommer göra som så att brudgummen ska ha jaquette med väst och kravatt och marskalkarna ska ha kostym med väst och kravatt! Då ser man att dom inte är "vanliga" gäster, utan dom får också utmärka sig från övriga gäster. 

Svar på tråden Brudgum o best man- olika kostymer vid vigseln?