• AndreaSVT

SVT söker brudpar som inte ska ta mannens efternamn

Ska ni ta kvinnans namn när ni gifter er - eller kanske ta ett nytt namn eller behåller ni era namn? Jag söker ett brudpar som valt att INTE ta mannens efternamn i samband med giftemål. Detta för ett reportage för SVT Nyheter. Hör av er så fort som möjligt om du vill veta mer eller känner någon som kan vara intresserad: andrea.hokerberg@svt.se.

• Svar på tråden SVT söker brudpar som inte ska ta mannens efternamn
  • Carina10

Min blivande kommer att ta mitt efternamn.

• Madicken

Hejsan! Vi kommer byta till ett nytt efternamn!

• marsmat

Vi behåller våra ursprungliga efternamn och är mycket nöjda med beslutet.

• HalkatlaNr1

Jag kommer inte att byta mitt efternamn..
    Sen har vi inte kommit underfund med om
    vi ska ha dubbelnamn lr han tar mitt..
    Vår dotter har bådas efternamn 

• stormhelen
    HalkatlaNr1 skrev 2013-06-05 21:48:42 följande:
    Jag kommer inte att byta mitt efternamn..
    Sen har vi inte kommit underfund med om
    vi ska ha dubbelnamn lr han tar mitt..
    Vår dotter har bådas efternamn 

Man kan inte ha dubbla efternamn sedan namnlagen 1901 (om man intet redan har ett sedan innan denna lag träde i kraft). Men sedan namnlagen 1982 så kan man få ha ett mellannamn och ett efternamn.

Ett mellannamn har inte samma status som ett ett efternamn och därför kan era barn eller framtida barn inte få ert mellannamn utan endast ert efternamn.

• marsmat
    stormhelen skrev 2013-06-06 10:15:21 följande:

Man kan inte ha dubbla efternamn sedan namnlagen 1901 (om man intet redan har ett sedan innan denna lag träde i kraft). Men sedan namnlagen 1982 så kan man få ha ett mellannamn och ett efternamn.

Ett mellannamn har inte samma status som ett ett efternamn och därför kan era barn eller framtida barn inte få ert mellannamn utan endast ert efternamn.

Snart ändras detta igen och man kommer att kunna ha det inom kort. Hurra!
  • hannijohanna

Vi har valt mitt namn då det är ett svenskt släktnamn från 1700-talet :) 
    Hans är också ovanligt, men inte lika ovanligt som mitt :) 

• stormhelen
    marsmat skrev 2013-06-06 10:45:55 följande:
    Snart ändras detta igen och man kommer att kunna ha det inom kort. Hurra!

WIIIIIIIIIII, har de kommit fram till ett beslut nu?   Skrattande

De skulle komma med sin rapport i maj, men det blev uppsjutet då rapporten inte var klar.

Fan vad najjjjjjjs i så fall.

• stormhelen

* rättelse! Det var i mars den skulle komma ut, men den blev som sagt förskuten

• HalkatlaNr1
    stormhelen skrev 2013-06-06 10:15:21 följande:

Menade egentligen mellan namn.. Vår dotter har bådas namn men mitt som efternamn..
    O fler barn ska de inte bli. e för gammal.. Lillan blev en liten sladdis hon. =D
  • stormhelen
    HalkatlaNr1 skrev 2013-06-06 15:06:38 följande:
    Menade egentligen mellan namn.. Vår dotter har bådas namn men mitt som efternamn..
    O fler barn ska de inte bli. e för gammal.. Lillan blev en liten sladdis hon. =D
  • marsmat
    stormhelen skrev 2013-06-06 12:02:03 följande:

Man kommer att få ta dubbla efternamn från och med  i januari 2015! =D

Haha! Januari 2015, DÅ KÖR VI!
  • stormhelen
    marsmat skrev 2013-06-06 18:51:22 följande:
    Haha! Januari 2015, DÅ KÖR VI!
    Bättre sent än aldrig. Flört

Men det är som dom säger den som väntar på något gott väntar ALLTID för länge! (För det kan ju inte vara Aldrig för länge?!) Flört Drömmer

• Cathelica

I Norge får man ha dobbeltnavn :)
    Vin funderte på å bytta nu när vi sedan ska fytta tilbax til Norge.

Men nu är vi ju gift, och vi kommer behålla våra namn då vi båda har stärk tilknyttning till det.
    Fram tills vi blev ett par (och fortfarande av sina vänner) blir maken kallad sitt efternamn.

Jag älskar mitt namn och har alltid varit jättestolt över det. När jag var liten lovade jag pappa att jag alltid skulle heta så, och även om det då inte fanns någon killar egentligen som kunde föra namnet, så ville jag göra det.
    Nu har vi två sönar med mitt efternamn. Maken får gärna ta det, eller behälla sitt. Vilket som är vi lika gifta <3 

• Vichy

Vi kommer förena våra efternamn till ett! Slutet av mitt efternamn och början han min m2b är samma bokstäver....

• Helenis

Min blivande man sa redan i början när vi träffades att om vi gifte oss ville han ta mitt namn, han har tröttnat på Gustafsson och vill heta Hagman som mig.
    Jag är helt nöjd med detta!

Svar på tråden SVT söker brudpar som inte ska ta mannens efternamn