Champagne?!
Vilken Champagne föredrar ni av dessa och vad skulle ni välja till bröllopet
Vilken Champagne föredrar ni av dessa och vad skulle ni välja till bröllopet
Jag röstade på 'annat' eftersom jag inte tycker att någon av de uppräknade alternativen är speciellt god eller ens prisvärd.
Moët Chandon lever på en massiv marknadsföring, det är en helt okej champagne men inte värt priset.
Jag föreslår istället Taittingers "baschampagne", dvs. Taittinger Brut Réserve. En annan goding är Bollinger Special Cuvée Brut. En lite billigare, men god champagne är Saint-Maurice Brut.
Veuve Clicquot Cuvée Rosé
Tillägg: det lönar förstås sig att kolla vilka druvor champagnerna är gjorda på, och veta vad man själv gillar. Jag har väldigt svårt för Pinot Meunier, och mina favoritchampagner är blanc du blanc-champagner, dvs. gjorda på enbart vita druvor.
Tack för era svar. Tyvärr kan jag själv inte vara behjälplig i valet (trots att jag är bruden) då jag dricker fruktansvärt sällan och faktiskt aldrig ens smakat på Champagne :S De jag radat upp är de jag fått tips om som många bekanta haft på deras bröllop. Sen blir det ju vansinnigt svårt när man inte dricker det själv och alla andra tycker olika. Svårt, svårt :S
jag har faktiskt ingen aning om vad det är vi har druckit på dom bröllop jag varit gäst på, så om det inte är särskilt viktigt för er (eller t.o.m oviktigt) så kan det ju bli en sådan post i budgeten som kostar mkt mer än det faktiskt ger (om ni inte har obegräsad budget)
Om du inte själv gillar champagne är det väldigt svårt att välja! Jag har inte druckit något av alternativen som du har, men jag är förtjust i både lite halvtorra och i söta mousserande viner (dricker nästan aldrig äkta champagne). Be att få tips på en godare lättdrucken! Jag gillar (och den är söt som stryk men jag tycker den är hur mumsig som helst) Cinzano Asti. Finns som småflaskor på systemet tror jag, om du vill testa!
Jag hade rekommenderat André Clouet. En mycket prisvärd champagne:
www.systembolaget.se/Sok-dryck/Dryck/
Super god tycker jag, för det priset. Finns också som Magnum och liten flaska.
Lycka till
Om ingen av era gäster brukar dricka champagne hade jag personligen inte valt att lägga pengar på det. Kommer era gäster märka någon skillnad? Om man inte är en van vindrickare är man inte lika känslig för alla smaker och riskerar att inte märka någon skillnad, eller tom kanske tycka bättre om billigare alternativ som man är van vid. Har ni kollat på vad prisskillnaden blir om ni köper champagne? Det är faktiskt en rejäl slant.
Att jag föreslog en Rosé-variant beror främst på att jag tycker det är roligt med något överraskande och man brukar ju dricka vit champagne.